Het schilderij spreek me erg aan. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik voornamelijk het sprookje ken en me afvraag hoe Vrouw Holle gezien wordt in het heidendom.
Eigenlijk is het vreemd dat dit nog niet uitvoerig aan bod is gekomen!
Vrouw Holle wordt vaak gezien als een typisch Duitse mythologische godin die ook wel Frau Berchta of Berta genoemd wordt, ook de naam Holda wordt gebruikt. Er is ook een Keltische Cailleach wordt soms wel met Holda vergeleken. In de rol van de archetypische Oude Vrouw wordt ze soms wel vergeleken met Elli uit de Noordse mythologie (die Donar-Thor nog een lesje worstelen gaf), alhoewel de verhalen wat uit elkaar lopen.
Ze wordt ook wel voorgesteld als een godheid die bij toerbeurt leiding geeft aan De Wilde Jacht/ Het Wilde Heer (onder andere afgewisseld met Wodan-Odin, daardoor ook wel als vrouwelijk versie daarvan gezien).
In de mythologie wordt Holda ook wel gezien als bestaande in een soort drie-eenheid met Freya en BÃl: Holda als grootmoeder, Freya als moeder en BÃl als meid (andere combinaties komen ook voor). In de voorgaande zin bestaan nog een paar Oude Vrouwen: Rán, Edda (die uit
RÃgsmál) en soms ook Skuld (de Norne van de toekomst), waarbij Rán duidelijk wat minder positief is en eerder wat van doen lijkt te hebben met een drievuldigheid met Gullveig of Hel. De Keltische Cailleach wordt soms ook wel met Rán vergeleken wegens verbindingen met het weer (Rán is een stormheks, Cailleach onder andere een weergodin).
Op de Engelstalige Wikipedia wordt zelfs Gefjun met Holda vergeleken. Dat laatste ben ik nog nooit elders tegengekomen, maar goed: die connectie bestaat kennelijk ook. Gefjun is in de mythologie nogal krachtig, dat maakt de vergelijking op zichzelf niet onlogisch. In hetzelfde artikel wordt de Greco-Romeinse Pallas Athena opgevoerd als archetypische parallel, in het kader van leidsvrouw van 't Wilde Heer een begrijpelijke vergelijking (Athena is een strijdgodin).
Holda lijkt wel iets minder gekoppeld te zijn aan 'Aarde' en oogst gerelateerde godinnen als Sif, Nehallenia, Jörð, en Nerthus.
Ikzelf denk dat Holda in abstracte zin ook wel iets te maken heeft met het 'Sofia-archetype' uit de Jungiaanse psychologie, zeker als je haar ook in ruimere zin aan Wodan koppelt in de betekenis van een wijsheid zoekende godheid. Waarschijnlijk is Holda, in ruimere zin, ook nog wel aan één van de godinnen uit de Hindoeïstische Tridevi te koppelen (ik denk dan aan Durga).
Persoonlijk heb ik altijd wat moeite met het op een echt éénduidige manier aan elkaar knopen van vrouwelijke (goddelijke) archetypen dus het bovenstaande bevat zeker nog wel wat losse eindjes maar ik denk dat het op zijn minst een aardig aanzetje is.