1
Literatuur / Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Gepost op: januari 30, 2016, 03:31:44 am »
Woow! Ik lees dit nu pas! Super bedankt!
Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.
(Overige) heren; hou het netjes, anders grijpen de mods in.
Goed...en wat met humor en de Goden? Is humor iets voor Loki, of iets voor een andere god? Of is humor nergens aanwezig in de overleveringen?
Jij gaat zo diep op een stuk tekst in dat je pixels ziet in plaats van woorden
Exact. Dat heet begrijpen of op zijn minst een poging tot. Begrijp jij mij?
Ik snap er geen spaander van.
Jij gaat zo diep op een stuk tekst in dat je pixels ziet in plaats van woorden
Of je goden nu ziet als Avatar en of archetype van een bepaalde wet in de cosmos/natuur of als daadwerkelijke Godheid. Het is zeer zeker van belang deze in beide gevallen serieus te nemen. Hoewel een groot placebo effect kan worden gehangen aan Loki neemt nog niet weg dat de uitwerking hetzelfde is en daardoor niet bij voorbaat moet uitsluiten.
Ik ben een Lokinist en kan me niet vinden in de persoonsbeschrijving die je opwerpt en ik quoteer " omdat ze er altijd op uit zijn andere mensen voor schut te zetten of schade aan te richten"
Als Lokinist kan ik je vertellen dat dit niet het geval is, nooit het geval is geweest en nooit zo zal zijn. Hoezo je weet niet wat ik bedoel...ben je vergeetachtig in wat je typt?
Concerning myths; that they are divine, and why.
We may well inquire, then, why the ancients forsook these doctrines and made use of myths. There is this first benefit from myths, that we have to search and do not have our minds idle.
That the myths are divine can be seen from those who have used them. Myths have been used by inspired poets, by the best of philosophers, by those who established the mysteries, and by the Gods themselves in oracles. But why the myths are divine it is the duty of philosophy to inquire. Since all existing things rejoice in that which is like them and reject that which is unlike, the stories about the Gods ought to be like the Gods, so that they may both be worthy of the divine essence and make the Gods well disposed to those who speak of them: which could only be done by means of myths.
Now the myths represent the Gods themselves and the goodness of the Gods - subject always to the distinction of the speakable and the unspeakable, the revealed and the unrevealed, that which is clear and that which is hidden: since, just as the Gods have made the goods of sense common to all, but those of intellect only to the wise, so the myths state the existence of Gods to all, but who and what they are only to those who can understand.
They also represent the activities of the Gods. For one may call the world a myth, in which bodies and things are visible, but souls and minds hidden. Besides, to wish to teach the whole truth about the Gods to all produces contempt in the foolish, because they cannot understand, and lack of zeal in the good, whereas to conceal the truth by myths prevents the contempt of the foolish, and compels the good to practice philosophy.
But why have they put in the myths stories of adultery, robbery, father-binding, and all the other absurdity? Is not that perhaps a thing worthy of admiration, done so that by means of the visible absurdity the soul may immediately feel that the words are veils and believe the truth to be a mystery?
Over het 'Westen', je gebruikt dus een soort definitie die ik gewoonweg niet aanhang. Daar komen we dus niet uit. Ik gebruik, om van die socio-abstracte begripsverwarringen te voorkomen altijd de fysisch geografische aanduidingen: Afrika ligt beneden de Mediterranee en tussen de Indische en Atlantische Oceanen; Europa loopt vanaf de Oeral tot de Atlantische Oceaan en vanaf de Kaukasus tot de Noordelijke IJszee; Amerika ligt tussen de Grote en Atlantische Oceanen; Azië tussen de Grote Oceaan en de Oeral/Bosporus/westkust van Arabisch Schiereiland; enzovoorts. Termen als 'westen' en 'oosten' liever als windrichtingen en geografische duidingsbegrippen. Ik ben bekend met je abstracte begrip van het 'Westen' in de meer sociologische zin des woords maar daar kan ik gewoonweg niets mee.
Mark, maak je geen zorgen. Het is aan ieder zijn/haar eigen keuze om proposities wetenschappelijk te onderbouwen. Maar ik schrijf hier niet enkel voor jou. Sommigen hechten hier wel waarde aan. Voor het geval wetenschapsfilosofie en de wetenschappelijke methodologie niet je sterkste kanten zijn..wetenschappelijk onderbouwen doe je dus aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Nu kan men, zoals in jou geval, stellen dat het allemaal maar louter meningen zijn, dat alles relatief is, dat er geen waarheden bestaan..maar dat een natuurkundige/wetenschapper dat daadwerkelijk denkt kun je niemand hier wijs maken. Nogmaals, je zult met een sterker argument moeten komen. Dat mijn verhaal louter een mening is, is niet echt een tegenargument. Maar ik ga nu niet een wetenschapsfilosofische discussie met je beginnen.Dat begrijp ik, ik heb zelf ook academische teksten moeten produceren maar citeren doe ik het liefst naar bronnen met relatief harde meetresultaten in plaats van naar bronnen waarin meningen worden gepresenteerd. Je citaten zijn doorregen met subjectieve interpretaties, bijvoorbeeld een zinsnede als "Asia and Africa were not considered barbaric although neither
were they considered wholly human" of "At that time, there was no relevant concept of what would later be considered Europe", daar kan ik ook tegen zeggen: kom met bewijzen. Het staat er genoemd, meer niet. At that time? Jaja.....
Dat geldt voor iedereen in die zin, je kunt je immers niet in de positie van een willekeurig ander persoon verplaatsen: diegene daadwerkelijk zijn, je bent namelijk jezelf. Ik ben wellicht eurocentrisch, ik ben namelijk een Europeaan, uit Europa. Een Japanner is een Aziaat, ook vanuit zijn eigen perspectief: hij komt namelijk uit Japan en dat maakt behoorlijk veel uit. Jij stelt dat het bijkans een Westerling is, dat is gewoon kul: andere taal, ander schrift, andere godsdienstige tradities, (veelal) ander voedsel, andere zeden, enzovoort. Ik ben misschien Westers maar ben nog wel in staat zaken uit elkaar houden.
Niks met windrichtingen te maken? Dat is echt larie, zo kan cultuur behoorlijk afhankelijk zijn van de beschikbare natuurlijke hulpbronnen en van het plaatselijk klimaat en het landschap. Je gaat niet over tot het schilderen van een berglandschap als je niet weet dat bergen bestaan, je verzint geen sushi als je nog nooit rijst gezien hebt, enzovoorts.
Het feit dat je een woord als 'pikken' gebruikt toont wat mij betreft alleen aan dat je niet het niet van me aan wil nemen. Je kunt ook over gaan tot een term als "indirecte wetenschappelijk-culturele wisselwerking", dat is namelijk wat er daadwerkelijk gebeurde. Het mag toch duidelijk zijn dat jij met het dragen van een spijkerbroek wel Amerikaanse culturele invloeden kent. Ik zou dan kunnen stellen dat je mode-technisch gesproken inderdaad wat Amerikaanser bent geworden, niet volledig natuurlijk maar een klein gedeelte van jouw multi-culturele palet is dat weldegelijk. Maakt dit dan dat jij een goed gefundeerde mening hebt over Amerika in zijn totaliteit? Waarschijnlijk niet, maar wel over spijkerbroeken en dus is voor wat betreft dát stukje Amerikaanse cultuur jouw mening niet minder waard dan die van een echte Yank (behalve als die laatste geen spijkerbroeken draagt).
Hier heb je het dus echt aan het verkeerde eind. Wat de agnostiek an sich betreft zal ik je gelijk moeten geven. Maar daar ging het niet om. Wat ik bedoel is de combinatie van zowel secularisatie als agnostiek. Niet alles wat agnostisch is, is Westers/Modern. Secularisatie, Westerse/Moderne uitvinding, gaat echter gepaard met agnostiek. Je zult daarnaast met een ander voorbeeld moeten komen dan Japan. Japan wordt namelijk toegerekend tot wat men onder de Westerse wereld verstaat. Wat is nu eigenlijk het Westen?Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik niet met je meedoe in het uitputtend citeren uit schrijfselen van anderen, dat leid echt nergens toe anders dan dat we dan weten wat de combinatiemening van een groep anderen is. Japan ligt nog altijd in het zeer verre Oosten, net als Maleisië of Korea (had ik ook als voorbeeld kunnen nemen maar dat is voor mij persoonlijk wat minder opportuun). Jij vind kennelijk iets anders, helder, maar meer ook niet.
Ik had gehoopt dat mijn Japan-voorbeeld dit wel voldoende illustreert, kennelijk niet genoeg of je wil het niet geloven (wat natuurlijk mag).
Secularisatie en agnostiek zijn niet per sé Westers, dat vind ik echt te kort door de bocht. Zo kent Japan al lang een brede meer geseculariseerde stroming en vanuit religieus perspectief gezien is iets als Confucianisme ook behoorlijk seculier (ongeacht de zin en onzin daarvan).
Ik denk dat we er voor moeten waken dat, doordat vandaag de dag culturen zoveel wederzijdse beïnvloeding kennen, nogal éénvormig over kunnen komen of niet echt goed te onderscheiden zijn, we niet moeten denken dat alles Westers ìs. Het feit dat sommige zaken hier hetzelfde zijn als ginder wil niet zeggen dat 'de Westerling' alles bedacht heeft.
Exacte wetenschap is lang zo koloniaal niet als bijvoorbeeld antropologie doordat het object in mindere mate aan de cultuur onderhevig is, je kunt het wel vanuit verschillende culturele achtergronden bekijken maar dat is juist een voordeel
Hou je er trouwens wel rekening mee dat de epistemologische 'kerngedachte' van mijn manier van redeneren geschiedkundig gezien net zo goed Chinees (Yî Kîng), Vedisch of Arabisch (beide kosmologisch- mathematisch) te noemen is als Westers. Exacte wetenschap is nu niet bepaald een zuiver westerse uitvinding maar meer een soort joint effort of cultures, dit tot op de dag van vandaag.
Metalen Mark, dat mag jij inderdaad vinden. In Mongolië ervaart men het echter anders. Bij de Duxa bijvoorbeeld, voor wie Tenger de grootste voorstelbare kracht is als zowel omnipresent als transcendent, is er sprake van een spirituele realiteit verscholen achter een op de voorgrond tredende fysieke realiteit. Ik ben het met je eens dat 'symbool' in deze context te beperkt is, tenminste zodra het begrip in een allegorische wijze wordt opgevat. Een icoon, dat anagogisch refereert, is wellicht een betere optie in een ontologie waarbij gebeurtenissen in de fysieke realiteit refereren naar fenomenen op een spiritueel vlak.
Ik wil nog wel even een opmerking over maken omdat er vanuit syncretisch oogpunt nog wel iets aan te vullen is. Ik denk oprecht dat de Altaïsche sjamanen uit het verleden zich met geen mogelijkheid hebben voor kunnen stellen hoe groot het universum is, de eerste schreden van hun cultuur in de kosmologie (let op: niet in de astrologie) is ten tijde van Tamerlane geweest die in Samarkand een observatorium en een soort universiteit heeft laten neerzetten. De veronderstelde almacht van Tengri mag door eenieder altijd groter verondersteld worden dan de afmeting van de kosmos maar dat blijft dan binnen het microkosmische domein van de spiritualiteitsbeleving hangen; de macrokosmische externe werkelijkheid wordt mijns inziens in zulke beschrijvingswijzen wel een beetje ondergeschoven. Ik streef persoonlijk altijd naar een koppeling met concrete, fysieke zaken: dat is waar we het in ons leven immers mee te stellen hebben. Om het maar even op een simpele manier te brengen: nadenken, redeneren en filosoferen wordt behoorlijk moeizaam zonder de inname van voedingsmiddelen.
Zonnewolf, ik vind de kosmos geen 'symbool', dat is me in ontologische zin een iets te beperkte duiding. Wellicht dat de kosmos een avatar van iets groters of iets externs is maar dat is pure filosofische speculatie.
De term sjamaan/shaman is in een aantal topics al één of meerdere keren voorbij gekomen. Sjamanen zijn, in engere zin, afkomstig uit Siberië en je zou kunnen zeggen dat Amerikaanse medicijnmannen er een post-ijstijd voortzetting van zijn op het andere continent.
De Siberische sjamanen zijn primair toegewijd aan een godheid die (Gök) Tengri genoemd wordt en de lucht/kosmos symboliseert.
De duidelijkste verzameling wetenswaardigheden die ik ben tegengekomen over het onderwerp is te vinden op deze internetsite, ik kan u verzekeren: behoorlijk interessant en lekker gecondenseerd gebracht maar wel in het Engels (alhoewel ik er wel vanuit ga dat u allen daar geen problemen mee heeft).