Heidendom > Heidense wetenswaardigheden

Oudste Europese adellijke geslachten.

<< < (3/6) > >>

Metalen Mark ov Holland:
Nou, we hebben er weer ééntje gevonden en dit maal is het noch een Frank, noch een Saks maar een Romaans figuur: de progenitor van het huis van Savoye.
De beste man heette (volgens Wikipedia): Amadeus, graaf van Belley (geboren in 976). Het huis Savoye heeft thans twee hoofdfiguren waarvan volgens mij Amadeo van Savoye, hertog van Aosta het dichts in de buurt van de feitelijke claim komt. Ik heb het idee dat de andere claimant (Victor Emmanuel, prins van Napels) dit met name is doordat hij van de laatste koning van Italië afstamt en niet doordat hij hoger in de ahnentafel van Savoye zit.   

Kezlar:
Frappant hoeveel oude geslachten zo met elkaar verbonden zijn. Zouden daar al die rare inteeltziekten vandaan komen? Nee toch :P

Metalen Mark ov Holland:
Persoonlijk zie ik de oude, hogere Europese adel dan ook als een soort landsgrensoverschrijdende etnische groep die voortgekomen zijn uit een stuk of 20 progenitoren. Ik heb trouwens wel het idee dat het probleem van inteelt al eerder (enkele keren) onderkend is, getuige de inmenging van de oude Uradel (een bekende is de Von Cramm familie), en landadel in sommige 'hogere' huizen.

Kezlar:
Naast het verheffen van lokalio's tot adel, omwille van de bloedlijnen.

Raukar:
Bij mij in de buurt woont een ander oud geslacht: Huize Merode. Ik weze wel eens te zijn gaan wandelen in zijn verboden-toegang-domein door eerst een moerasbos te penetreren en dan langs de rand van het domein verder te wandelen door de bramen. Te Everberg.

Zij stammen af van: Werner I van Rode (ca. 1095-1131) Twee generaties later wordt de naam Merode.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_Merode)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie