Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Asentrouw

Pagina's: [1]
1
Heidense wetenswaardigheden / Re: De oorsprong van onze cultuur en beschaving.
« Gepost op: juli 04, 2014, 11:33:49 pm »
De oorsprong van "beschaving" en "cultuur" zijn denk ik erg moeilijk te duiden omdat deze door allerhande verschillende historische en culturele factoren op dynamische wijze gevormd worden.

De Germanen zijn zelf het product van een culturele integratie tijdens het neolithicum, zoals duidelijk wordt door de invloed van "vreemde culturen" (zoals de Trechterbekercultuur en de Indo-Europese Strijdhamercultuur, etc.) op de lokale bevolking (bijvoorbeeld door nieuwe talen, technologiëen, religies en tradities te introduceren, al dan niet dmv geweld). De interactie met het Romeinse rijk, de interactie met de Hunnen, met de vroege Islamitische wereld tijdens kruistochten, en tal van andere culturen en beschavingen hebben allemaal wezenlijk bijgedragen aan de tot stand komst van de hedendaagse "Westerse cultuur".

Ik denk dan ook niet dat er een enkele duidelijke oorsprong van beschaving en cultuur te noemen is, maar dat het zich van tijd tot tijd manifesteerd daar waar de factoren ideaal zijn en een metropolisering ontstaat. Geen beschaving of cultuur is dan ook hetzelfde, noch zullen ze denk ik een enkele duidelijk te verifiëren gedeelde oorsprong hebben.   



   

 

2
Heidense wetenswaardigheden / Re: Heidens erfgoed
« Gepost op: juni 20, 2014, 10:11:07 am »
Bedankt voor de reacties. Ik had idd al gezocht naar dat boek van Schuyf, maar heb het helaas nog nergens weten te vinden (iig niet voor een normale prijs).

3
Heidense wetenswaardigheden / Heidens erfgoed
« Gepost op: juni 19, 2014, 10:58:26 am »
Weet iemand of er ergens een duidelijk overzicht is van Heidens erfgoed in Nederland (met name in Brabant)?




4
Heidense wetenswaardigheden / Re: Duiding van het heidendom
« Gepost op: juni 08, 2014, 10:03:05 am »
Ikzelf begin er steeds meer van overtuigd te raken dat politiek niet thuishoort het genoemde volledige wereldbeeld. Besturen en regeren lijken in toenemende mate zaken te zijn die men bij uitstek niet aan politici met carrière-aspiraties moet willen overlaten.

Zoals ik in mijn vorige post al probeerde uitleggen, betekend politiek het in praktijk brengen van bepaalde sociale en ethische principes; principes die men natuurlijk ook in het heidendom terug vind.

Ik deel overigens je mening dat besturen en regeren niet aan politici met carrière-aspiraties moet worden overgelaten. Maar ook hier bied het wereldbeeld van de oude Germanen uitkomst, daar de Germaanse samenleving gekenmerkt werd door zelfbestuur, directe democratie en persoonlijk participatie.

Citaat
Veel inzichten zijn nu eenmaal in hoge mate individueel doordat de ervaringen (de ondervindingen) per persoon behoorlijk uiteen lopen. Als ik me niet vergis is het uitgangspunt hier dat de verschillen juist in stand kunnen blijven zonder dat de groep daar onder te lijden heeft met een meer organisch gevormd 'gedachtengoed' als resultaat...

...Een 'duidelijke visie' is prettig als je veel houvast nodig hebt maar legt ook zaken vast die niet in bredere context kunnen gelden, per definitie zou ik bijna zeggen. 
Ik denk dat het belangrijker is om eerst zelf een duidelijke visie te creëren zodat je je daar met anderen diepgravend over kunt onderhouden en zo tot een algemener en meer evenwichtig beeld kunt komen in plaats van te eisen dat men alles in een voorgeschreven pakket aan stellingen voorgebakken heeft; het leven in het algemeen werkt niet zo, ergo: heidendom ook niet.

Maar waarom zou politiek verschillende interpretaties en de vorming van een organisch gedachtegoed in de weg moeten staan?

Wat jij hier beschrijft is juist het verschil dat het heidendom kan bieden tegenover de conventionele politiek. Politiek beperkt zich niet tot de liberaaldemocratische partijpolitiek, maar wordt toegepast op alle maatschappelijke niveaus. 

Voor mij representeerd het heidendom een hollistisch wereldbeeld dat richtlijnen bied voor alle aspecten van het (menselijke) leven. Dat betekend voor mij eveneens dat men zich niet van politieke filosofie (ofwel het in praktijk brengen van dit wereldbeeld) kan onthouden. Politiek belichaamd immers het wezen van de maatschappij. 


5
Heidense wetenswaardigheden / Re: Duiding van het heidendom
« Gepost op: juni 08, 2014, 09:51:34 am »
Ho ho Asentrouw, je begrijpt me verkeert. Ik doel juist dat ik het politiek apologisme ook niet als een kerntaak zie van de huidige Heiden. Maar om mezelf nu op te werpen als Heidensche politicus, nee die amitie heb ik (nog) niet. Daarnaast, de huidige duiding van het Heidendom is al te vaag om daar ook nog politiek over heen te gooien. Politiek is al zo vaag, als je dat mengt met het Heidendom dan zie je naast de bomen ook het bos niet meer.

Ik denk dat je het heidendom niet los van politiek kan zien, omdat politiek in beginsel niets anders is dan je wereldbeeld in praktijk brengen. Het heidendom bied enkele duidelijke sociale en ethische principes die men als richtlijn voor de politiek kan interpreteren. 

6
Heidense wetenswaardigheden / Re: Kerkklokken "wapens tegen militant heidendom"
« Gepost op: juni 07, 2014, 10:44:34 am »
Vind het wel vagelijk irritant dat ie de definitie van heiden als niet-christenen lijkt te hanteren. Voor iemand die zich zo over heidenen opwindt, mag hij iets beter zijn huiswerk doen over wat het inhoudt.

Die term hanteren christenen al eeuwenlang, dus wellicht is het beter om ons daarbij neer te leggen en het als geuzennaam te accepteren. ;) 

7
Heidense wetenswaardigheden / Re: Duiding van het heidendom
« Gepost op: juni 07, 2014, 10:32:13 am »
Citaat
Dank allen voor de input.  :mrgreen: Maar wat is nu mijn bedoeling? Sommige mensen hebben dus nog nooit van het Heidendom gehoord. En dan bedoel ik dus dat ze je met grote ogen staan aan te kijken als je verteld over het Heidendom, dat het een belevingsreligie is waar de Natuur, Saamhorigheid, de Goden en alles wat hier boven beschreven staat. En dan willen ze wel meer weten, maar er is een groot verschil tussen het standaard wiki artikel en de nare lectuur over de duiding van het Heidendom welk te vinden is op http://www.nederlandsheidendom.net/De%20term%20heiden.pdf waarbij er toch erg op wordt gehamerd dat Heidenen geen nare Nazi aanhangers zijn. Iets wat eigenlijk een decennium geleden wel belangrijk om te melden is, is nu niet meer van toepassing.

Ik denk dat de aversie van heidenen om zich van politiek te onthouden een groot zwaktebod is. Immers is het heidendom een volledige wereldbeschouwing en verdient dus ook politiek hier een fundamentele plaats binnen. Men kan dit niet simpelweg even loskoppelen uit angst voor eventuele 'negatieve associaties'.     

Hetzelfde vind ik van het eeuwige apologisme van sommige heidenen voor het nazi-occultisme. Waarom zou iedere heiden zich moeten verontschuldigen voor iets wat slechts door een kleine minderheid binnen de heidenen wordt gepraktiseerd? Het is een capitulatie aan onwetende mensen, die elk historisch besef ontberen.

Bied gewoon een duidelijke visie op hoe jullie als groep het heidendom interpreteren en weerhoud je aub van de angst voor politiek en het overdreven apologisme voor zaken waar je niet verantwoordelijk voor bent. 

Kracht schept zijn eigen ruimte wel, ongacht de vooroordelen van anderen.

8
Nieuws / Re: Jager-verzamelaars integreerden met agrariërs
« Gepost op: mei 30, 2014, 12:08:28 pm »
Misschien dat de asen/wanen cultus hiermee te maken heeft ook?

De Trechterbekercultuur was een van de eerste agrarische culturen die zich in Noord-Europa gevestigd hebben en zich met de oospronkelijke bevolking - grotendeels nog jager-verzamelaars - vermengden. Later kwam daar de strijdhamercultuur bij, een volk van ruiter-krijgsheren die met hun kuddes rondtrokken en waarschijnlijk de indo-germaanse taal in Noord-Europa introduceerde. De komst van de strijdhamercultuur had een vernietigende impact op de reeds hier wonende bevolking die onder de voet gelopen werd door deze nieuwkomers, tot er uiteindelijk toch langzaam maar zeker een soort integratie/assimilatie teweeg kwam. Eigenlijk zijn de Germanen een product van die strijd; de Germaanse boeren-krijgsheren dragen zowel de eigenschappen van de trechterbekercultuur als strijdhamercultuur in zich.

Er wordt dan ook wel eens gesteld dat het goed mogelijk kan zijn dat de strijd tussen de Asen en de Wanen in de Edda, een mythologische interpretatie is van deze belangrijke historische gebeurtenis.

   

10
Heidense wetenswaardigheden / Re: Kerstening of Germanisering?
« Gepost op: mei 26, 2014, 01:37:03 am »
Het ge-Germaniseerde christendom kwam eigenlijk voort uit de interculturele interacties tussen het Romeinse christendom en de Germaanse wereld (zo dienden Germanen bv in de Romeinse legers, die deze religie in hun heemland introduceerde). Het is een misopvatting dat het christendom via zendingsdrang ineens is opgelegt aan de Germanen. Het christendom heeft de Germaanse religie langzaam maar zeker ingekaderd door de heersende Heidense tradities en gebruiken in het christendom te integreren.

Het Heidendom heeft dan ook als volksreligie nog lange tijd onafhankelijk bestaan naast de vroeg-christelijke kerk. De religieuze en sociale functies van het oude Heidendom bleven in het vroege-christendom behouden in de vorm van een henotheïsme, waarin naast de christelijke god ook nog andere goden aanbeden werden. De private cultus van de Heidenen werd zoveel mogelijk ingekaderd binnen het christelijk geloof.

Pas toen de oude gebruiken en de oude goden langzaam desintegreerde onder cultuur-vreemde invloeden, kreeg het christendom de overhand. Maar men kan het laat-middeleeuwse christendom niet begrijpen zonder kennis van de Germaanse belevingswereld, die binnen het christendom geherformuleerd is. Hoewel officieel Heidense elementen buiten de kerk waren gesloten op basis van decreet, was hier in de praktijk natuurlijk geen sprake van. Zo heeft de verering van Heiligen veel te maken met de omvorming van voor-christelijke gebruiken, een voortzetting van de magische visie op bestaan die het Heidendom kenmerkt. Heilige Heidense plaatsen werden omgedoopt tot heilige christelijke plaatsen en jaarfeesten kregen een christelijke invulling; zo kennen we allemaal de Heidense oorsrpong van kerst (joel) en pasen (ostara) wel. Binnen het raamwerk van het christendom bleven de oude Germaanse gebruiken en hun functies dus bestaan.

Tijdens de 16de en 17de eeuw kwam er een vrij abrupt einde aan het Heidendom als onafhankelijke volksreligie door de heksenjacht die door de kerk ontketend werd. Mogelijk was de kerk bang haar macht en invloed te verliezen aan deze volksreligie die op het platteland bleef voortbestaan en waar de kerk maar geen vat op kon krijgen. In de context van het verzet vanaf het platteland tegen de toenemende invloed van de groeiende steden in die tijd is dat niet geheel ondenkbaar. Toch zijn er binnen het katholicisme nog steeds veel Heidense invloeden terug te vinden.
     
Anders werd het denk ik met de reformatie, waar na de beeldenstorm het christelijk ritueel tot een minimum beperkt werd en de magische uitwassen uit de kerk 'gezuiverd' werden. Het tekent de opkomst van het rationalisme dat tijdens de verlichting tot geheel nieuwe inzichten en wereldbeelden leidde. Ik denk dat dit toch wel een definitieve breuk met de 'Heidense' tradities betekende, die ongewtijfeld nog in de folkore lange tijd bleven voortbestaan.
 

