Ze hebben allen vele daken
"Met uw opmerkend vermogen is niets mis, hartelijk dank voor uw bijdrage."
Maar, waar ik op doel is het volgende: die stavenkerken bevatten een schat aan houtsnijwerk waar vaak naar verwezen wordt in literatuur over de Noordse oudheid; die De Vries versie van de poëtische Edda is, denk ik, wel het meest bekende voorbeeld. Stavenkerken bevatten vaak ook voorwerpen met rune inscripties, zoals deze doopvont:
Qua structuur lijken de gebouwen in de topicopening behoorlijk op elkaar: de gelaagde dakenstructuur waarbij de dakjes van die Kizhi Pogost inderdaad in een uivormige spits toelopen in plaats van in een lineaire nok. De stavenkerken hebben bovendien eenzelfde type ornamenten op de nokuiteinden als die Aziatische gebouwen. Het geheel aan overeenkomsten doet vermoeden dat de gebouwen uit dezelfde architectuur stroming voorkomen. Het vreemde is wel dat de meeste van die Japanse kastelen uit periode 1500-1700 komen, de Zilveren Pagode uit de negentiende eeuw en die stavenkerken (ook de Russische soort) uit de periode 1000-1200.
Het verschil in tijdsvak deed mij denken aan een verhaal wat ik ooit een keer van een zwaardsmid heb gehoord: de beste man vertelde mij dat bepaalde cultuurkennis (variërend van architectuur tot smeedkunst en het fabriceren van porselein) zich gedraagt als in de wet van communicerende vaten en dan met name tussen Oost-Azië en West-Europa heen en weer beweegt. Het is me nogal een stelling maar zoiets als dit lijkt één en ander wel te ondersteunen.