Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Metalen Mark ov Holland

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 18
61
Heidense wetenswaardigheden / Re: racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)
« Gepost op: december 08, 2015, 12:17:50 am »
Oh ja, dat was ik nog vergeten: organisaties als de Ásatru Folk Assembly zijn met name een voorstander van rassensegregatie doordat men vermoedt dat reïncarnatie alleen plaats kan vinden door de connectie tussen bloedlijnen van de verdere voorouders, waarin een recombinatie tot een oudere genetische code tot een reïncarnerende voorouder leidt. Dit idee is wel interessant maar nooit bewezen, als dit waar is weten we nog steeds niet hoe ver je het verleden induikt met een voortplantingsactie en hoe dergelijke zaken samenhangen met de omschreven zielsaspecten en geestesenergieën (hugr, minni, sál, líkr, hamr, enzovoorts). Verder kun je vanuit sjamanistisch oogpunt het vermoeden hebben dat in dergelijke gevallen een ziel uit de natuur teruggehaald wordt die al ver voorbij het karmisch eindstadium was. Het zou wellicht ook wel wat zuur zijn om een tot bescherm- of volggeest gepromoveerde voorouder terug te halen middels het genetische compatibiliteitsprincipe terwijl het hogere doel was om de familie of sibbe op geestelijk vlak te behoeden voor onheil.

Vanuit Sibero-Altaïsch spiritueel oogpunt zou je kunnen vermoeden dat de natuurlijke 'gang der zielen' al een paar eeuwen flink geblokkeerd is doordat wij stelselmatig allerlei voorouders uit de 'hemel' terug de fysieke werkelijkheid in geneukt hebben en dat zo aan het andere eind van de biologische levensboom de zielen van de hogere dieren niet meer onze kant op kunnen migreren (zie daar een leuke verklaring voor het ontbreken van de schakel tussen mens en dier) en onze voorouders keer-op-keer, na eeuwen zwoegen in de stoffelijke wereld, het uiteindelijke en eeuwige verblijf in het zielencontinuüm ontnomen is (of een bestaan als hert, olifant, walvis of rund, dat is wellicht minder prettig gezien onze voortdurende wil tot vlees eten en dito ivoorzucht).


Overigens: ik pretendeer hier niet te weten hoe het wèl werkt maar je ziet wel duidelijk dat allerlei eeuwenoude spirituele theorieën, die de basis vormen voor de gewraakte politieke stellingnames, niet noodzakelijkerwijs met elkaar resoneren.

62
Heidense wetenswaardigheden / Re: racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)
« Gepost op: december 07, 2015, 11:50:36 pm »
Ik denk dat wij teneinde hier iets zinnigs over te kunnen zeggen, op inhoudelijke gronden, naar de oorsprong van de Noords-Germaans polytheïsme en de connectie met zaken als de vorming van landen op het Europees-Aziatisch supercontinent en de daarmee gepaard gaande verspreiding van allerlei bloedlijnen die bepaald rasoverstijgend blijken te zijn. Goede voorbeelden zijn de Borjigin of de Rurikiden; met name de historisch-genetische oerconnectie tussen volkeren als de Manchu en de inheemse Amerikanen is hierin van belang doordat de sjamanistische traditie van de Altaïsch-gerelateerde volkeren zowel iets van doen lijkt te hebben met de eerste Europese religie varianten als met die van de inheemse Amerikanen. Ook de vermeende Asura-Æsir connectie en de theorieën van Rydberg zijn daarin, denk ik, wel bruikbaar om het vermeende twee-kanten-aan-één-medaille idee met de mazdaïstische en dharmische stromingen te 'solidificeren'.     
Als je daar en leuk verhaaltje van weet te brouwen heb je in ieder geval één kant van dat rassengesodemieter afgedekt.
De andere kant van het verhaal is behoorlijk wat lastiger doordat daarin het abrahamisme enigszins verdund moet worden: enerzijds is de morele inbreng van het Perzisch mazdaïsme in de islam (en in abrahamistische stromingen in bredere zin) natuurlijk een punt van aandacht, anderzijds de oorsprong van semitische stromingen in antedeluvische Sumerisch polytheïsme. Op zichzelf is de archetypische connectie tussen een godheden als Dagon en Vishnu wel te gebruiken denk ik, ook de astrologische overlap tussen Hindoeïstische ideeën en de klassiek Sumerische beelden daarover vertonen een sterke overlap (zie ook de vissen-symboliek en Dagon en Vishnu, wellicht zijn daarin Ægir en Oceanus of zelfs een Quinotaurus aan te roepen). Anti-kosmisch gesproken is het simpeler maar dat komt niet echt leuk over: Leviathan, Jǫrmungandr, Ea, Apophis, enzovoorts.

Een ander aardig inhoudelijk beeld is de overlap tussen die omnipresente energie-centra en boomstructuurelementen.   
Okay, dat is allemaal niet zo politiek maar een veralgemeniseerd comparatief mythologisch en hermetisch-filosofisch beeld is natuurlijk wel zo handig in dit soort gevallen (dan kun je iets vertellen over wat je wèl denkt te geloven); het enige is dat je dan in feite natuurlijk niet echt Ásatru in de zuivere zin des woords bent, maar weldegelijk ontiegelijk heidens!

Nogmaals verwijzende naar die bloedlijnen: hun verspreiding is goed gedocumenteerd en geeft aan dat we in feite onderhevig zijn aan een proces van graduele evolutie waarin steeds anders aangepaste menstypen zullen ontstaan waarin bepaalde dingen betrekkelijk 'dynamisch constant' (b)lijken, zoals je huidskleur en de breedtegraad waarop je familie al een paar eeuwen bivakkeert. Verder zijn er nog uiterlijke kenmerken als haartype, oogkleur, postuur en de vormen van oren, neus en handen die een andere dynamiek lijken te kennen dan de huidskleur; het komt nogal overgesimplificeerd over om daar de focus op te leggen!
Als men echt vervelend wordt dan kun je nog op de meer algemene uiterlijke kenmerken van Brahmins wijzen en hun culturele belang door de rol van Sanskriet in de ont- en etymologie, ook in het kader van die eerder genoemde polytheïstische overeenkomsten.
Je zou verder kunnen stellen dat je denkt dat de 'introductie' van blanken en negers in Amerika niet in lijn is met het beeld dat bestaat over de langzame en overlappende processen van cultuur-, religie- en bloedlijnevolutie; iets dat in feite niet echt ter zake doet want je kunt de geschiedenis niet terugdraaien maar je kunt het wel als stellingname opwerpen (waarmee je a posteriori een extreem conservatieve mening ventileert: tegen zeventiende-eeuwse stijl kolonialisme).

Toevoeging: je kunt pas politiek gaan bedrijven als je een soort ideologisch raamwerk hebt; dat kan op basis van een religie zijn, maar ook op basis van meer algemene filosofische beelden. Die politieke filosofie is op basis van bovenstaande zaken, en dergelijke, (nog) niet strak omlijnd. 
Iets anders dan voorouderverering is overigens inteelt (voortplanting is namelijk naar de toekomst toe), je kunt altijd stellen dat je daar niet op uit bent (zie ook weer die bloedlijnenevolutie).

63
Heidense kunst / Re: Hoe denken jullie hierover?
« Gepost op: december 07, 2015, 08:04:46 pm »
Ik geef er zelfs geld aan uit, dus wat dat aangaat.... :mrgreen:
Dan kun je wel nagaan dat de gewekte suggestie niet helemaal in lijn is met wat hier gebeurd. Ik kan mij wel indenken dat mensen het vervelend vinden als anderen bergen geld verdienen door middel van door hen gedane moeite; in een dergelijk geval is een kleine financiële vergoeding wellicht op zijn plaats, daar is hier echter op geen enkele denkbare manier sprake van.

Anderzijds is één-en-ander nogal in the eye of the beholder: de afbeeldingen in kwestie ontlopen het niveau van doorsnee vakantiekiekjes nauwelijks; als je daar op artistieke gronden opeens copyright-technische eisen aan wil gaan verbinden dan denk ik dat we in deze wereld een portaal naar een compleet nieuwe juridische dimensie open zetten, waar niemand echt iets aan heeft. 
Zoals ik in mijn vorige reactie ook al aangaf zou je een soort intellectueel-artistiek eigendom op de verschijningsvorm van de afgebeelde objecten kunnen veronderstellen die vergelijkbaar is met de reden achter het verbod op fotografie in veel musea of zelfs met portretrecht; in zulke gevallen zijn de eigenaars van de objecten of de afgebeelde personen zèlf de eigenaar van de afbeelding en niet degene die de afbeelding geproduceerd (of gepubliceerd) heeft.
In het geval van iets relatief 'normaals' als natuurfotografie zou je in de buurt van privédomeinen al op je tellen moeten passen, indien de mensen "de spijkers op laag water willen gaan zoeken". Ik vraag me trouwens ook af hoe die nieuwe juridische dimensie zou moet uitwerken op de enorme berg aan pornografisch materiaal die het internet vult, als uiting van een soort hobbymatige natuurfotografie inzake voortplantingspogingen van soortgenoten?   

64
Heidense kunst / Re: Hoe denken jullie hierover?
« Gepost op: december 07, 2015, 02:26:18 am »
Leuk idee! Misschien moeten we ons wel bewust zijn van copyright en eventueel bronvermeldingen.
Zoals je wellicht opgevallen is maak ik een gewoonte van het noemen van de pagina alwaar ik de afbeeldingen in kwestie gevonden heb, zogezegd: de bronvermelding. Voorts is het zo dat  afbeeldingen op internetfora, in bredere zin, tevoorschijn komen door middel van 'hotlinking' en niet door het kopiëren en plakken daarvan (in letterlijke zin is er geen sprake van kopiëren maar van verwijzen). Als iemand zich gepasseerd voelt door het verwijzen naar door hen op het internet geplaatste afbeeldingen, dan kan dit topic natuurlijk gewist worden maar ik raad die personen ingeval wel aan geen afbeeldingen meer op het internet te zetten. Op internet publiceren blijkt in principe het effect te hebben van een soort vogelvrijverklaring van enig intellectueel of artistiek eigendom; dat moet je dus niet doen om daar vervolgens allerei anderssoortige privileges aan te willen ontlenen.
Aanvullend kun je in het geval van fotografisch materiaal van allerlei gebouwen afvragen of de eigenaars van de rechten achter het artistiek en architectonisch werk dat afgebeeld is zelf wel akkoord zijn met plaatsen van afbeeldingen daarvan op internet door fotografisch bevlogen derden. Dit noem ik omdat er altijd een hoop gezeken wordt aangaande copyrights maar dat wel blijkt dat men eigenlijk niet weet waar die rechten aan gekoppeld zijn. De reden dat een object afgebeeld wordt is omdat er, kennelijk, enige waarde of interesse zit in de verschijningsvorm daarvan; voor die verschijningsvorm (waar dit topic om begonnen is) is echter door de fotografisch geïnterresseerden op geen enkele mogelijke manier een inspanning gepleegd.

Een ander ding is nog dat dit forum alleen toegankelijk is voor leden, hoe openbaar één-en-ander mag heten te zijn is dus maar de vraag en bovendien is lidmaatschap van dit soort clubs, op zichzelf, niet gekoppeld aan geldelijke middelen; hier worden geen inkomsten mee gegenereerd (niet door mijzelf in ieder geval).

65
Heidense wetenswaardigheden / Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Gepost op: november 16, 2015, 10:18:56 pm »
Ik bedoelde dat de politiek de nationale dodenherdenking misbruikt voor hun politiek correcte denkbeelden. Dat maakt het mijns inziens een politieke manifestatie.
Dat lijkt me een ietwat boude uitspraak maar dat kun je en mag je natuurlijk vinden; ik zou zelf echter wel, aangaande de Eerste Wereldoorlog, eerder voor de 11 november herdenking in Yper kiezen omdat deze meer een feitelijke dodenherdenking is dan die bijeenkomst in Diksmuide. Voor ons als Nederlanders is van de IJzerwake, mijns inziens, weinig te begrijpen. Het gaat daarin overigens niet alleen om interne Belgische (politieke) aangelegenheden maar, naast de Wereldoorlogen, ook om de koppeling met allerlei zaken uit het verdere verleden: België als onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, Vlaanderen als gewest van de Habsburgse Nederlanden en de Bourgondische Kreits, de Guldensporenslag, de Slag bij Pevelenberg, enzovoorts.

Het feitelijke Graafschap Vlaanderen (dus zonder Brabant, Limburg maar inclusief Zeeuws-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen) was in de middeleeuwen (en een heel stuk daarna) een enorm belangrijk gebied dat fungeerde als belangrijk handels- en nijverheidscentrum, ook als onderdeel van Frankrijk! Vanaf de negentiende eeuw is die rol kennelijk minder geworden en toen daarbovenop de Wereldoorlogen en de dekolonisatie nog eens om de hoek kwamen kijken is er in de Vlaamse identiteit iets veranderd. Vaak wordt de taalstrijd aangewend als een soort cultureel motief maar dat is maar voor een gedeelte, vooral doordat veel Vlaamse weelde van weleer juist te danken was aan het feit dat men onderdeel uitmaakte van het Franse Koninkrijk. Ook zien veel conservatievere Belgen (niet alleen de Vlamingen) zichzelf, etnografisch, als half-Keltisch, waarmee ook een link met de Fransen en Britten gemaakt is; bovendien is België het stamland van een aantal machtige Frankische monarchen uit de vroege middeleeuwen. Het is dus nogal precair en voor een degelijke stellingname is bijna een soort hogere filosofie nodig.     

66
Heidense wetenswaardigheden / Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Gepost op: november 16, 2015, 07:28:03 pm »
Ik ken de IJzerwake alleen van naam, ben er nooit bij geweest.
Persoonlijk ben ik daar ook nooit geweest. Vroeger sprak ik wel eens een paar mensen die daar jaarlijks, met 'enige' politieke bijbedoeling, heen gingen. Ik stel voor dat je er verder niet nogmaals naar verwijst: de spirituele lading van die bijeenkomst is wellicht klein maar de politieke lading is echt ENORM en valt daarmee volledig buiten het bestek van dit forum. Wij zijn geen Belgen of Vlamingen, ergo: onze identiteit hangt niet samen met wat daar gebeurt is in het begin van de vorige eeuw, zoals zij veronderstellen dat het geval is met betrekking tot henzelf.

Citaat
Wat betreft de Nederlandse dodenherdenking, dat vind ik juist een politiek correcte manifestatie.
Ik had het over politiek en niet over politiek correct!

67
Heidense wetenswaardigheden / Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Gepost op: november 16, 2015, 12:20:29 am »
In Vlaanderen is het houden van een wake nog heel gewoon, getuige de jaarlijks IJzerwake.
Op de één of andere manier heb ik bij die bijeenkomst altijd meer het gevoel dat het eerder een politieke manifestatie is omtrent de levende Vlaming en zijn of haar positie in eigen land en binnen Europa dan een gedenkdag in de stijl van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei (welke in Nederland trouwens ook vrij normaal is).
Ik ga overigens geen waardeoordeel vellen over de sociaal-culturele positie van Vlamingen ten opzichte van Brusselaars, Brabanders, Limburgers, Walen en Maasfranken want ik ben zelf geen Belg maar ik blijf het vreemd vinden dat ze daar een dodenherdenking voor gebruiken omdat het inhoudelijk, goeddeels, eigenlijk om iets anders gaat. Ik bedoel daarmee te zeggen dat de spirituele lading van de IJzerwake niet al te groot lijkt (getuige ook de inhoud van de toespraken die op hun internetsite te vinden is) en dat is volgens mij wel waar in de topicsopening alhier op gedoeld wordt in de vergelijking met Samhain en All Saints day.

68
Heidense wetenswaardigheden / Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Gepost op: november 07, 2015, 07:54:34 pm »
In het kader van Eerste Wereldoorlogsexcursie ben ik enkele jaren gelden (ook in november) eens op de Britse oorlogsbegraafplaats Tyne Cot, in Passendale nabij Yper, geweest. Tyne Cot is in de hier geschetste beeldspraak niet eens een flat maar een gigantische wolkenkrabber, dat is echter zodanig overweldigend dat het juist wèl buitengewoon veel sfeer uitstraalt (overigens niet op een intieme manier).
Tijdens die meerdaagse excursie ben ik overigens ook op de Duitse oorlogsbegraafplaats te Langemark geweest, die is in vergelijking met Tyne Cot bijna pittoresk te noemen.

Hier volgen een paar afbeeldingen ter illustratie.

Engelse begraafplaats Tyne Cot:

bron: http://www.greatrail.com
Dat kruisbeeld bevat overigens een zwaard(!).

Duitse begraafplaats te Langemark:

bron: http://blogs.oregonstate.edu

69
Heidense wetenswaardigheden / Blauwe goden?
« Gepost op: november 04, 2015, 09:31:02 pm »
Eigenlijk open ik dit topic niet als wetenswaardigheid maar als vraag.
Ik zit met het volgende: een aantal polytheïstische stromingen kennen een aantal goden die eigenlijk altijd met een blauwe huid worden afgebeeld. De belangrijkste zijn:
  • de goden Nun en Hapi uit de Egyptische mythologie;
  • de Hindoegoden Vishnu (inclusief een aantal van zijn avatars) en Shiva.
Op zich zijn er nog wel meer goden of andersoortige entiteiten die wel eens met een blauwe huid weergegeven worden maar bij de bovenstaande komt dit het meest voor. De vraag is nu: wat is de (algemene) symbolische functionaliteit van die blauwe huid?

70
Heidense wetenswaardigheden / Re: Loki
« Gepost op: november 04, 2015, 01:15:26 am »
En eerlijk is eerlijk, eigenlijk is het een verheidening van Seths Tempel
Dat kan nóóit in zijn volledigheid waar zijn. Seth is in de Egyptische mythologie de broer van Osiris; Osiris is als godheid zuiver chtonisch, net als Seth zelf (Seth zelfs nog in iets mindere mate). Als je comparatieve mythologie gaat bedrijven op de archetypen dan lijkt Osiris meer met Wulder overeen te komen dan met Wodan-Óðinn (of met Hœnir), ergo: de archetypische eigenschappen zitten anders in de godheden en hun onderlinge relaties verpakt.

Zowel Osiris als Seth zijn kinderen van de aardgod Geb en zijn zuster (de hemelgodin Nut) terwijl Loki voortkomt uit ofwel Borr en Bestla (als Lóðurr) of uit Fárbauti en Laufey; dat is behoorlijk verschillend. Geb en Nut lijken een beetje op de Greco-Romeinse Cronus-Saturnus en Rhea-Ops (die zijn ook in zekere mate chtonisch want daar is vruchtbaarheid een belangrijke eigenschap). Fárbauti en Laufey zijn Jǫtnar, dat zijn niet per definitie vrienden van de Æsir maar ze zijn niet chtonisch (eerder het tegenovergestelde). De betekenis van Borr en Bestla is wat vager maar het is wel duidelijk dat Bestla ook een Jǫtunn is.

Seth is in de Egyptische mythologie een oorlogsgod (onder andere) en heeft in die rol meer van doen met Wodan-Óðinn. Loki lijkt in mijn ogen meer op de Griekse titan Prometheus of op de Abrahamistische aartsengel Lucifer (alhoewel Wulder en Lucifer ook overeenkomsten hebben). Seth wordt weliswaar voorgesteld als een trickster maar dat is natuurlijk niet zijn enige eigenschap.

Vanuit de klassieke 'alchemistische' persoonlijkheidsduiding zou je, samenvattend, kunnen stellen dat Loki archetypisch tot een overlap tussen het vuur- en luchtdomein behoort terwijl Seth in die zin eerder tot een vuur- en aarddomeinoverlap lijkt te behoren (waar Osiris meer met water van doen lijkt te hebben dan met vuur).
Overigens: als je in de alchemistische context 'verheidening' ziet als het vervangen van aard-eigenschappen met eigenschappen die tot lucht behoren dan heb je helemaal gelijk; in dat geval is vuur de grootste gemene deler en begint het geheel nogal Perzisch over te komen :laugh:.

71
Heidense wetenswaardigheden / Re: Midgaardslang
« Gepost op: november 02, 2015, 09:38:46 pm »
Wat trouwens ook wel bijdraagt aan het geschetste beeld is dat, volgens de beschikbare literatuurbronnen, de adem van Jǫrmungandr tijdens Ragnarøkr de lucht en de aarde zal vergiftigen; als je jezelf indenkt welke stoffen bij een flinke vulkaanuitbarsting in de atmosfeer terecht komen dan is deze beeldspraak behoorlijk spot on.

72
Heidense wetenswaardigheden / Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Gepost op: november 02, 2015, 08:22:08 pm »
Citaat
Het jodendom, het christendom en de islam hebben alledrie dezelfde, zionistische basis, dus dat verklaard een hoop.
Zionisme is iets anders dan abrahamisme!
Voor de duidelijkheid volgt hier een woordenboek definitie:

"zionisme o:
     (Jiddisch-Hebreeuws) joodse beweging voor terugkeer naar Zion"
.

Dat is niet per definitie een uitgangspunt van christelijke of islamitische stromingen.


