Heidendom > Heidense wetenswaardigheden

Heidens klooster

<< < (2/2)

Dradenvrouw:
Wat ik er van begrepen heb waren de klooster in het begin van de kerstening in Ierland meer woongemeenschappen, waar mannen en vrouwen met kinderen en al samenleefde. Pas toen Rome de macht geheel in handen kreeg, werd het christendom star en dogmatisch.

Een heidense leefgemeenschap staat al jaren hoog op mijn wenslijstje...

Ingwar Molendrift:

--- Citaat van: Dradenvrouw op mei 12, 2014, 01:38:04 pm ---Een heidense leefgemeenschap staat al jaren hoog op mijn wenslijstje...

--- Einde van citaat ---
Dat heb ik van meer gehoord,
Een mooie boerderij of zo. Ik kan t wel voor me zien :angel

Sigmar:

--- Citaat van: Hobbes op mei 12, 2014, 09:43:18 am ---Ik kan me een variant van een heidense monnik of non ook niet voorstellen. Ik denk ook niet dat zo iets bestaan heeft. Mannenbonden weer wel, maar dat is een hele andere religeuse/krijgsvorm hoek

--- Einde van citaat ---

Bij de Romeinen waren en in ieder geval priester ordes zoals de Vestaalse Maagden, dus volledig onvoorstelbaar is het niet. En ik meen me ook iets dergelijks te herinneren bij de Inca's. Of er dergelijke ordes bestonden bij de Oude Germanen dat zo ik niet zo snel weten.

Vrijbuiter:
Heidense leefgemeenschap, zo zou je het ook kunnen noemen. Maar gaat me meer om dat heidense dan hoe het genoemd wordt.
Lijkt me ook wel zo gezellig, een beetje gemengd leven.

Kezlar:

--- Citaat van: Sigmar op mei 14, 2014, 05:01:47 am ---
--- Citaat van: Hobbes op mei 12, 2014, 09:43:18 am ---Ik kan me een variant van een heidense monnik of non ook niet voorstellen. Ik denk ook niet dat zo iets bestaan heeft. Mannenbonden weer wel, maar dat is een hele andere religeuse/krijgsvorm hoek

--- Einde van citaat ---

Bij de Romeinen waren en in ieder geval priester ordes zoals de Vestaalse Maagden, dus volledig onvoorstelbaar is het niet. En ik meen me ook iets dergelijks te herinneren bij de Inca's. Of er dergelijke ordes bestonden bij de Oude Germanen dat zo ik niet zo snel weten.

--- Einde van citaat ---


Mannenbonden, ja. Ordes van priesters - afhankelijk van stammen en zelfs volkeren. Zoals Sigmar al aangaf.


De Keltische Druïden hadden bij mijn weten b.v. een soort los-vast bestand waarin er een x aantal keer per jaar samengekomen werd voor een bijeenkomst, bijvoorbeeld. Het zou me niet verbazen dat e.e.a. elkaar beïnvloed heeft - in dien verstande echter, dat ik vanuit wat we aan bronnen hebben, niet heb kunnen opmaken dat er echt "kloosters" waren bij de Oude Germanen.


Het lijkt erop dat het verschijnsel met het christendom is meegekomen. Het past ook veel meer in die tendens - een onzichtbare god die je moet dienen, versus de overal aanwezige en zichtbare goden en godinnen van het oude heidendom. Een onzichtbare god aanbidden waar je in schuld staat, dat gaat beter achter muren en gesloten deuren. Net als het uit elkaar trekken van koorknaapjes ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie