Heidendom > Literatuur

Heidense literatuurlijst

<< < (3/3)

Villsvin:
Hier een aantal suggesties voor de heidense lijst. Ik heb wat boeken toegevoegd die niet direct met het heidendom te maken hebben, maar bijvoorbeeld met de archeologie van de Lage Landen. Ook staan er wat titels bij die op het eerste oog misschien wat vreemd voorkomen op een heidense lijst, maar juist deze boeken geven een mooi beeld van hoe christenen tegen het heidendom aankeken gedurende de evangelisatie van Noord-Europa.


Aðalsteinsson, Jón Hnefill, A piece of horse liver. Myth, Ritual and Folklore in old Icelandic sources (Reykjavik 1998).

Byock, Jesse L., Viking language I, Learn Old Norse, runes and Icelandic sagas (Pacific Palisades 2013).

Davidson, H.R. Ellis, The lost beliefs of Northern Europe (Londen 1993).

Davidson, H.R. Ellis, Myths and symbols in pagan Europe (Syracuse 1988).

Davidson, H.R. Ellis, Gods and Myths of Northern Europe (Londen 1964).

Dijkstra, M.F.P., Rondom de mondingen van Rijn & Maas. Landschap en bewoning tussen de 3e en 9e eeuw in Zuid-Holland, in het bijzonder de oude Rijnstreek (Leiden 2011).

Dowden, Ken, European paganism. The realities of cult from antiquity to the Middle Ages (Londen 2000).

Es, W.A. van, en W.A.M. Hessing ed., Romeinen, Friezen en Franken in het hart van Nederland. Van Traiectum tot Dorestad 50 v. C. - 900 n. C. (Utrecht 1994).

Franke, S., Sagen en legenden rond de Zuiderzee (Zutphen 1932).

Gilst, Aat van, De eeuwige ordening. Mythologie en religie in het oude Noord-Europa (Soesterberg 2004).

Halbertsma, H., Frieslands oudheid. Het rijk van de Friese koningen. opkomst en ondergang (Utrecht 2000).

Holthuizen-Seegers, G.H.J., Gooise legenden (Amersfoort 1988).

Mudrak, Edmund, De Nibelungen en andere sagen (Utrecht 1965).

Noble, Thomas F.X., en Thomas Head ed., Soldiers of Christ. Saints and saints' lives from late antiquity and the Early Middle Ages (Londen 1995).

Otten, Marcel, Edda (Amsterdam 2010).

Schuyf, Judith, Heidens Nederland. Zichtbare overblijfselen van een niet-christelijk verleden (Utrecht 1995).

Serra, Daniel, en Hanna Tunberg, An early meal. A viking age cookbook & culinary odyssey (Furulund 2013).

Vredendaal, Jaap van, Heliand. Een christusgedicht uit de vroege middeleeuwen (Amsterdam 2006).

Vries, Jan de, Edda. Goden- en heldenliederen uit de Germaanse oudheid (Utrecht 2012)

Vries, Jan de, De Germanen (Haarlem 1941).

Vries, Jan de, Altgermanische religionsgeschichte. Religion der Nordgermanen (Berlijn 1937).

Weerd, Henk de, Gooise legenden (Laren 1974).

Einskaldir:
Voor wie wat lichter verteerbare kost op prijs stelt: ik heb zelf veel gehad aan het boekje "Dondergoden en pestkoppen" van Henk van Kerkwijk.

bosding:
Ik denk dat het inderdaad handig is om een onderscheid te maken tussen een extra lange referentielijst en een kortere lijst met goed leesbare werken die samen een redelijke dekking geven over het heidendom.

Persoonlijk zou ik een boek als de edda vertaling van de Vries niet op het laatste zetten, omdat het een pokkewerk is om te begrijpen. Laat staan om het heidense en het christelijke van elkaar los te zien en rekening te houden met de vrijheid van de vertaler.

Maar wat doe ik hier? Echte heidenen lezen niet  :yup: :knots:

Kezlar:
Echte heidenen? Dat klinkt als een definitie, bosding! Foei! :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie