Heidendom > Heidense wetenswaardigheden

Beeldtenis dier valische Goden

<< < (2/2)

Draak:

"Dinsdag wordt toch naar Tyr vernoemd? Hier staat dus naar Tuisco. Dit vond ik over Tuisco: Tuïsto of Tuisco wordt door Tacitus in zijn Germania beschreven als oergod van de Germanen. "

Er zijn mensen die op basis van de gelijkende namen wel stellen dat de Noordse god Týr zich uit de oudere Germaanse god Tuisto heeft ontwikkeld. Beide namen gaan in ieder geval waarschijnlijk terug op dezelfde Indo-Europese naam.

Kezlar:
Dat zou heel goed kunnen, Draak. Blijft wel altijd een lastige zaak om exact te bepalen hoe dingen zijn vernoemd. Het heeft er echter wel de schijn van dat Týr (in welke spellingsvorm dan ook), in zijn vorm van god van het Ding, 'Dingsdag, dag van het Ding', de dag zijn naam heeft gegeven. Het is nog steeds een favoriete vergaderdag :)

richardb:
Hobbes ik had er een paar linken bij gezet 1 ervan ging over de kwade

Hobbes:
Je hebt helemaal gelijk, ik las er bijkans gewoon overheen. Dank Richard voor het aanstippen

bosding:
heel gaaf, Richard!
zelf zou ik ook zeggen dat din van ding komt. Over zaterdag heb ik meerdere verklaringen gehoort. Ik ken het als afgeleiden van Surt, Loki of Saturnus. Als ik de afbeelding zo bekijk lijkt het in ieder geval niet op een Satyr te gaan. Al ben ik nu wel benieuwd naar welk goddelijk wezen op die afbeelding staat...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie