Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Villsvin

Pagina's: [1] 2
1
Heidense kunst / Re: De Russische muziekgroep Nytt Land.
« Gepost op: februari 23, 2017, 06:33:00 pm »
Ik heb het snel opgezocht op YouTube. Klinkt goed!

2
Literatuur / Re: Heidense literatuurlijst
« Gepost op: januari 05, 2017, 04:38:09 pm »
Hier een aantal suggesties voor de heidense lijst. Ik heb wat boeken toegevoegd die niet direct met het heidendom te maken hebben, maar bijvoorbeeld met de archeologie van de Lage Landen. Ook staan er wat titels bij die op het eerste oog misschien wat vreemd voorkomen op een heidense lijst, maar juist deze boeken geven een mooi beeld van hoe christenen tegen het heidendom aankeken gedurende de evangelisatie van Noord-Europa.


Aðalsteinsson, Jón Hnefill, A piece of horse liver. Myth, Ritual and Folklore in old Icelandic sources (Reykjavik 1998).

Byock, Jesse L., Viking language I, Learn Old Norse, runes and Icelandic sagas (Pacific Palisades 2013).

Davidson, H.R. Ellis, The lost beliefs of Northern Europe (Londen 1993).

Davidson, H.R. Ellis, Myths and symbols in pagan Europe (Syracuse 1988).

Davidson, H.R. Ellis, Gods and Myths of Northern Europe (Londen 1964).

Dijkstra, M.F.P., Rondom de mondingen van Rijn & Maas. Landschap en bewoning tussen de 3e en 9e eeuw in Zuid-Holland, in het bijzonder de oude Rijnstreek (Leiden 2011).

Dowden, Ken, European paganism. The realities of cult from antiquity to the Middle Ages (Londen 2000).

Es, W.A. van, en W.A.M. Hessing ed., Romeinen, Friezen en Franken in het hart van Nederland. Van Traiectum tot Dorestad 50 v. C. - 900 n. C. (Utrecht 1994).

Franke, S., Sagen en legenden rond de Zuiderzee (Zutphen 1932).

Gilst, Aat van, De eeuwige ordening. Mythologie en religie in het oude Noord-Europa (Soesterberg 2004).

Halbertsma, H., Frieslands oudheid. Het rijk van de Friese koningen. opkomst en ondergang (Utrecht 2000).

Holthuizen-Seegers, G.H.J., Gooise legenden (Amersfoort 1988).

Mudrak, Edmund, De Nibelungen en andere sagen (Utrecht 1965).

Noble, Thomas F.X., en Thomas Head ed., Soldiers of Christ. Saints and saints' lives from late antiquity and the Early Middle Ages (Londen 1995).

Otten, Marcel, Edda (Amsterdam 2010).

Schuyf, Judith, Heidens Nederland. Zichtbare overblijfselen van een niet-christelijk verleden (Utrecht 1995).

Serra, Daniel, en Hanna Tunberg, An early meal. A viking age cookbook & culinary odyssey (Furulund 2013).

Vredendaal, Jaap van, Heliand. Een christusgedicht uit de vroege middeleeuwen (Amsterdam 2006).

Vries, Jan de, Edda. Goden- en heldenliederen uit de Germaanse oudheid (Utrecht 2012)

Vries, Jan de, De Germanen (Haarlem 1941).

Vries, Jan de, Altgermanische religionsgeschichte. Religion der Nordgermanen (Berlijn 1937).

Weerd, Henk de, Gooise legenden (Laren 1974).

3
Literatuur / Re: Heidense literatuurlijst
« Gepost op: januari 04, 2017, 10:44:40 pm »
Dan heb ik het helemaal verkeerd opgevat. Excuses daarvoor.

Overigens, ondanks je overtuigende argumentatie om het slechts bij een selectie te houden van publicaties, blijf ik van mening dat een literatuurlijst juist wel zoveel mogelijk titels mag bevatten. Dus ook alles van veelschrijvers als de Vries en Davidson. Ik denk dat het risico dat een van Gilst of Otten ondergesneeuwd dreigen te raken te verwaarlozen is. Bovendien hoef je boeken niet altijd van kaft tot kaft te lezen, maar kun je ze in plaats daarvan als referentiewerk gebruiken. Persoonlijk word ik bijvoorbeeld al moe bij de gedachte om de Altgermanische Religionsgeschichte van de Vries helemaal te moten lezen. Als naslagwerk vind ik het echter zeer waardevol.

4
Literatuur / Re: Heidense literatuurlijst
« Gepost op: januari 04, 2017, 01:07:25 pm »
@Mark

Ik vind je reactie op mijn suggestie van de boeken van Davidson door het gebruik van 'ach' ietsje denigrerend. Is er volgens jou iets mis met haar werk en waarom zouden niet al haar boeken op een lijn gezet kunnen worden? Het lijkt mij juist het doel van een lijst om daar zoveel mogelijk titels op te zetten die van waarde kunnen zijn, ook al zullen ze onderling misschien wat overlapping kunnen hebben. Het lijkt mij aan de lezers om zelf de waarde van haar boeken in te schatten. Persoonlijk vind ik ze allemaal onmisbaar op een heidense boekenlijst.

5
Literatuur / Re: Heidense literatuurlijst
« Gepost op: januari 03, 2017, 08:25:03 pm »
De eeuwige ordening heb ik helemaal kapot gelezen en heeft mij goede inzichten gegeven. Desondanks mis ik neutraliteit in de manier van schrijven. Ook is de bronnenvermelding wat summier. Daarentegen vind ik het boek European Paganism van Ken Dowden een mooie en goed onderbouwde studie naar het heidendom. Natuurlijk mogen alle boeken van Hilda Ellis Davidson niet ontbreken.

6
Mededelingen / Re: aan alle midzomervierders hier
« Gepost op: juni 17, 2016, 10:50:11 pm »
Allemaal een heel fijne midzomer toegewenst! Veel plezier!

7
Literatuur / Re: Ítreksjóð?
« Gepost op: april 05, 2016, 10:03:36 am »
Ik ben in manuscript AM 748 een andere schrijfwijze van zijn naam tegengekomen, namelijk 'itræks iod'. Dat itræks kan zich laten vertalen als 'trekkende' of 'reizende. Dat klinkt logischer en waarschijnlijker dan mijn eerdere vertaling. Echter, nu weet ik niet waar dat 'iod' voor staat. Dat wil ik nu uitzoeken.

Volgens Anthony Faulkes komt hij echt alleen maar voor in hoofdstuk 75 (vers 429) van Skáldskaparmál.

Leuke puzzel heb je opgegeven :D



8
Literatuur / Re: Ítreksjóð?
« Gepost op: april 04, 2016, 11:34:09 pm »
Als we ítrek uit elkaar trekken en hertalen naar modern IJslands zou Í 'in' kunnen betekenen en trek (modern IJslands 'treg') 'onwillig'. De naam Ítreksjóð zou 'In onwil ziedend'  of iets dergelijks kunnen betekenen. Nou is mijn kennis van het Oudnoords zeer basaal en in het duiden van kenningen ben ik ook niet erg goed, dus ik kan er compleet naast zitten.

9
Literatuur / Re: Ítreksjóð?
« Gepost op: april 04, 2016, 11:19:13 pm »
Ik heb snel gekeken maar ik kom er nu even niet uit. Het tweede deel van zijn naam betekent in ieder geval 'zieden/koken'. Het is het deel 'Ítrek' dat het mij lastig maakt.

Ik kom er later op terug.

10
Literatuur / Re: Online boeken en artikelen.
« Gepost op: februari 29, 2016, 07:41:47 pm »
Ik ben wederom zeer dankbaar. Hoe meer artikelen, hoe beter. Mijn scriptie moet dankzij Heidevlam wel geniaal worden :)

11
Koken en brouwen / Re: Mede, het zoete bloed van Kvasir...
« Gepost op: februari 26, 2016, 12:06:57 pm »
Wormhout is Alsem. Wetenschappelijke naam: Artemisia Absinthium

12
Koken en brouwen / Re: Mede, het zoete bloed van Kvasir...
« Gepost op: januari 29, 2016, 08:23:21 am »
Nadat ik Poolse mede heb ontdekt, heb ik mijn verhoudingen honing en water aangepast. Ik liet me eerst altijd leiden door wat de recepten op internet mij vertelden. Ik gebruikte dus redelijk veel water en niet zo heel veel honing omdat ik las dat juist bij de wat lichtere droge medes de honing smaak beter uit zou komen en niet alleen de zoetheid. Mijn eigen medes konden echter in smaak niet op tegen degenen die commercieel beschikbaar waren. Nadat ik dus voor het eerst Poolse mede heb gedronken en erachter kwam dat zij heel andere verhoudingen honing/water gebruikten, ben ik dit zelf ook gaan doen. Met ongeveer 500 gram honing maak ik nu één liter mede. Deze zijn vaak erg zoet en stevig in de alcohol, maar daar houd ik juist van.

Wat zijn jullie ervaringen met het spelen met verhoudingen water/honing?

13
Koken en brouwen / Re: Mede, het zoete bloed van Kvasir...
« Gepost op: januari 29, 2016, 08:05:44 am »
Tot nu toe heb ik voor mijn mede allerlei soorten wijngist gebruikt. De beste en veruit de sterkste mede heb ik gemaakt met Sauternes gist van de brouwmarkt. Een dag voor ik de honing op liet lossen in warm water (één deel honing, één deel water) heb ik een giststarter gemaakt met frambozen, bramen en een klein beetje suiker. Dit pruttelende mengsel heb ik samen met wat citroenzuur en gistvoedingszout in het tot 20° graden afgekoelde mengsel in de gistfles gedaan. Ik doe nooit aan open vergisting om besmetting te voorkomen, dus het waterslot ging er meteen op. Toen ongeveer anderhalve maand gewacht tot de vergisting bijna stil stond. De jonge mede gefilterd en terug gedaan in de gistfles om te klaren. Dat duurde ook bijna een maand. Vervolgens heb ik de mede gebotteld en heb ik weer moeten wachten. Nu bijna zes maanden voor de flesrijping.
Na al deze tijd gewacht te hebben was ik dan ook zeer blij dat de mede werkelijk geweldig was.

Nu ben ik juist aan het experimenteren met eenvoudiger middelen zoals bakkersgist en goedkope supermarkthoning. Ook durf ik nu gekke dingen met kruiden te proberen, juist omdat het nu niet rampzalig is als het mislukt. De kosten zijn een stuk lager.

Een erg leuke en vaak smakelijke hobby :)

14
Nieuws / Re: Eerste huizen Amsterdam stonden in Noord
« Gepost op: januari 12, 2016, 02:15:49 pm »
Ik ben nu alleen maar sceptischer geworden :)

15
Nieuws / Re: Eerste huizen Amsterdam stonden in Noord
« Gepost op: januari 12, 2016, 08:25:40 am »
Ik heb Bas Koks boek 'Oerknal aan het IJ' nog niet gelezen, dus ik weet niet met welke argumenten komt om deze stelling te onderbouwen, maar ik ben nu al wat sceptisch. Heel het Amstelland was begin 11de eeuw een drassig en onbewoonbaar veenlandschap. Pas toen de eerste veenkolonies onstonden, zoals Ouderkerk, Diemen en Abcoude, werd het landschap geschikt gemaakt voor bewoning. Dit was in de tweede helft van de 11de eeuw. Het gebied rond de monding van de Amstelveen was zo onbegaanbaar dat deze pas na de Allerheiligenvloed van 1170 betrokken kon worden. Bovendien is er in de archieven van de eerder genoemde plaatsen geen bron te vinden die rept over bewoning in het gebied van de Amstelmonding in de 11de eeuw. Dat is vreemd want de archieven geven wel aan dat de andere plaatsen in het Amstelland bestaan. Ook archeologische opgravingen geven geen aanleiding tot ideeën dat de monding van de Amstel voor 1175 bewoond was. Daarentegen is het wel degelijk mogelijk dat de Allerheiligenvloed alle sporen van bewoning van voor 1170 heeft weggespoeld. Ik ben heel benieuwd wat andere historici van Bas Koks stelling vinden.

Pagina's: [1] 2