Auteur Topic: Hiernamaals volgens de Heiden  (gelezen 5987 keer)

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Hiernamaals volgens de Heiden
« Gepost op: april 14, 2015, 03:45:47 am »
In tegenstelling tot populair geloof onder menig nieuwe Heidenen ben ik nog steeds van mening dat Walhalla een plek is hen die stierven in strijd, immers de vertaling is "Zaal (höll, halla) voor de Gevallenen (val, wal)"  Waar minimaal 432000 krijgers leven.  Niflheim is een andere plek waar de doden heen gaan.

Het is natuurlijk erg typisch Christelijk om te spreken van enkel een hemel en een hel, en de moderne heidense variant Wallhalla of Niflheim. Niet zo vreemd als je bedenkt dat dit komt uit de mouw van Snorri.

Hier een wiki artikel die verre van af is in mijn idee, https://en.wikipedia.org/wiki/Death_in_Norse_paganism. Het staat me namelijk bij dat helmheim ook bestaat, een plek voor hen die een eerbaar en dienstbaar leven hebben geleefd zonder gestoven te zijn in de strijd.

Onze voorvaderen waren boeren, handelaren en reizigers. Een kleine kaste waren krijgers, dus er moet meer zijn dan enkel Walhalla en Niflheim. Ik kan het jammer genoeg nauwelijks terug vinden in literatuur of in andere bronnen
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Ingwar Molendrift

  • Gast
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2015, 07:40:04 am »
Folkvangr waar Freya heerst en de eerste keus heeft over de gevallen krijgers,
wat er overschiet is voor Wodan.
Walhal zal waarschijnlijk niet de mooiste krijgers hebben dus.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 510
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2015, 06:59:02 pm »
Hier een wiki artikel die verre van af is in mijn idee, https://en.wikipedia.org/wiki/Death_in_Norse_paganism. Het staat me namelijk bij dat helmheim ook bestaat, een plek voor hen die een eerbaar en dienstbaar leven hebben geleefd zonder gestoven te zijn in de strijd.

Ooit, jaren geleden, heb eens iets over een vergelijkbaar idee gelezen: een hal in Ásgard waar de zielen van de zeer wijze en eervolle mensen zouden eindigen na het overlijden, ik meen onder de 'bescherming' van Bragi en Iðhuna. Ik kan je er jammer genoeg niet veel meer over vertellen want ik weet totaal niet meer waar ik dat gelezen heb.
"Ordening baart kunde."

Alfrún

  • Lid
  • *
  • Berichten: 22
  • Kudos: +2/-0
  • Seidhvrouw - creatieveling - bezige bij
    • Bekijk profiel
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #3 Gepost op: april 14, 2015, 07:13:16 pm »
Vond onderstaand ooit wel een verhelderend artikel toen ik nog niet zo ingelezen was (natuurlijk is dat eenieder hier wel, maar het maakt het onderwerp mooi compleet)

http://www.hetgermaansgenootschap.nl/index.php/vormingsteksten/dodencultus
Duizend woorden kunnen nooit hetzelfde bevatten als 1 ervaring....

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #4 Gepost op: april 14, 2015, 09:00:53 pm »
Dat zelfde artikel staat me ook bij, maar ik kan het niet meer terug vinden. De hal had een soortgelijke naam als helheim.
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 510
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #5 Gepost op: april 14, 2015, 10:34:41 pm »
Ik heb er nog eens over na zitten denken en terwijl ik dat deed de betekenis van de verschillende hallen nog eens doorgenomen: daar zit niet een echt plausibele kandidaat tussen. Als we het hebben over wijsheid (niet zozeer over eerbaarheid e.d.) dan lijkt Mímir eerder de aangewezen godheid. Het feit dat ik me iets over Bragi kan herinneren doet er even niet toe want ik kan het echt niet meer vinden, bovendien is Mímir de feitelijke kennisgod/-reus (meer nog dan Odin). Wellicht vindt de grote opvang van wijzen dus wel in Jotunheimr plaats (de wereld waar Mímirsbrunnr in de mythologie meestal geplaatst wordt) en niet in Ásgard.  Op zich lijkt het ook een aanwijzing dat Hoddmímis Holt ook wel gekoppeld wordt aan Mímir.

De andere twee plaatsen waar de (zielen van) overledenen eindigen bevatten ook een bron, dat is wel een beetje een red herring maar het feit dat de overlevenden van Ragnarök zich er ophouden geeft aan dat het (toch) wel een toegankelijk deel van Yggdrasil is.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2015, 10:44:09 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2015, 01:06:56 am »
In de nieuwsbrief van deze maand #13 zal ik wat conclusies neerpennen met datgene wat ik her en der heb opgepikt. En hoe het volgens mijn beleving in elkaar steekt. Met een link naar dit topic.
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Valora

  • Gast
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2015, 12:44:22 am »
Hey allemaal! Ik heb denk ik een iets andere visie... Ik heb behoorlijke twijfels over de befaamde Hal der Doden van Wodan en bied in plaats daarvan een andere visie op het hiernamaals. Ik hoor graag wat jullie hier van denken:

Als men ergens een nieuw huis betrok dan werd het familiehoofd onder de drempel begraven om op die manier dicht bij de familie te blijven en als een soort landgeest en beschermer van het huis te functioneren. Dit is ook waarom de bruid die nieuw binnen de familie komt over de drempel gedragen moet worden door haar man: de geest van de voorvader weet dan dat zij 'goed' is.

Daarnaast is er een recente ontdekking gedaan in Gamla Uppsala die weer eens bevestigde dat men geen aparte plek ver van de woonhuizen had voor grafheuvels en urnenvelden, maar dat het dorp gewoon om de grafheuvels gebouwd werd. De doden blijven dichtbij hun Sibbe.
Ik weet dat er behoorlijk wat heidenen zijn, die van mening zijn dat men als dode voortleeft in de grafheuvel samen met zijn voorouders. De levenden bezoeken af en toe om raad te vragen of offers achter te laten.

Maar hoe zit het dan met mensen die niet begraven of gecremeerd in grafheuvels geplaatst werden?
In zuid Zweden was een plek die Vallhallr heet. Letterlijk: de rots van de gevallenen. Mogelijk een oud slagveld waar volgens mensen in de omgeving de doden rondwaarden, mogelijk omdat zij niet begraven zijn.
Dit zou de basis kunnen zijn van het (wellicht verchristelijkte) hemelconcept van Vallhalla ?

Dr. Jan de Vries was van mening dat dit een 'propaganda' was van de koningen. Zij vroegen aan hun krijgers om ver van huis te sterven, waarbij ze de mogelijkheid verloren om terug te keren naar hun voorouders en de grafheuvel. Hiertegenover stond het hemelse concept van een banket (een concept uit de adel) waarbij de Alvader feest met zijn krijgers aan één tafel. (zoals de koning met zijn krijgers at). Bovendien is Valhal een toppunt van eer en glorie: om als verkozen strijder nog éénmaal te vechten onder een machtige god, in een strijd waar alle legenden over vertellen. Ook is het een win-win situatie voor de strijders: overwinnen of naar Valhal gaan

Hieruit vloeit de functie van Helheim eigenlijk ook uit: dit zou een plek zijn waar men heen ging als hun lichaam niet begraven werd in een grafheuvel in hun dorp, of niet gestorven waren in een strijd.

Helheim wordt beschreven in de Edda van Snorri als de plek waar men heengaat als men van ouderdom sterft. Dit is de enige bron die op die manier over Helheim praat. Naast dat dit een christelijk-hiernamaalsconcept is, wordt het tegengesproken als men kijkt naar het verhaal van Balder, die allerminst door ouderdom stierf. Er zijn mensen die denken dat Valhal (en het vaak vergeten Folkvang) een plek is binnen in Helheim.

Mijn eigen visie?
Of men nou begraven wordt in een grafheuvel of gecremeerd wordt, ik denk dat een deel van deze doden overblijft. Wellicht als landgeest op de plek die hun boeide of als Fylgja, gebonden aan een bloedverwant en op belangrijke momenten zich manifesteert of advies geeft in dromen. Niet iedereen zal rond blijven dolen, denk ik, maar wat er dan wel met ze gebeurt weet ik niet te beantwoorden.
Daarnaast bestaat er ook zoiets als de Hamingja, een soort deel van iemands ziel met zijn talenten en karakterkenmerken dat wordt herboren in bloedverwanten nadat hij is gestorven. Ik weet hier weinig vanaf, overigens, maar het zou wel kunnen verklaren waarom niet iedere geest achterblijft. Het is natuurlijk niet te vergelijken met het concept van reïncarnatie wat vandaag de dag leeft. Wij hebben nu een compleet ander beeld van wat het "zelf" is dan in die tijd. Wij zijn allemaal speciale en unieke sneeuwvlokjes. Ik denk dat de germanen het 'zelf' eerder zagen als een verweven web van voorouders en omgeving: het feit dat men niet zelfstandig handelde maar altijd in Sibbe-verband benadrukt dit. Ook dingen als 'eer' en 'succes' staan in familieverband. Vanuit dit wereldbeeld lijkt een grafheuvel met voorouders die waakt over de bloedlijn een logischer concept dan Valhal, dat eigenlijk neerkomt op een soort zelf-ophemeling van het idividu.
Daarnaast: zou men werkelijk naar Valhal gewild hebben als zij ervoor konden kiezen om met hun grootouders, ouders, echtgenoot en later hun kinderen in de eeuwigheid te kunnen blijven? Bovendien was het grootste deel van de bevolking gewoon boer! Strijden tot de dood en Valhal zijn dan een ver-van-je-bed-show.


TL;DR De voornaamste vorm van hiernamaals is voortleven met de voorouders in de grafheuvel, dicht bij de Sibbe. Valhal is een soort troost-concept voor de strijders die ver van huis sterven en niet begraven kunnen worden in de grafheuvels.
Ik denk zelf dat de doden op "midgard" blijven: deels als landgeest of persoonlijke Fylgja, en wellicht deels worden herboren in hun bloedverwanten (hamingja)

« Laatst bewerkt op: juli 22, 2015, 01:09:56 am door Valora »

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2015, 02:51:28 am »
Ik zal je stuk pogen te incorporeren in datgene wat ik al op papier heb. .
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 510
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #9 Gepost op: juli 22, 2015, 08:47:35 pm »
@ Valora: hetgeen je hier beschrijft doet me sterk denken aan de manier waarop binnen het Tengriisme over zielen en het hiernamaals wordt nagedacht, deels althans. Hieronder staat een doorverwijzing naar een internetpagina met een omschrijving; binnen die stroming worden ook geesten van voorouders (maar ook van dieren) beschreven als (delen van) volggeesten die onder voorwaarden ook weer kunnen incarneren. 
"Ordening baart kunde."

Valora

  • Gast
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #10 Gepost op: juli 26, 2015, 03:16:36 am »
van wat ik alleen al zie met vluchtig doorscannen zijn er wel meer overeenkomsten tussen de mongoolse en noorse mythologie. De vier windrichtingen en heilige cirkels, meerdere werelden, met de klok mee bewegen, en überhaupt het hele aspect van shamanisme. Kruisbestuiving alom.

Keuneluide

  • Lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Kudos: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2015, 01:20:23 pm »
Zoals Valora het beschrijft zie ik dat ook. Primair bleef de overledene onderdeel van de Sibbe als beschermheer, voorouderverering was in oude tijden gebruikelijk. Uit overlevering binnen mijn familie weet ik dat tot in de Franse tijd er nog steeds familierituelen waren met betrekking tot de voorouders. Echte details weet ik helaas niet, wel dat ze werden aangehaald bij belangrijke gebeurtenissen en tijdens heildronken. En dat er veel bijgeloof aan voorouders werd toegedicht. En dat ze te hulp werden geroepen in tijden van nood. Eerst werd oudoom Aldert aangeroepen, daarna pas Jezus... 😮

Dat er ook een plek was waar gevallenen heen konden die omwelke reden dan ook niet bij hun Sibbe konden blijven bijvoorbeeld omdat ze er geen meer hadden of ver weg op zee de heldendood stierven, is dan ook eigenlijk wel een beetje logisch.

Als ik me goed herinner strekten de Germaanse en Keltische culturen zich uit tot klein Azie dus overeenkomsten tussen de cultuur van onze lage landen en die van de Mongolen lijkt me dan niet zo heel onwaarschijnlijk. Er zijn in, ik dacht Kazachstan, grafheuvels gevonden met verbazend Europees aandoende artefacten er in heb ik pas ergens gelezen.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 510
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Hiernamaals volgens de Heiden
« Reactie #12 Gepost op: juli 31, 2015, 04:54:18 pm »
Als ik me goed herinner strekten de Germaanse en Keltische culturen zich uit tot klein Azie dus overeenkomsten tussen de cultuur van onze lage landen en die van de Mongolen lijkt me dan niet zo heel onwaarschijnlijk. Er zijn in, ik dacht Kazachstan, grafheuvels gevonden met verbazend Europees aandoende artefacten er in heb ik pas ergens gelezen.

Met die grafheuvels doel je volgens mij op de kurgans, die komen ook voor in Siberië. Culturele overlap met Klein-Azië (i.e. Anatolië) wordt vaak verondersteld dus dat is ook nooit helemaal door ons uit te sluiten alhoewel de jongste theorieën (op basis van archeologische vondsten in Engeland) over de Keltische cultuur het voorkomen daarvan vooral aan West-Europa koppelt. Als we inderdaad aannemen dat een aantal van Viktor Rydberg zijn theorieën juist zijn dan was de proto-Germaanse cultuur gekoppeld aan de oude Perzische en Vedische culturen dus dan is Klein-Azië wel weer aannemelijk, alhoewel dergelijke theorieën ook bestaan met betrekking tot de Kelten.   
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2015, 04:55:56 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."