Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Elvar Heimdalir

Pagina's: [1] 2
1
Heidense wetenswaardigheden / Re: Fijne lente-evening
« Gepost op: maart 21, 2016, 01:58:57 pm »
Zelf maak ik bij het keren van vrijwel elk seizoen een lange wandeltocht (minimaal 20 km) door de natuur. Er zit altijd minimaal een zonsondergang of een zonsopkomst bij, en de wandeling omvat altijd oevers, al is dit meer een gevolg van onze waterige geografie dan een bewust ingepland gegeven. Aandachtig de natuur beschouwen en, in dit geval, haar voorjaarsontwaken volgen, is voor mij dan vaak al voldoende.

2
Heidense wetenswaardigheden / Re: Human Odyssey
« Gepost op: februari 17, 2016, 12:28:31 pm »
Dit is een uiterst boeiende (ontologische) discussie Mark, maar op deze plek ga ik even in op wat jij zei over je bestaan in de droogmakerij.
Zelf woon ik nu weliswaar in een oeroud landschap (de Utrechtse Heuvelrug) maar ik ben geboren en opgegroeid, net als jij, in een Hollands polderlandschap, namelijk dat van Alphen aan den Rijn. Het landschap daar is ouder dan dat van de Heerhugowaard, maar er is één overlap.
Dat is de Vierambachtspolder, pal ten noorden van Alphen, met alle kenmerken van een droogmakerij: namelijk een meer dat door een ringdijk is drooggelegd.  In die polder was sinds de drooglegging nauwelijks bewoning. Wel herinnert een monument middenin de polder aan het verdronken dorp Jacobswoude, dat dateert van voor de droogmaking. In die tijd lag er een laagveengebied dat steeds verder werd uitgeveend, tot het dorp eraan moest geloven en de bewoners geëvacueerd werden of verdronken; een soort Schokland in het klein. (Op de plek daarvan staat nu een monumentje) De nieuwste noordelijke stadsuitbreidingen van Alphen liggen daar tegenwoordig wel, maar hier geschiedt de uitbreiding vanuit een oudere kern. De polder is niet, zoals in HHW, tot uitgangspunt gekozen voor een nieuwe kern.

De Vierambachtspolder is een droogmakerij, maar de aangrenzende Braassemermeer is een natuurlijke veenplas, die dus niet door uitvening is ontstaan . Het was een uitloper van het Haarlemmermeer.

De naam Alphen verwijst naar het elfenvolk (Alfen staat er op oude kaarten), er was een Romeinse legerplaats. Er zijn sporen gevonden van een veel oudere cultusplaats op de plaats van het Castellum. Op de oude, hoger gelegen stroomrug van de Oude Rijn, vooral de zuidoever, werd dus al in prehistorische tijden gewoond.
Langs de Oude Rijn vind je ook sporen van buitenplaatsen uit de Gouden Eeuw.
Het nadeel van een waterland als de polder vind ik altijd dat je er moeilijk naar hartelust kunt struinen omdat je er voortdurend op sloten stuit. Zeker in mijn jeugd liepen alle wegen die de polder in liepen, steevast dood op een boerderij met een boze hond ervoor.
Ik ben blij dat ik er niet meer woon.




3
Heidense wetenswaardigheden / Re: Human Odyssey
« Gepost op: januari 28, 2016, 08:51:03 pm »
Ha Mark,

Zoals je al gemerkt zult hebben, ben ik ook allerminst afkerig van comparatieve mythologie. Ik ga hierin geen enkele boeiende discussie uit de weg. Met vergelijken heb je nog geen welomschreven spiritueel 'anker', al heeft niet iedereen daar misschien behoefte aan. Zelf interesseren bijvoorbeeld opgravingen in Peru of Polynesië enorm, maar de kans dat ik daar meer dan één keer in mijn leven op bezoek zal gaan is niet bijster groot.

In de heuvels van onze eigen woeste gronden ligt ook veel moois verborgen dat nog wacht op ontdekking. In die heuvels woon ik en wandel er dagelijks. Ik onderhoud een levende band met dit landschap, door de seizoenen heen en door mijn eigen leven heen. Wat op een steenworp afstand van mijn eigen drempel zich afspeelt en zich heeft afgespeeld, mag zich dus daarenboven in een bijzondere interesse verheugen van mijn kant. Voor mij persoonlijk zijn dus vondsten, nieuwe inzichten etc. die ontleend zijn aan de plek waar ik mijn leven leef, dus net iets interessanter dan 'wat van ver komt', al zal ik mijn leven lang ook een zogeheten wereldreiziger blijven. Hoe sta jij daarin?

4
Heidense kunst / Re: Hoe denken jullie hierover?
« Gepost op: december 04, 2015, 11:41:08 am »
Ik ben in staat van deze thread een fotocollectie te bouwen, zo prachtig vind ik deze gebouwen. Dat van de west-oostwaartse beweging van cultuurgoed en van de communicerende vaten vind ik beide aannemelijk. Dat cultuurgebieden elkaar wederzijds beïnvloeden is niet alleen van deze tijd.

5
Heidense kunst / Re: Enige 'makers' onder ons?
« Gepost op: december 04, 2015, 11:35:38 am »
Ook ik mag, met mijn boeken en artikelen, maar zeer zeker in mijn ongepubliceerde poëtische en literaire teksten, mijzelf een maker noemen. Refererend naar jouw ervaring: tijdens portretschilderen en andere schilderwerkzaamheden ervoer ik rillingen van genot, terwijl ik er zelf niet scheen te zijn. Het is een ervaring die grenst aan het seksuele en die bij het schrijven vooral voorkomt tijdens de stream of consciousness techniek en natuurlijk niet wanneer je gaat zittten schrappen, dubben en herschrijven. Dus eerder tijdens de goddelijke genade van het spontaan neerpennen, van het spontaan er zijn. Overigens geloof ik niet dat dit is voorbehouden aan de kunstenaar. Een nuchterder term als arbeidsvreugde raakt hier ook aan, waarom zou een bouwvakker die aan het metselen is terwijl hij de Arbeidsvitaminen meeneuriet, dit niet kunnen hebben? Ik geloof dat iedereen die op gaat in zijn werk dat kan ervaren, vooropgesteld dat dit werk de spontane vermogens activeert en niet overmatig rationeel of kritiserend is.

6
Heidense wetenswaardigheden / Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Gepost op: december 04, 2015, 10:51:46 am »
Die link met de Fransen en de Britten is reëel, dat zie je ook in de typisch Belgische bourgeois-cultuur van genoeglijk tafelen, rijk aangeklede café-interieurs, de liefde voor traditie en decoratie. Of dat Keltisch is weet ik niet, wel zie je ook dat in Engeland en Frankrijk mensen van alle rangen en standen, dus door de hele bevolking heen, veel meer waarde hechten aan de typisch volkseigen zaken waarvan ik er hierboven al enkele noemde, vergeleken met ons 'kale hollanders'. Dat Keltische is heel moeilijk 'hard te maken' omdat het ver en diep gezonken cultuurgoed is van bijna tweeduizend jaar geleden, en toch is het er.

Misschien moeten we voor een verklaring terug naar iets minder ver geleden, de middeleeuwen. Toen immers waren er nog geen nationale staten, en was het gedeelte dat nu West-Europa heet een patchwork van vazalstaten en kleine rijkjes, die elk wel een eigen identiteit hadden, maar waar eerder graduele dan absolute verschillen bestonden. De neiging van nationalisten, als bij elke moderne religie, is het eigene te verabsoluteren. Die tendens bestond vroeger niet. Oud-Engels, Oud-Nederlands en Oud-Frans lijken onderling veel meer op elkaar dan de moderne, door de nationaliteitenwaanzin getekende talen. De periode waar ik nu aan refereer is het jaar 1000, ik noem dit even omdat de middeleeuwen een nogal lange periode beslaan.

Door de geschiedenis is de Vlaamse identiteit zeer complex. Mensen die politiek bedrijven zijn vaak geneigd dingen te simplificeren, opdat mensen voor hun karretjes kunnen worden gespannen. Ik ben geneigd te denken dat zo gauw politiek in het geding komt, mystiek, magie en de historische sensatie de aftocht blazen. Politiek doodt al het andere. Machtsdenken is namelijk een totaal andere mindset en niet te combineren met de reflexieve, positieve sfeer waarin de kunsten en de wetenschappen gedijen. Dit verklaart waarom zo iets als de IJzerbedevaart zo prozaïsch overkomt. Het zou pas weer een bedevaart worden wanneer alle politieke aspiraties de mond zouden worden gesnoerd, en mensen slechts op persoonlijke titel zouden mogen spreken.




7
Heidense wetenswaardigheden / Re: Dodenverering in de Lage Landen
« Gepost op: november 11, 2015, 02:09:05 pm »
Dodenverering: in de tijd van onze groot- of eerder overgrootouders was het in grote delen van Nederland gewoonte om een dodenwake te houden. Dit gebaseerd op het oeroude en zeker voorchristelijke geloof dat de geest nog drie dagen na het verscheiden bij het lichaam blijft om daarna de passage te maken naar het land waar nog niemand van is teruggekeerd, zoals dat in populaire vertellingen heet.

In Ierland is het nog altijd dan de hele nacht een komen en gaan van familie, vrienden en kennissen, en menigeen neemt een fles whiskey mee om de sfeer mee op te luisteren. Grappen doen de ronde maar er wordt ook gehuild. Het hele leven van de overledene passeert in verhalenvorm de revue waarbij de een een grotere duit in het zakje doet dan de ander. Uiteindelijk voleindt alles in min of meer liefhebbende herinnering, tot bij het aanbreken van de ochtend de kaarsen gedoofd worden en de kist gesloten en met bloemen bedekt. Zo zal het ook bij ons zijn gegaan.

Van mijn eigen opa weet ik nog dat hij thuis werd opgebaard in het huis dat hij zelf gebouwd had. Maar dat ging ingetogen en plechtig en met geen spoor van Ierse uitbundigheid. In die contreien (het Zuidhollandse merengebied) is het calvinisme er destijds met heipalen ingeramd, dat zal ertoe hebben bijgedragen.

8
Literatuur / Re: "Runes around the North Sea and on the Continent", J.H. Looijenga.
« Gepost op: september 24, 2015, 03:26:07 pm »
Uiterst interessant allemaal, echter dit is een enorme vracht informatie en ik heb wat extra tijd om te lezen en studeren, maar dit is toch een mer á boire. Dank in ieder geval. Ik heb het eerste hoofdstuk gedownload en het is goed te lezen, de auteur heeft een prettige en redelijk toegankelijke stijl. Ik kom er zeker op terug als ik er aan toe ben gekomen. ( URL staat bij mijn Favorieten)

9
Natuur / Re: Krachtplaatsen in Nederland
« Gepost op: juli 09, 2015, 03:05:46 pm »
Talloos zijn de plaatsen die net even iets meer bijzonder voelen dan andere. Dit gevoel is zo fundamenteel voor de menselijke ervaring, dat zelfs voor een verstokte atheïst niet elke plaats hetzelfde voelt. Voor wie zich bewust is van de geladenheid van bepaalde plaatsen, gaat een wereld open. Als ik dichtbij op een plek wil zijn waar ik in een geheiligde ruimte kan verkeren, los van het profane, dan bezoek ik het veldje achter huize 'Waai en Braai' bij Maarn. Op sommige plekken wil je alleen zijn, die zijn dus minder geschikt om op een forum te delen. Maar wie ze wil zien, leid ik er graag heen.

10
Heidense wetenswaardigheden / Re: De Heiden en Magere Hein
« Gepost op: november 23, 2014, 08:56:50 pm »
En dit laatste, over de culturele oorsprong, ben ik nu weer eens roerend met je eens Mark. Wij willen weten waar we vandaan komen en waarom we hier zijn, en wat de kern uitmaakt van onze identiteit. En dat is niet het Christendom...
(deze discussie ging over Magere Hein, we dwalen af)

11
Heidense wetenswaardigheden / Re: De Heiden en Magere Hein
« Gepost op: november 23, 2014, 05:36:29 pm »
Dan bedoel je met Westerse geest, Christelijke geest. Want voor het christendom geloofde iedereen in het westen in reïncarnatie.
Deze stelling is niet volkomen hard te maken, maar als je bedenkt dat zelfs in het vroege christendom reïncaranatie algemeen geaccepteerd was...
Ik citeer hier uit mijn eigen boek. Het zijn historische feiten die iedereen kan checken (gebruik je Wiki, doe dan de Engelstalige, die is beter gedocumenteerd)
(begin citaat uit Esoterie in Begrijpelijke Taal)
Als je meerdere levens hebt, ben je minder afhankelijk van je onderdrukkers.  Bij reïncarnatie hoort dat je grotendeels verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Je kunt het dan ook zonder kerk stellen. De kerk was rond 600 een instituut geworden, want de Romeinse keizers hadden begrepen: wie het geloof heeft, heeft de macht. De Romeinse keizers en het Vaticaan schrapten in nauwe samenwerking rond 600 alle directe verwijzingen naar reïncarnatie uit de bijbel. Door mensen voor te houden dat ze maar één leven hadden, waren ze gemakkelijker onder de duim te houden en hadden de heersers minder last van opstanden en onderbrekingen van belastinggelden. Van de vroege kerkvaders geloofden Origenes, St. Clemens van Alexandrië, St. Gregorius en St.Augustinus in reïncarnatie. Het vijfde Oecumenische Concilie, in 553 in Constantinopel, veranderde dit.
(einde citaat)


12
Heidense wetenswaardigheden / Re: De Heiden en Magere Hein
« Gepost op: november 19, 2014, 06:15:06 pm »
Metalen Mark is de enige in deze discussie die niet een volkomen materialistisch standpunt inneemt, waarvoor lof.
Want als iedereen het met elkaar eens is, waartoe zouden we dan nog discussiëren?
Mark, je formuleert het zeer voorzichtig en afgewogen als een 'kernel', een boeiende gedachte die ik nog niet op die manier beschreven zag.
Er bestaan sterke aanwijzingen dat de oude heidenen lang niet zo materialistisch dachten als sommige moderne heidenen.
Die aanwijzingen gaan in de richting van reïncarnatie en dan bedoel ik het op de manier zoals de hindoes het geloven. Dus geen stukjes hier en daar, maar de complete persoonlijkheid gaat over in een ander lichaam. Natuurlijk vergaat het gestorven lichaam en gaat terug naar de aarde en die materie gaat weer in de kringloop, maar een kind kan dat zien.
Uit antieke bronnen (o/a/ de Romeinen) weten we dat de Kelten precies dezelfde opvatting hierover hadden als de hindoes en zo veel verschilden de Germanen ook weer niet van de Kelten, het zijn allemaal indo-germaanse talen en volkeren.
Of je daar zelf waarde aan wil hechten blijft een persoonlijke zaak, ikzelf vind reïncarnatie een geweldige gedachte.

13
Heidense wetenswaardigheden / Re: Toeval bestaat (niet)
« Gepost op: september 10, 2014, 03:44:15 pm »
In Lord of the Rings kijkt Gandalf in een van de elfenstenen. Als ze hem vragen wat hij ziet, antwoordt hij: Ik zie sommige dingen die zijn gebeurd, en sommige dingen die nu aan het gebeuren zijn. Vervolgens laat hij een pauze vallen, waarna hij zegt: En sommige dingen die zich misschien nog gaan ontvouwen.
Waarzeggers klinkt dit bekend in de oren. De toekomst is naar haar aard nooit exact voorspelbaar. Er zijn wel sterke trends, maar of zie zullen doorzetten? Een vermakelijk boekje is 'het toekomend jaar 2000' dat een jaar of 30 geleden verscheen. Zo goed als alle voorspellingen zaten er naast.
Daar staat tegenover dat ene Nostradamus het weer wel in veel opzichten bij het rechte eind schijnt te hebben gehad.

Wat heeft dit nu allemaal te maken met toeval? Toeval is wat je toe zal vallen vanuit de onbekende vortex van de toekomst.
Nu stappen we over van de mythologie naar de natuurwetenschap, en dan vooral de kwantummechanica. Fysici waren stomverbaasd toen ze merkten dat subatomaire deeltjes voortdurend veranderden. En het werd nog gekker: afhankelijk van hoe ze verwachtten dat een deeltje zich zou gedragen, gedroeg het zich ook.

Dit is een hard wetenschappelijk voorbeeld van hoe mensen met hun gedachten actief de werkelijkheid kunnen beïnvloeden. In zekere zin is een gedachte al een daad, maar gewoonlijk gaat hij vooraf aan een daad.

Resumerend: ook (persoonlijke) horoscopen e.d. laten geen in steen gebeitelde toekomst zien, maar een reeks  'potentialiteiten', dwz scenario's of mogelijkheden die zich kunnen ontvouwen: als je die kant op wilt, als je niet te veel wordt tegengewerkt, en zo zijn er nog vele 'alsen' denkbaar.

De Nornen of schikgodinnen bezitten een groter overzicht dan wij nederige aardlingen; zij zien het grotere panorama van zich ontvouwende mogelijkheden plus welke belemmeringen er op al die wegen liggen. Met name dat laatste is voor ons zeer moeilijk in te schatten en het is om die reden dat mensen vaak hun toevlucht nemen tot orakels. Vaak klagen bezoekers van orakels dat de taal zo vaag is, of voor meerdere uitleg vatbaar.

Maar dat moet juist. Het orakel 'weet' de toekomst en vat alle scenario's samen in één uitspraak. Natuurlijk kun je daar alle kanten mee uit, net zoals de toekomst alle kanten uit kan. Hoewel, niet alle. Als je echt alle kanten uitkon, zou je niet naar het orakel willen luisteren.

Sommige mensen willen dat ook niet, dat moeten zij weten. Zelf hecht ik om bovengenoemde redenen zeker aan de waarde van een goed orakel, zo lang degene die vraagt, maar goed formuleert, dwz duidelijk aangeeft wat hij wil weten. Ik vraag hooguit twee of drie keer per jaar iets aan een orakel. Voor de rest gebruik ik een combinatie die de meeste mensen om voor de hand liggende redenen goed afgaat: verstand en intuïtie.
Laat dat toeval dan maar komen...

14
Veelgestelde vragen / Re: Hoe verander ik mijn profielnaam?
« Gepost op: augustus 26, 2014, 01:29:22 pm »
Het werkt allemaal, Elvar Heimdalir dankt u nogmaals

15
Nieuws / Re: Heiden in de Barneveldse Krant
« Gepost op: augustus 21, 2014, 01:53:58 pm »
Ha eindelijk weet ik hoe je echt heet. Dank voor deze bijdrage...
Wij delen zo te lezen veel opvattingen, ik denk precies hetzelfde als jij over zelfvoorzienendheid, ecologie etc.  Ook ik houd erg van dranken als mede, zij het dat mijn lichaam alcohol erg slecht verdraagt. Al na drie slokken ben ik tipsy, van om het even welk geestrijk vocht, en bij het minste of geringste heb ik de volgende ochtend een kater. Zelfs dit maakt mij niet tot puritein, daar vind ik het te lekker voor. Zie mij als een voorzichtige nipper...om redenen van lijfsbehoud.

Pagina's: [1] 2