73
Heidense wetenswaardigheden / Re: Loki
« Gepost op: oktober 29, 2015, 07:40:54 pm »
Maar ik blijf alle Goden zien als totaal verschillenden manifestaties van het Goddelijke. Het is mijn ervaring dat pantheons niet over elkaar heen te leggen zijn. En geloof mij maar, dat er een tijd is geweest dat ik dat naarstig heb geprobeerd. ;)
Persoonlijk denk ik dat we veel wijsheid kunnen putten uit vergelijkingen tussen de verschillende pantheons, het lukt echter gewoonweg nooit helemaal de zaken zodanig over elkaar te leggen dat alles precies overeenkomt. Met andere woorden: vergelijken kan best, gelijkstellen niet.

Zoals Scorch en ik eerder in het topic al constateerden lijkt het er sterk op dat verschillende archetypische, goddelijke eigenschappen in de verschillende culturen anders over de daarin aanwezige godsbeelden zijn gedistribueerd; in veel uiteenlopende combinaties. De 'antropomorfisering' (de meeste goden worden voorgesteld als mensfiguren of als dierfiguren met menselijke eigenschappen) van de abstractere beelden lijkt steeds op een andere manier plaats te vinden, afhankelijk van de situatie (geografische omstandigheden en inborst van de mensen). Scorch gaf inzake het trickster-archetype al aan dat de bijbehorende angstassociatie, waar wij in de Germaans-Christelijke gevormde wereld min of meer gewoon aan zijn, in andere culturen niet aanwezig is: 'angst' als (emotionele) abstractie is daarin niet aanwezig. De Coyote als trickster in de Noord-Amerikaanse (voornamelijk Navajo) mythologie is een ander goed voorbeeld naast Krishna. 

Ik denk ook dat de verschillen in beeldvorming die wij ervaren samenhangt met de manier waarop wij, individueel, de beschikbare informatie verwerken: in ieder van ons zijn verschillende archetypische persoonseigenschappen dominant of manifest. Eén-en-ander is kennelijk nogal subjectief, wat ook best eens een belangrijke reden/oorzaak zou kunnen zijn achter de immense hoeveelheid spirituele stromingen op deze aardkloot.   

Ter aanvulling plaats ik hier een kaartje, origineel afkomstig van Human Odyssey, waarop de oorsprongsgebieden van de meeste stromingen weergegeven zijn:


bron: http://www.reddit.com

In het licht van de afbeelding is het volgens mij ook wel helder dat die archetypecombinaties nergens precies hetzelfde kunnen zijn: de werkelijkheid is in het Amazonegebied echt een stukje anders dan op de Euraziatische steppe.


Het eerste deel van Zia's opmerking in het bovenstaande citaat is in mijn ogen wat lastig: daarin staat impliciet dat de goddelijkheid uiteindelijk één geheel vormt, dat is naar mijn smaak een veel te sterke aanname. Ik probeer niet te zeggen dat ik wèl denk te weten hoe het zit maar ik weet wel dat we een dergelijke uitspraak eigenlijk niet kunnen doen op basis van de feiten. Ik heb wel wat voorstellingen over de koppeling van de materiële werkelijkheid aan de ideeënwereld op basis van hogere fysische en mathematische kennis maar dat is zeker niet sluitend; er valt aan het geheel wel enige goddelijke connotatie te koppelen maar een zuiver holistisch of monistisch godsbeeld aannemen gaat me wat ver.

74
Heidense wetenswaardigheden / Re: Loki
« Gepost op: oktober 28, 2015, 10:09:41 pm »
'Aanvoerder' is misschien niet de juiste woordkeus maar anderzijds denk ik niet dat hij een slechts een soort tipgever is, hij komt op mij over als een soort maarschalk en oorlogsstrateeg. Niet de feitelijke aanvoerder maar degene die achter de schermen aan de spreekwoordelijk touwtje trekt, hij is immers degene die nodig is voor de overwinning.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik niet alles over Krishna weet, ik vind de Mahabharata wel interessant wegens de parallellen met andere conflicten (zoals de Eerste Wereldoorlog) en Vishnu wegens de onderhoudende eigenschappen en duidelijk omschreven avatars.

75
Heidense wetenswaardigheden / Re: Human Odyssey
« Gepost op: oktober 28, 2015, 09:53:00 pm »
Omdat ik Davies' inspanningen wel kan waarderen wil ik jullie, bij wijze van aanvulling, ook nog even wijzen op de mogelijkheid tot het bestellen van de posters op groot formaat middels de bekende postersite Zazzle:
http://www.zazzle.co.uk/human_odyssey.

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 18