Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Metalen Mark ov Holland

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 17
31
Ambachten, kunst en traditionele vaardigheden / Re: Gebroedelijke verhalen
« Gepost op: oktober 12, 2016, 07:47:55 pm »
Kezlar is gewoon niet zo knap, ik ben twee weken geleden geschept door een auto, van achter....met 60
Sterkte toegewenst kerel, zoiets gaat je niet in de 'koude kleren' zitten.

32
Ambachten, kunst en traditionele vaardigheden / Re: Gebroedelijke verhalen
« Gepost op: oktober 12, 2016, 01:17:20 am »
Wat hebben jullie in godesnaam uitgehaald?

33
Heidense wetenswaardigheden / Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Gepost op: september 12, 2016, 07:31:22 pm »
Voor degenen die zelf op zoek willen: goede aanknopingspunten kun je tegenwoordig vinden op de nieuwe site van het CBG|Centrum voor Familiegeschiedenis.

In feite heeft men op de nieuwe site een combinatie gemaakt van een aantal zaken die al beschikbaar waren zoals de familienamendatabank van het Meertens Instituut maar men heeft ook een eigen documentenverzameling en een collectie familiewapens die nu online tot onze beschikking staan.

Hier staat een doorverwijzing.

34
Literatuur / Re: Internet Sacred Text Archive
« Gepost op: augustus 31, 2016, 08:01:24 pm »
Ah ja, die website ken ik al jaren. Ik kom er vaak uit als ik citaten zoek.
Dat heb ik dus ook regelmatig, of als ik op zoek ben naar online-tekstfragmenten bij wijze van originele bron. De ISTA-site is wat dat betreft echt goed doordat deze behoorlijk compleet is. Het is ook makkelijk om naar te verwijzen gedurende gesprekken omdat niet iedereen (incluis mijzelf) alle boeken in de kast heeft staan; laatst verwees ik in een gesprek dat ik had over Welshe mythologie (overigens naar aanleiding van een artikel op Wikipedia) naar de ISTA-weergave van de Pedair Cainc y Mabinogi, ikzelf heb nu eenmaal geen eigen exemplaar van Het Rode Boek van Hergest op de plank staan. 

35
Literatuur / Internet Sacred Text Archive
« Gepost op: augustus 30, 2016, 12:03:25 am »
Volgens mij heb ik deze internetsite nog nooit voorbij zien komen op één der Nederlandse heidendomfora; ik kom echter vaak verwijzingen tegen naar de Internet Sacred Text Archive (oftewel 'ISTA' voor intimi), bijvoorbeeld als externe verwijzing in Wikipedia artikelen. De ISTA levert een grote verzameling online bronteksten en artikelen die gecategoriseerd zijn naar religieuze of spirituele stroming of naar geografische origine, een verzameling waar ik zo nu en dan graag doorheen ploeg.

Eigenlijk staan bijna alle tekst-gebaseerde zaken waar eenieder het binnen de context van spiritualiteit en aangrenzende vlakken wel eens over heeft integraal op de site: van allerlei fantasie-grimoire flauwekul tot serieuze mythologie en klassieke teksten.
Helaas staat het meeste in ofwel hypertext of in gewone text-weergave en niet in pdf, waar ik meestal de voorkeur aan geef.
Bijna alles betekent dat bepaalde zaken kennelijk missen in deze leuke online verzameling: ze hebben een uitgebreide wish-list dus, indien dat mogelijk is, kun je bijdragen aan een vervollediging van de beschikbare informatie.

Klik hier voor een doorverwijzing naar de ISTA-pagina. Verdere doorverwijzingen naar de teksten staan in de kolom aan de linker kant, per categorie gerangschikt op alfabetische volgorde . 

Oh ja, nog even een aanvulling: ik was hiertoe gekomen doordat ik andermaal naar de ISTA-pagina werd verwezen, dit maal in het kader van de comparatieve mythologie (toch één van mijn voornaamste interesses). In dit boek, geschreven in 1909 door de Oostenrijkse psychoanalyticus Otto Rank en vertaald naar het Engels in 1914 door Robbins & Jeliffe, worden verschillende helden met elkaar vergeleken (van Sargon de Grote tot Lohengrin de Zwanenridder). Het doet soms wel wat te psychologisch aan maar dat kunnen we Rank niet echt aanrekenen (het was immers een maatje van Sigmund Freud).

36
Nieuws / Re: The Asatru Community Inc
« Gepost op: augustus 27, 2016, 09:04:52 pm »
Ik weet ogenblikkelijk waar je op doelt: ze (b)lijken mordicus anti-syncretisch. Persoonlijk vind ik dat niet verstandig omdat op die wijze een gemeenschappelijke oorsprong wordt benaderd met de welbekende struisvogeltactiek, des te vreemder dat ze contact onderhouden met Hindoes omdat die op hoger niveau nog weleens de westelijke pantheons gelijk willen stellen aan hun Asura-goden/demonen. Wellicht ben ik teveel beïnvloed door Rydberg, Dumezil, enzovoorts; ik ben er vaak wel toe genegen om bepaalde godsbegrippen ook op één lijn te zetten. ECER zullen dergelijke zienswijzen waarschijnlijk als 'te syncretisch' afdoen.

37
Heidense wetenswaardigheden / Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Gepost op: augustus 27, 2016, 08:54:02 pm »
Dat is echt niet verstandig: zoals ik al stelde kan ikzelf op geschiedkundige gronden zo al een aantal gaten schieten in die adellijke ahnentafels. Een flink deel van edel Nederland (en ook Duitsland) lijkt op een wel erg fantastievolle wijze van het middeleeuwse huis Von Werl uit Westfalen af te stammen; men is daar tuk op omdat, volgens de geschiedkundige bronnen, de daaruit afkomstige Hermann I met de Gerberga van Bourgondië getrouwd was.

Het probleem is een beetje dat men het huis Von Werl vaak op oneigenlijke wijze aan de jarls van Vestfold koppelt en dat de verdere afstamming vaak vol staat met de afkorting 'N.N.', dat is bij vrouwen nog redelijk normaal (omdat men zich vaak van genealogieën in mannelijke lijn bediende en niet van volledige ahnentafels) maar als dat ook bij de mannen in een afstammingstabel gebeurt dan is het geheel niet echt betrouwbaar meer.   

Voorts beginnen veel van die tabellen op een veelheid aan verschillende manieren met allerlei Noords-Germaanse goden (en zelfs ook met namen van Trojaanse(!) koningen), we weten echter helemaal niet of die godennamen hun oorsprong wel in feitelijke personen hebben! Mythologie is natuurlijk machtig interessant maar het lijkt me niet gezond om te denken dat je van iets afstamt dat uiteindelijk geantropomorfiseerde, abstracte psychosociale begrippen blijken te zijn. De verscheidene bestaande benamingen voor Wodan-Óðinn en Freyr-Yngvi komen op verschillende manieren in die tabellen terug, zonder dat men erbij stil lijkt te hebben gestaan dat mensen ook naar goden vernoemd kunnen worden; alles op de manier zoals dat tot op de dag van vandaag nog steeds gebeurt. Bijvoorbeeld: ikzelf ken twee mensen die 'Odin' heten waarvan één zijn zoon ook 'Donar' genoemd heeft, ik kan het wel goed met de bedoelde personen vinden maar dat gegeven maakt die mensen nog geen goden. Ik ben zinsneden tegengekomen, in verschillende talen, waarin zonder verdere toelichting simpelweg iets gesteld wordt als: "Werd later als god vereerd." Dergelijke uitspraken zijn mij te kort door de bocht.

Alles leuk en aardig natuurlijk maar zaken moeten wel redelijkerwijs kloppen, als een bepaalde concrete basis van vermeend hoger (koninklijk) gezag ontbreekt en die leemte vervolgens opgevuld wordt met spirituele zaken dan begint één-en-ander mijns inziens behoorlijk naar een soort sociopathie te neigen.

38
Nieuws / Re: The Asatru Community Inc
« Gepost op: augustus 25, 2016, 08:43:25 pm »
Te Amerikaans
Zelfs daar zet ik mijn vraagtekens bij: die TAC betrekt wel allerlei Indo-Europese tradities in hun verhaal maar lijkt te vergeten dat ze zich voornamelijk in Amerika bevindt (het zijn vooral Amerikanen).
De mythologie van de inheemse, zogenoemde First Nation, bevolking en van de andere import-etniciteiten (allerlei Afrikaanse en Aziatische groepen) maken geenszins deel uit van hetgeen op die internetsite gepresenteerd wordt.

De Verenigde Staten is hèt schoolvoorbeeld van een multi-etnische en multiculturele samenleving (niet onverdeeld positief natuurlijk) en gezien het zo is dat noord-Aziatische (id est Sibero-Altaïsche) spirituele beleving in de geschiedkundige verte iets van doen lijkt te hebben met enerzijds de First Nation-mythologie en anderzijds de mythologie van de oude Noords-Germaanse wereld en daarbij die van de Fenno-Ugrische volken komt het mij een beetje als een gemiste kans over om in de beeldvorming vooral de focus te leggen op de Noords-Germaans mythologie.

Wellicht dat de dames en heren van de TAC eens bij de ECER kunnen 'buurten', dat is een voornamelijk Europees georiënteerde club maar die organisatie probeert wel echt alle hier aanwezige stromingen in het plaatje te betrekken (inclusief de door veel heidenen niet al te geliefde Greco-Romeinse spirituele beleving); het feit dat zij onder Russische en Litouwse invloed ook 'zaken' doen met Hindoes maakt het verhaal eigenlijk nog completer.
Wellicht dat ECER naar de smaak van velen iets te academisch van aard is; dat maakt binnen deze context, vermoed ik, niet uit: het schuwen van hogere kennis verhoud zich slecht met spiritualiteit in bredere zin.

Maar goed: Elisabeth van NH is, zo komt het op mij over, goed bekend met de HvdLL en zij is afgelopen juli  (tezamen met Nina) naar de ECER-conferentie in Praag geweest; wellicht dat zij de TAC in de persoon van de heer Schröder eens kan bijschijnen.

39
Heidense wetenswaardigheden / Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Gepost op: augustus 23, 2016, 01:42:35 am »
Ach ja, ik denk dat het allemaal wel meevalt: die online genealogie bevat nogal wat vreemde afstammingen (zoals vermeende buitenechtelijke kinderen).
De makers van die genealogie/ahnentafel hebben ofwel buitengewoon goede bronnen of een rijke fantasie: Adela van Verdun heeft daarin een buitenechtelijk kind met Rudolf van Werl en ergens wordt ene Asta van Noorwegen uit de hoge hoed getoverd, als zijnde een bijkomende dochter van Eysteinn Hálfdansson de Yngling, die in de literatuur verder nergens voorkomt (bijvoorbeeld in de Heimskringla).

Verder is het natuurlijk niet ontzettend waarschijnlijk dat, indien we aannemen dat Hengist en Horsa echt bestaan hebben, dat deze afstammelingen met een titel op het vaste land van Europa hebben gehad terwijl ze een koninkrijk op de Britse eilanden vorm aan het geven waren.

Het mag eigenlijk al een klein wonder heten dat ik die Drentse edelen op het spoor gekomen ben, dat is eigenlijk een soort serendipiteit. Maar goed, het idee blijft leuk en absoluut onmogelijk is het natuurlijk ook niet, toch denk ik niet dat ik de Karolingers, Merovingers en Ynglingen in mijn eigen kwartierstaat ga verwerken ;)

40
Heidense wetenswaardigheden / Re: Oudste Europese adellijke geslachten.
« Gepost op: augustus 22, 2016, 04:08:32 am »
Het is eventjes tijd om een oud topic op te lepelen, vooral omdat ik een (potentieel) interessant weetje over mezelf heb achterhaald: met enige waarschijnlijkheid (een flinke portie voorbehoud tonen kan geen kwaad) kan ik stellen van ene Otto van Norch (of Van Norg) uit de 13de-eeuw af te stammen; hij leefde ongeveer van 1284 tot 1325 in het huidige Drenthe.

Het aardige is dat ik in een één-of-andere historische online genealogie vond dat onze Otto van allerlei 'leuke' Saksische, Friesche, Bourgondische, Frankische en zelfs Scandinavische edelen uit de vroege middeleeuwen afstamt: tot Karel Martel, Halfdan van Denemarken, Dagobert van Neustrië en Hengist van Saksen aan toe, met alle pseudo-historische en mythologische voorouders erbij.

Het is allemaal verre van geloofwaardig natuurlijk, maar wel een bijzonder leuk idee!
8)

41
Nieuws / Re: The Asatru Community Inc
« Gepost op: augustus 08, 2016, 11:24:05 pm »
Oké, ik heb het allemaal eens even voor je bekeken.

Het is natuurlijk wel de zoveelste internetgroep in een reeds lange lijst: het bepaalde nut van nòg meer fragmentatie trek ik altijd in twijfel maar de wijze van presenteren op hun internetsite komt wel redelijk sympathiek en laagdrempelig op mij over. Ik zie dat de HvdLL al een vriendschappelijke relatie met hen onderhouden: er staat een doorverwijzing op de internetsite van The Asatru Community Inc. Vanwaar trouwens die 'Inc', zijn ze een beursgenoteerd commercieel bedrijf in Asatru begonnen?

Het is wel echt okay dat je ook lid kunt worden voor de somma van $0,-; anderzijds vraag ik me altijd af wat 'lidmaatschap' bij dit soort zaken (niet specifiek voor deze club) in moet houden doordat spirituele beleving met name tussen de oren plaatsvindt. Ik heb er wel altijd wat problemen mee als iemand vindt dat hij of zij een soort toestemming aan jou meent te kunnen verlenen aangaande belevingsaspecten; die beleving is in mijn optiek intrinsiek iets individueels, dat eventueel op vrijblijvende basis met anderen gedeeld kan worden. De acceptance heeft hier natuurlijk ook betrekking op een login-code, dus het is wel meerledig.
Maar goed: je wordt ook nergens gedwongen om de volle mep van honderd dollar voor dat shirt en de twee stickers te betalen als je dat niet wilt, duur is het natuurlijk wel.
Anderzijds kun je via een dergelijke club natuurlijk wel op een normale manier (lees: niet te duur) allerlei heidens geïnspireerde producten onder de aandacht brengen, zoals in het geval van "Odin's Beard Woodworking" op de TAC-site en "Mama Wolfs Magic Store" op hun Facebook-pagina. Het komt binnen deze 'tak van sport' natuurlijk wel min-of-meer altijd neer op de standaard dingen: sieraden, beeldjes, rune-steentjes, mede, kruiden, boekjes, enzovoorts.
Ze hebben naar mijn smaak trouwens wel een goed uitziend, klassiek ogend, beeldmerk. 

Het is wel behoorlijk Amerikaans om ook een soort eigen veteranen-ondersteuning te hebben; overigens niets mis mee hoor, ik heb zelf ook zo mijn veteranen-kennissen (en familie) maar Amerikanen vinden het kennelijk wenselijk om dergelijke zaken in verhoogde mate en expliciet met de spirituele beleving in verband te brengen. Het heeft waarschijnlijk te maken met de (eveneens) hogere relatieve mate van militaire activiteit binnen de bevolking in het algemeen.

Wat ik de mensen achter de TAC-site wel mee zou willen geven is dat ze hun spelling van de Engelse taal iets beter in gaten houden: met fouten als 'thier', 'exspressions', 'beutifull', 'dieites' of 'primrodial' steven je bij het gemiddelde proefwerk inzake Engelse taal & literatuur op de middelbare school regelrecht op een diepe onvoldoende af, de site van TAC staat vol met zulke spelfouten (naast allerlei vreemd opgebouwde zinnen). Nu is het allemaal niet onoverkomelijk maar het lijkt me met het oog op de geloofwaardigheid inzake de eerder genoemde uit te delen acceptance wel aan te bevelen dat, bijvoorbeeld, de naam van illustere voorgangers als Sveinbjörn Beinteinsson wel correct op de site staan. Op de TAC-site staat thans 'Svienborn Bentinsen' (in feite gewoon een andere naam).
Voorts verdient enige consistentie aangaande het gebruik van Oudnoordse nomenclatuur wel de voorkeur, en enigszins correct indien mogelijk: dat staat nu ook vol met fouten.
Er staat gelukkig wel: "Please keep in mind that our site is always being updated and improved."

Ik kan op het eerste gezicht niet helemaal uit de inhoud van de internetsite of de Facebookpagina opmaken wat men in praktijk precies doet, bijvoorbeeld aangaande seizoensvieringen. Nu ben ikzelf niet echt een intensieve vierder te noemen maar dat blijkt meestal wel iets te zijn waar men (id est de naar spirituele aansluiting zoekende medemens) behoefte aan heeft.

Opvallend zijn verder de woorden van de Nederlandse TAC-ambassadeur, ene Maarten Schroder (ik kan me overigens niet herinneren hem ooit gesproken te hebben): "Coming home I was dissapointed and frustated by the lack of local Heathens. For me Asatru is a community religion, but I had no community to practice it with.  I became a nember of multiple online community's, most of which would just share the same few tidbits of information over and over." Verder zegt Maarten ook: "It is very easy to have a wrong impression of Heathenry nowerdays, the image people will quickly get is one of the following: Neo-nazi/racist, fluffy new-agers or people who like to play pretend and feel like a big bad viking-dude. The only thing that can change this is by being a respectable first impression."
Me dunkt dat Maarten niet echt goed gezocht heeft alvorens zich tot de Amerikanen te wenden: de oude NH bestond in de door hem in zijn stukje aangehaalde periode, 2010-2011, immers al jaren en die deden toentertijd ook al aan vieringen, wandelingen en lezingen. Bovendien lijkt hij zich niet helemaal bewust te zijn van het feit dat voor veel mensen het beeld van stoffige geschiedkundigen en metalfans die middels re-enactment hun jeugd aan het herbeleven zijn ook niet direct aanlokkelijk is. Het blijkt toch wel zo te zijn dat je ook díe mate van tolerantie moeten hebben om weldegelijk met de xenofobe neo-nazi's, zweverige hippies en wild-bebaarde hipstervikingen te kunnen spreken: die behoren, op welke manier dan ook, nu eenmaal ook tot de 'wereld der heidenen' (in een meer brede zin des woords); het hartgrondig met elkaar oneens zijn kan immers altijd (ook zonder meteen boos te worden). De praktijk van de pluriforme werkelijkheid is wonderlijk maar je moet daar wel een beetje ontvankelijk tegenover staan, anders is louter en alleen de first impression daadwerkelijk respectable (en nochtans een beetje snobbish).
Ingeval zou het zomaar zo kunnen zijn dat er wederom iemand opgestaan is die denkt dat hij een soort patent heeft op het predicaat 'heidens', uit ervaring weten we ondertussen dat zulke ideeën altijd gelogenstraft worden. De andere ambassadeurs lijken zich overigens wel iets behoudender te presenteren (maar wij wonen nu eenmaal in Nederland).


Aanvulling: wat me wel aanstaat aan de gepresenteerde zienswijze van de TAC is dat ze het aan te hangen godsidee niet als uitgekristalliseerd feit presenteren. Onder het kopje 'The Divine' op de internetsite stelt men letterlijk dat: "What a god and goddess is, is debatable, so instead we refer to all "supernatural beings" collectivly as "The Holy Powers"."
Het is in dat licht wel weer opvallend dat men zich specifiek als Asatru afficheert, vooral ook omdat men elders op de site ook expliciet andere (niet-Noords-Germaanse) gebiedsdelen van Europa in het verhaal betrekt; wellicht dat dit in het kader van een soort profileringsoogpunt gedaan is. Ikzelf vind een dergelijke expliciete affichering, zeker gezien de in het heden beschikbare informatie, altijd wat achterhaald. Maar goed, zelfs bij ECER vindt men syncretisatie not done; alhoewel men aldaar ook aan allerlei 'interreligieuze' activiteiten en gezamenlijk ritueel samenzijn doet, me dunkt is dat nogal syncretisch.     

42
Literatuur / Re: Online boeken en artikelen.
« Gepost op: augustus 02, 2016, 09:23:23 pm »
HvdLL is die groep waar Elisabeth van NH tegenwoordig ook lid van is, toch?
Dat even terzijde, ik kan me in alle eerlijkheid eigenlijk niet echt voorstellen dat het ledenaantal van een heidens Nederlands Facebook-gezelschap (NH, HV, HvdLL, enzovoorts) van invloed is op de beschikbaarheid van literatuur op de internetsite van een Amerikaanse organisatie; dat alles nog afgezien van het feit dat de Nederlandse heidense internetgezelschappen in feite één grote organisch (on)gestructureerde groep vormen (met een véél lagere mate van hiërarchische orde dan de meeste buitenlandse groepen).   

Je kunt één-en-ander natuurlijk nooit helemaal uitsluiten maar het komt, op zijn zachtst gezegd, een beetje apart op me over dat een groep Amerikanen het absoluut onbestaanbaar zou vinden dat een groep Nederlanders (welke zich de facto vooral bezighoudt met natuurwandelingen, geschiedkundige excursies, volksdansen en het maken en drinken van mede) zich in het kader van enige levensbeschouwelijke verbreding bezig zijn gaan houden met hun literaire bronnen, vooral ook omdat het zo is dat wij in principe tot hun 'geloofsgenoten' te rekenen zijn. 

Het kan uiteraard het geval zijn dat de mensen die The Troth bestieren besloten hebben dat ze voortaan eerst geld willen zien of dat ze de bronnen, in het kader van een bepaald soort mystificatie, tegenwoordig liever geheim houden: we zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.   

 

43
Literatuur / Re: Online boeken en artikelen.
« Gepost op: juli 29, 2016, 08:28:19 pm »
Da's wel behoorlijk jammer: die bibliotheek van The Troth lijkt offline te zijn gehaald, of in ieder geval niet meer toegankelijk voor de buitenwereld (die bovenstaande link geeft een 404-melding).

Het boekenplankje van Norrøn Mytologi is overigens nog wel gewoon beschikbaar. 


44
Nieuws / Re: Omtrent "Soldiers of Odin" (afgezien van politieke standpunten).
« Gepost op: juli 21, 2016, 08:33:19 pm »
Op een zijspoor: waarom gebruikt een nationalistische groepering een buitenlandse titel? (Finse groep, Engelse titel)
Tja, dat is natuurlijk ook een beetje vreemd; het is inderdaad wel het geval dat vanuit hypothetisch sec nationalistisch perspectief het gebruik van een buitenlandse naam ietwat eigenaardig overkomt. Maar goed, dergelijke zaken zijn in de academische wereld ook gemeengoed: ik ben officieel een 'Bachelor of Science', dat had ook 'baccalaureus der wetenschappen' kunnen heten.

De vraag is meer waarom het zo overkomt dat een verwijzing naar Wodan-Óðinn vanuit een groep die geweld niet lijkt te schuwen iedereen (en dus niet alleen de 'andere kant van het spectrum') tegen de haren instrijkt terwijl als men zich als 'Alerte Burgers Commitée' of 'Guardian Angels' zou afficheren de kritische vragen zich niet zo snel op zouden dringen, met andere woorden: impliceert het gebruik van een naam als 'Odin' binnen een dergelijke burgerlijke context eigenlijk altijd kritiek van derden? Gek eigenlijk: de oppergod staat ook voor strijd dus zou je ook kunnen stellen dat men transparant is op het vlak van de motivering; anderzijds komen de heren en dames waarschijnlijk niet in de buurt van feitelijke berserkers of úlfhéðnar, vooral ook omdat ingeval ook de eigen veiligheid ver te zoeken zal zijn.
Kijk, in Alkmaar bestaat ook een bezorgdienst die je tegen betaling biologische geteelde groenten kunt laten langsbrengen en welke eenzelfde naam draagt; daarbij zal het 'probleem' zich niet zo snel voordoen. Ook bij v.v. Odin '59 vermoed ik minder kans op onregelmatigheden, alhoewel dat wèl een voetbalclub is  :smiley:

Eigenlijk is het éénvoudig: de naam dekt de lading niet, nationalisme in de moderne zin is feitelijk iets negentiende-eeuws (natiestaten, in moderne zin des woords, kwamen in de oudheid niet voor). Het zit 'm er meer in dat de naamgeving niet hetgeen is waar een actualiteitenprogramma op televisie aandacht aan besteedt, terwijl dat wellicht wel zou moeten! Zo'n naam spreekt wellicht 'iets' aan maar heeft niets met een gevoel van het ontbreken van veiligheid of rechtstaat te maken. Het is makkelijker te stellen dat de situatie vanuit zuiver Odinistisch perspectief wellicht op de 'juiste' weg is: richting orlǫg, i.e. een situatie zonder natie- en rechtstaat of toch in ieder geval met minder maatschappelijke ordelijkheid (wat overigens nog steeds niet wil zeggen dat iedereen elkaar meteen te lijf moet gaan).
Voorts blijkt uit helemaal niets dat men voornemens is de krijgscultuur in de burgermaatschappij te integreren: men lijkt juist op zoek te zijn naar meer van die eerder genoemde vrata/व्रत, dat staat in mijn beleving haaks op orlǫg
 

45
Nieuws / Omtrent "Soldiers of Odin" (afgezien van politieke standpunten).
« Gepost op: juli 21, 2016, 01:07:52 am »
Dit onderwerp zet ik maar even onder het kopje "Nieuws" omdat het vandaag een onderwerp was bij de NPO-actualiteitenrubriek Eénvandaag, op de internetsite daarvan stond:
Citaat
Sinds kort is het omstreden Soldiers of Odin actief in Nederland. Deze ‘burgerwacht’ uit extreem-rechtse hoek zegt zich in te zetten voor een veiligere omgeving en kwam afgelopen weekend in Winschoten al in actie.
De van oorsprong Finse burgerwacht jaagt op ‘criminele vluchtelingen’ en wil zo het ‘veiligheidsgevoel op straat verhogen door in te grijpen in dreigende situaties en deze vervolgens bij de politie te melden’.

Eind vorig jaar richtte neo-Nazi Mike Ranta de groep op in Finland. Op vele verschillende plekken in de wereld, waaronder Zweden, Duitsland en de Verenigde Staten, zijn nu afdelingen van de groep ontstaan.