11
Heidense wetenswaardigheden / Re: De Germanen en de Democratie
« Gepost op: mei 25, 2014, 04:13:31 pm »
Maar democratie sluit leiderschap niet uit natuurlijk. En over de rol van de leiders is Tacitus ook erg duidelijk in Germania, deze werden verkozen en afgezet omwille van hun moed en capaciteiten, niet omwille van hun sociale status; het leiderschap bleef ten alle tijden binnen het handbereik van de gemeenschap, in die zin was het een democratisch concept.   

12
Heidense wetenswaardigheden / Kerstening of Germanisering?
« Gepost op: mei 25, 2014, 01:43:25 pm »
Sommigen stellen dat de introductie van het christendom en de kerstening het abrupte einde van het Heidendom betekende.

Anderen stellen dan weer dat het christendom dan wel het geloof in de oude Heidense goden uiteen deed vallen ('de machtigste god' overwon), maar dat de religieuze noties die op deze goden geprojecteerd werden binnen het christendom bleven voortbestaan. Men zou dus van een ge-Germaniseerd christendom kunnen spreken; een integratie van twee verschillende religies.

Wat denken jullie hiervan? Is de Germaanse 'volksgeest' in het christendom bewaard gebleven of is het daarmee ten einde gekomen?


 

13
Heidense wetenswaardigheden / Re: Duiding van het heidendom
« Gepost op: mei 25, 2014, 12:44:25 pm »
Ik zou de natuurreligies van het heidendom iig sterk onderscheiden van de grote monotheïstische religies en moderne denkstromingen.

Het Heidendom bied immers geen starre dogma's zoals de monotheïstische religies doen, maar leert ons (bv via de Edda) het leven in eigen handen te nemen. Het geeft ons geen volmaakte god om onze eigen onvolmaaktheden op af te schuiven, maar bied ons juist een soort spiegelbeeld van de mensheid als richtlijn voor het eigen leven. Het beweegt ons ertoe om ons leven in eigen handen te nemen op basis van nobele waarden zoals eer, trouw, moed, en rechtvaardigheid.

Centraal in het Heidendom staat denk ik het Holisme, het idee dat alles in het universum aan elkaar verbonden is en een geheel vormt. Ook hier onderscheid het Heidendom zich duidelijk van het monotheïsme en moderne denkstromingen zoals bv het humanisme, die de mens centraal en boven de natuur zetten - het antropocentrisme: de mens als middelpunt van het universum.

In die Holistische zin is het Heidendom niet slechts een religie, maar eerder een wereldbeeld dat alle aspecten van het leven omvat; van de familie, de sibbe, tot de religieuze cultus en het politiek systeem.

   

14
Heidense wetenswaardigheden / De Germanen en de Democratie
« Gepost op: mei 25, 2014, 12:28:23 pm »
In de Griekse 'ekklesia' werden volksvergaderingen gehouden, die functioneerden als een vroege vorm van participatie-democratie ofwel directe-democratie. Hoewel over het algemeen wordt aangenomen dat de oude Grieken de grondleggers van de democratie waren, kenden de Germaanse volksstammen eenzelfde soort politiek systeem. 

Uit het werk 'Germania' van de Romeinse schrijver Tacitus, kunnen we opmaken dat ook de Germanen een instinctieve drang naar democratie hadden. Hij schrijft dat de Germaanse stammen gebaseerd waren op een democratische vorm van zelfbestuur: alle grote besluitvormingen werden door de gehele gemeenschap besproken tijdens 'het ding' en enkel kleine onbeduidende affaires werden expliciet aan het stamhoofd overgelaten. Het leiderschap binnen het Germaanse stamleven beruste eerder op natuurlijke autoriteit en leiderschap door voorbeeld (bijvoorbeeld door exceptionele moed of wijsheid), dan op de nobele geboorte en de sociale status van haar leiders. Leiders konden ten alle tijden door de gemeenschap afgezet worden als deze incapabel bleken te zijn. In die zin is democratie ook een Noordse traditie.       

Kan iemand mij van bronnen of boeken voorzien die verder op dit onderwerp, te weten 'de politieke organisatie' van de Germanen, in gaan?





   

Pagina's: [1]