Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Kezlar

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 16
16
Literatuur / Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Gepost op: juni 22, 2017, 07:43:02 am »
Ja, creative commons of GNU/Public.


Onder de eerstgenoemde kun je eigen werk publiceren en het  vrij laten aan anderen om aan te vullen, verbeteren enz.

17
Mededelingen / Re: Forum en database onderhoud
« Gepost op: juni 20, 2017, 04:35:17 pm »
20 Juni 2017:


Wordtwit:
Aanpassing: vervangen get_currentuserinfo(); naar wp_get_current_user(); in globals.php (deprecated function)


Forum:
Update naar nieuwe versie 2.0.14


Wordpress:
Update naar laatste versie 4.8

18
Literatuur / Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Gepost op: juni 20, 2017, 03:20:02 pm »
Hij is geheel verwijderd ivm een dmca claim. De rest is toeval.



DMCA is voor veel zaken de nagel aan de spreekwoordelijke doodskist. Ik ben voorstander van het openbaren van informatie op een wijze gelijk aan die van Open Source software - het is in mijn optiek zoals Mark het reeds schetst; spijkers op laag water zoeken. Teren op andermans werk als familie of erfgenaam is al helemaal zo'n triest iets. Ik pleit dan ook voor open informatie op elk gebied.


Wat betreft beroepsdeformatie (of deformatie in het algemeen), dat laatste geldt voor veel publicisten in het algemeen. Veel schrijvers van o.a. vakliteratuur in mijn beroepsgroep hebben er ook last van, en een aantal "vooraanstaande" figuren al helemaal. Er lijkt een ongeschreven regel te zijn dat als 2 á 3 personen je werk ophemelen, je als (brood)schrijver al denkt dat de hemel opengaat en het goud regent.
Een uitnodiging voor een of ander belangwekkend gemaakt "bal" of iets dergelijks staaft hen vaak in het "belang" of "succes". Succes is in mijn optiek een grote oplage, een door de markt gegeven vraag naar herdrukken en een lading openbare lezingen op het gebied van je schrijfsel. Maar dat is een lange weg en niet voor iedereen weggelegd. Vaak zie je dan ook dat schrijvers het 'erbij' doen, want er van leven is slechts weinigen gegeven, helaas. Ik hoop dat een aantal aankomende schrijvers die ik ken dan ook succesvol worden.











19
Heidense wetenswaardigheden / Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Gepost op: mei 24, 2017, 09:50:14 pm »
Wederom dank!!

20
Natuur / Re: Tuinieren
« Gepost op: april 30, 2017, 10:37:20 am »
En iedereen weer aan de broccoli?  :broc:

21
Nieuws / Vikingschat gevonden
« Gepost op: april 13, 2017, 03:11:44 pm »

22
Literatuur / Codex Regius, Edda etc online.
« Gepost op: april 06, 2017, 07:38:16 pm »
http://www.germanicmythology.com/


Ik kwam deze lijst tijdens het browsen tegen en ben er even ingedoken. Onder andere de Edda en Codex Regius worden behandeld op deze site. Maar nog veel meer informatie is beschikbaar.
Het biedt een mijns inziens behoorlijk ruime bron van heidens gerelateerde verhalen, boeken en dergelijke. Voor zover ik de site kan inschatten is hij gemaakt in 1998 dus handig browsen is het niet altijd - maar gezien de hoeveelheid informatie toch een waardevolle bron.

23
De nieuwsbrief / Re: Welkom!
« Gepost op: april 05, 2017, 03:23:08 pm »
Hierboven zijn even wat zaken aangepast. Stukjes kunnen dus naar het info emailadres.


De nieuwsbrief komt regelmatig uit. Dat is echter afhankelijk van de stukjes en informatie die jullie ook aanleveren. En ben je geen lid van het forum? Dan mag je vanzelf ook gewoon een stuk schrijven!

24
De nieuwsbrief / Interview en vragen
« Gepost op: april 03, 2017, 01:52:06 pm »
Hallo allemaal!


Voor onze nieuwsbrief zijn we op zoek naar leden die zich wel willen laten interviewen! Het is de bedoeling dat aan de hand van de vijf onderstaande vragen een klein interview verschijnt in onze nieuwsbrief.


Heb je interesse? Stuur mij dan een privébericht waarin je de vragen beantwoord. Het zal worden geplaatst onder je forumnaam.


1. Wie ben je en wat heeft je tot het heidendom gebracht?
2. Vier je ook de jaarfeesten, en zo ja welke is voor jou speciaal?
3. Welke godheid, wereld, of wonderwezen is voor jou belangrijk?
4. Als iemand je vraagt wat een heiden is, dan zeg ik..
5. Omschrijf je leukste heidense herinnering in het kort.


Alvast bedankt voor je deelname!

25
Mededelingen / Re: Forum en database onderhoud
« Gepost op: april 03, 2017, 12:37:50 pm »
3 April: openstellen van diverse fora voor gasten (alleen-lezen).

26
De nieuwsbrief / Re: Nieuwsbrief Archief
« Gepost op: april 02, 2017, 07:23:29 am »
Jazeker. Zet hem er zsm bij.

27
Mededelingen / Re: Forum en database onderhoud
« Gepost op: april 01, 2017, 12:17:18 am »
1 April (geen grap :) ) :Taggen voor/van leden in berichten aangezet. Klein onderhoud aan database en optimalisatie.
2x "schaduwtopic/verwijstopic) verwijderd i.o. met moderator Gwaihir.

28
Heidense kunst / Re: Werkplaats Oddenecht
« Gepost op: maart 28, 2017, 10:16:49 am »
Die ga ik binnenkort maar eens beluisteren! Dank!

29
Heidense kunst / Re: De Russische muziekgroep Nytt Land.
« Gepost op: maart 15, 2017, 03:23:05 pm »
Klinkt inderdaad aardig!  :yup:

30
Heidense wetenswaardigheden / Re: Ginnungagab vs de oerknal
« Gepost op: maart 15, 2017, 03:22:11 pm »
Inhakende op het voorgaande: het idee dat bepaalde spirituele, casu quo wetenschappelijke benamingen hetzelfde verbeelden geeft eigenlijk al aan dat die zaken allemaal in zekere mate abstracties zijn. Wetenschappers, een groep waar ikzelf in bepaalde mate ook toe gerekend kan worden, zijn vaak redelijk arrogant in hun stellingnames; die arrogantie wordt voor een flink deel ingegeven door het onderling gebruik van jargon, dat door de buitenwereld niet begrepen wordt (ergo: buitenstaanders worden dan als zijnde 'dom' bestempeld).


Het uitsluiten van buitenstaanders om jargon is zo'n beetje de fout van elke beroepsgroep die een redelijkerwijs stevige opleiding verwachten. Gek genoeg merkte ik dikwijls die aanname dat de buitenwereld dan dus "dom" was. Ik zie een overeenkomst met wereldgeloven en kennis, taal (en dus jargon) en het beeld van de buitenwereld. Ikzelf zie een dergelijke aanname pas als dom. Immers, die schattige blauwe besjes zouden volgens die rare barbaren die in die hut wonen giftig zijn. Nonsens, God maakte ze prachtig. Hap *aargh*.
Ik sluit me aan bij het beeld dat het abstracties zijn, bovenstaande schets dat volgens mij ook voldoende.





Het probleem voor de wetenschapper is ingeval met name dat hij of zijn niet inziet dat Hartle-Hawkings toestand en bijvoorbeeld Hun-Tun per saldo synonieme begrippen zijn, weliswaar met een andere etymologie (wiskunde respectievelijk traditioneel Chinees). De wetenschapper zal de voorkeur geven aan de term die hij eigen is en ziet die als 'overeenkomstig de werkelijkheid' maar in feite is men gewoonweg onderhevig aan 'de kracht van herhaling'!
Indien men op universiteiten stelselmatig vakjargon, waar mogelijk, zou vervangen door synonieme termen uit andere contexti, dan is de implicatie dat menig wetenschapper het idee kan krijgen met iets heel anders bezig te zijn (bijvoorbeeld met Sanskriet in plaats van theoretische biologie). Potentieel is ieder mens gevoelig voor presentatievormen, zal ik maar zeggen.


Klopt, echter wordt er altijd onderwezen binnen bepaalde kaders. Die worden beinvloed door o.a. geloof, wetenschappelijke overtuiging etc. Het zou fijn zijn als mensen werden onderwezen op een wat opener wijze waarbij andere inzichten ook tot uiting kunnen komen. Dat lijkt mij gezien de verschillen tussen de diverse mensen op deze aardbol echter redelijk utopisch gedacht.


[/size]


Over ontwikkelingsniveau valt overigens ook een hoop te zeggen: op het oude Kreta gebruikte men een soort gelbatterijen; Romeinen waren naar verluid op een gegeven moment in staat om succesvol hartoperaties uit te voeren; Vikingen snapten kennelijk trigonometrie en middeleeuwse Arabieren waren ook bepaald niet slecht in wis- en sterrenkunde. Als men dan stelt dat Europese middeleeuwers minder ontwikkeld waren, is dat wellicht geen totale onzin omdat men toentertijd nogal eens geconfronteerd werd met oorlogsvoering (zodat ontwikkeling niet plaatsvond ofwel ongedaan gemaakt werd), toch is voor het uit de grond stampen van een Gothische kathedraal (een typisch middeleeuws bouwwerk) weldegelijk een behoorlijk hoog ontwikkelingsniveau en veel vakkennis nodig.


Ik ga er vanuit dat onze voorouders qua hersencapaciteit niet voor ons onderdoen (daarvoor zit er zelfs technisch gezien te weinig ruimte op de evolutionaire ladder). De omstandigheden waarin ze leefden zullen van invloed zijn geweest. Onderwijs was nou niet bepaald een van de zaken waar de gemiddelde inwoner van het toenmalige Europa zich druk over maakte. Ze hadden, op uitzonderingen na, geen toegang tot leermiddelen. Degenen die dat wel hadden, zoals monniken en aanverwanten, handelden vanuit het toenmalig inzicht en dat werd ingegeven door kerk en geloof.
Echter is kennis doorgegeven op andere manieren - het maken van grote gebouwen is een goed voorbeeld daarvan zoals je dat al schetste.


[/size]


Tegenstrijdigheden alom, zo lijkt het. Een deel van de paradoxa valt te verklaren uit het feit dat wij nogal eens de neiging hebben om oude staatskundige entiteiten als bijvoorbeeld het Romeinse Rijk of het rijk der Achaemeniden te zien als één coherente moderne natiestaat met één vast kennissysteem, één religie, enzovoort; termen die conceptueel kennelijk besloten liggen in woorden als 'Romeinen', 'Perzen' of 'Indiërs'.


Daar ben ik het mee eens. Maar we vertalen wel vaker iets naar moderne maatstaven waardoor dingen behoorlijk krom lijken. Een goed voorbeeld is het arme zielige kind in India die bakstenen hakt. Wij vertalen het naar onze maatstaven en zeggen "wat erg". Daar zegt men; "blij dat ze die 2 roepies per dag meebrengt, want daarvan eten we drie dagen". Iets beoordelen met je eigen positie als maatstaf maakt relativering lastig.


[/size]

Het probleem doet zich eigenlijk al voor met het gebruik van het woord 'Nederland': bedoelt men het Nederlandsche Koninkrijk, gesticht anno 1813 met het aanvaarden van de soevereiniteit van ons land door Willem Frederik van Oranje-Nassau? Volgens velen markeert echter het onderteecknen van de "Plakkaat van Verlatinghe" in 1581 het startpunt van Nederland, terwijl de eerste de facto onafhankelijke staatkundige entiteit in deze regionen toch echt door (mijn vermeende verre voorouder) Graaf Dirk III "Hieroselymita" voor elkaar is gekregen, dat is na de Slag bij Vlaardingen in 1018! Veel van ons willen ook nog wel eens stellen dat 'we' in 12 v.C. gedeeltelijk zijn geannexeerd door de Romeinen onder Drusus, met andere woorden: de alhier aanwezige Bataven, Tubanten, Kanninefaten, Friezen, Ripuarische Franken, Chamaven, enzovoort waren daarvoor met zijn allen 'Nederland' aan het zijn? Wat ook vreemd is, is dat tijdens de Karolingische 'overheersing' het Oud-Nederlandsche taalgebied zich kennelijk uitstrekte van het zuiden van Jutland tot in Picardië.
Dergelijke zaken kunnen ook gesteld worden over andere gebieden of staatkundige entiteiten, probeer maar eens op coherente wijze het 'startpunt' van Ierland, Zweden of Griekenland aan te duiden.

Het lijkt allemaal nogal af te dwalen van het onderwerp, toch is hier een duidelijk verband: hoe verhoudt zich een woord (het complex aan klanken, schrifttekens, abstracte vormen, enzovoort) dat men gebruikt om een object te om- en beschrijven tot het feitelijke fenomeen? Begrijp je beter wat het 'begin' van het universum is als je het Big Bang of Hartle-Hawkins singulariteit noemt of als je het aanduidt met een Semitisch woord als Bereshit of een Oudnoors woord als Ginnungagap?

Als laatste wil ik nog wel even kwijt dat de term Ginnungagap veeleer gebruikt wordt om de toestand van de kosmos vóór het beginpunt te benoemen, fysisch gesproken eerder die Hartle-Hawkings toestand dan de Oerknal.


Qua terminologie voor Nederland kunnen we denk ik vrij kort zijn; het grondgebied van nederlandstaligen is groter dan het grondgebied van het Koninkrijk. We zijn nú Nederlander - dat  sinds 1813 inderdaad. Daarvoor waren we de Bataafsche Republiek / Frans, daarvoor ingezetenen van de Republiek, daarvoor Spaans, daarvoor Oostenrijks, en ga zo maar verder. In het ergste geval ben ik een Kennemer of Westfries met een behoorlijke hekel aan het dorp verderop. En dat zijn tegenwoordig Nederlanders, maar nog steeds dezelfde lelijkerds als vroeger :)


Om ook niet af te dwalen; de vraagstelling of je iets beter begrijpt vanuit je eigen kaders of die van een ander zijn m.i. compleet afhankelijk van je eigen open geest en je vermogen tot abstract redeneren. Ik zie een overeenkomst in terminologie en omschrijvingen van singulariteiten en chaos - geef het beestje een naam, zou ik zeggen. Het lijkt mij voornamelijk neer te komen op het volgende; archetypering van zaken.

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 16