Zoals ik in de titel van dit topic al vermeld heb gaat het me in deze niet om de politieke claims, dat gaat bovendien buiten het bestek van dit forum; op het forum van NH.net is eerder een topic over deze groep gesloten wegens 'te politiek'. Het gelijk of ongelijk van groep in kwestie is dus géén onderwerp van mijn punt in dezen, inzake de a priori houding tegenover vreemdelingen.

Waar gaat het mij dan wel om? Welnu:
  • de groep gebruikt de naam van de Noords-Germaanse oppergod, welke duidelijk met strijd en oorlog (letterlijk: woede) geassocieerd is en lijkt inderdaad enig geweld niet te schuwen: schijnbaar behoorlijk in elkaars verlengde. Toch zit ik met het volgende: men pretendeert te handelen vanuit een soort rechtschapen beschermende rol, iets dat me eigenlijk niet direct als iets des Óðinns voorkomt: zo zijn berserkers (de feitelijke toegewijden aan Wodan-Óðinn) zoals zij omschreven staan in de legendes niet bepaald bezig met het beschermen van burgers, niet vreemd als je bedenkt dat men verondersteld werd te functioneren in extatische krijgswoede en zich daarenboven naar verluidt bezighield met magie. Waarom zou men dan tòch voor de naam 'Odin' kiezen? Zelfs populariserende naamsbekendheid kan hier niet echt een reden zijn, de meesten weten wel dat de naam bij een oorlogsgodheid hoort.
  • Het idee achter 'heidendom' staat niet per definitie op gespannen voet met de rechtspraak of met iets als ordehandhaving casu quo de politie, Forsite is immers de Ás van de rechtspraak en koningschap (of 'gezag' en 'overheid', in moderne zin) is veelal geassocieerd met Freyr-Ynvi of met Heimdallr-Rig (beiden vaak gekenschetst als Vanir). Hoe verhoudt zich de verwijzing naar Wodan-Óðinn in de naam van een eigenrichtende groep zich tot de klassieke rol van de andere goden binnen de samenleving? Elders op dit forum en in de verschillende gesprekken hebben we al eens mogen concluderen dat de oppergod niet bepaald op een coherente manier binnen een alledaagse spirituele beleving en samenlevingsinvulling past: de ordenende kwaliteiten van Wodan-Óðinn lijken zich met name op de materie te richten en niet op iets als een samenleving, zoals in de term 'openbare orde' (waarvan men kennelijke een tekort ervaart). In feite neigt de kwestie in dezen naar het (betrekkelijk) subtiele verschil tussen twee zaken die in het Sanskriet á¹›tá/ऋत respectievelijk vrata/व्रत worden genoemd.
  • Het derde puntje staat een beetje los van de twee bovenstaande: de groep "Soldiers of Odin" is afkomstig uit Finland. De Finnen zijn een volk met een geheel eigen mythologie en bijbehorend pantheon dat het in letterlijke zin expliciet zonder Wodan-Óðinn moet stellen, die hoort van oudsher immers bij de concurrent (id est Zweden) die het niet zo hadden op de Finnen. Het lijkt er dus op dat de heer Ranta voor de naam van een (meestal) vijandige godheid heeft gekozen, vreemd want hij had net zo gemakkelijk voor de naam van een daar inheemse godheid als Jumala kunnen kiezen.
Ik vermoed dat de antwoorden makkelijker zijn dan de vragen: "Judges of Forsite" klinkt waarschijnlijk minder aansprekend (of iets in die richting) maar de inhoudelijke lading die woorden kunnen dragen verschuift daarmee dus wel, op een soort ad hoc basis, naar de achtergrond terwijl die in bredere en diepere zin weldegelijk blijft bestaan (die is immers intrinsiek in de taal en de zo geliefde cultuur verankerd).

Het hele punt is wellicht dus ook als volgt samen te vatten: in hoeverre veroordeeld een groep of individu zichzelf door het gebruik van de (canonieke) naam van Noords-Germaanse oppergod?

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 17