Heidendom > Heidense wetenswaardigheden

Oudste Europese adellijke geslachten.

<< < (2/6) > >>

Metalen Mark ov Holland:
Zo, nog eentje en deze is voor de geschiedenis wat belangrijker omdat het de oerahn van het Saksische huis der Askaniërs betreft (en dus de derde duidelijke Saks in het rijtje):

Adalbert van Ballenstedt, landvoogd van Hagenrode (rond het jaar 970), de huidige hoofdman van die toestand is kennelijk Edward van Anhalt.

Metalen Mark ov Holland:
Nu heb ik volgens mij ook de oudst bekende heer uit het huis Reuß weten te achterhalen:

Erkenbert van Weida (1090-1168), de huidige hoofdman van Reuß is kennelijk Hendrik XIV, vorst van Reuß.

Een leuke feitje over Reuß is dat alle vorsten Hendrik/Heinrich heten en dat hun opvolgingsnummering door elkaar loopt doordat er nogal wat takken van het huis bestaan. Erkenbert staat, voor zover ik het kan overzien, te boek als een Oost-Frank en is dus geen Saks; in het gebiedje dat als eerste onder de heren van Reuß viel (i.e. Vogtland) wordt ook een dialect van het Frankisch gesproken. Ik heb wel het idee dat dit een letterlijk en figuurlijk een grensgevalletje is, maar goed.
Verder is nog op te merken dat de vlag van Reuß ook de vlag van de Weimar-republiek en van de huidige Duitse Bondsrepubliek is.       

Kezlar:
Aansluitend op de tsaar en de engelse koning, laten we hun neef niet vergeten;





Juist gezien, dat is vriend Kaiser Wilhelm. Deze drie hadden een kleine familievete, ook wel gekend als W.O. I


Er is ergens een foto van de heren in elkaars uniform, ook hilarisch gezien de geschiedenis.



Hobbes:
En Joodse vriend van me vertelde dat zij hun bloedlijn altijd via de vrouw rekenen omdat ze dan zeker weten dat het kind Joods is omdat de moeder dat ook is. Als ik zo naar dit topic kijk is het eigenlijk super moeilijk om bij te houden wie allemaal adelijk is en dat men dit doet met achternamen. Nu heb ik me laten vertellen dat dit dankzij Napoleon is ingevoerd. Maar hoe deed men dit daarvoor dan, ik lees bv inde saga van Ragnar Lothbrok dat deze een bloedlijn claimde met Odin.

De achternaam van mijn vaders kant hebben we uitgeplozen tot die tijd en daarvoor is nks te vinden..hoe kan je dat verder opzoeken?

Metalen Mark ov Holland:

--- Citaat van: Hobbes op augustus 04, 2014, 06:37:13 pm ---De achternaam van mijn vaders kant hebben we uitgeplozen tot die tijd en daarvoor is nks te vinden..hoe kan je dat verder opzoeken?

--- Einde van citaat ---

Je kunt soms in administratieve papieren van kerken het één en ander terugvinden. Hogere adelijke families hadden/hebben vaak een eigen administratie. Bij Nederlandse gemeentes kun je inderdaad meestal niet verder terugzoeken dan de Napoleontische tijd.

Verder heb ik nog wel een Frankische afstammingslijn door gewroet. Het betreft de oudst bekende voorvader van de huizen Salm, Bar en Van Ardennen-Luxemburg (waarbij die laatste twee voor zover ik het overzien kon niet meer bestaan): Wigeric van Lotharingen (voor 923), een huidige afstammeling waarvan het enigszins helder is dat deze van hem afstamt is ene Karel-Filips, Wild- en Rijngraaf en erfprins van Salm-Salm maar ook ene Hugo VII van Reifferscheid-Dyck lijkt van Wigeric af te stammen.   

Voorts lijkt het zo te zijn dat de Habsburgers nog een oude afstamming hebben richting Frankrijk: Gerard, graaf van Parijs (ca. 728-779); niet zo oud als Adalrich van de Elzas maar evengoed ouder dan veel anderen in het rijtje. Er is ook een tweede claim op het huis als zodanig, naast de in Nederland bekende Karel van Habsburg-Lotharingen is dit kennelijk Sigismund van Habsburg-Lotharingen, aartshertog van Toscane en groothertog van Oostenrijk; deze Sigismund lijkt dan ook weer van Adolf van Berg af te stammen (via zijn moeder). 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie