Auteur Topic: schilderij Vrouw Holle  (gelezen 5534 keer)

Valora

  • Gast
schilderij Vrouw Holle
« Gepost op: augustus 22, 2015, 03:32:27 pm »
 Mauro Breda


Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2015, 07:56:37 pm »
De stijl waarin dit schilderij gemaakt is doet me sterk denken aan het werk van Jeroen Valkenburg. Breda heeft hier wel met iets meer variatie in het kleurgebruik geschildert want een gemiddeld werk van Valkenburg gaat veelal uit van één kleurthema.
"Ordening baart kunde."

Gaby

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 226
  • Kudos: +13/-0
    • Bekijk profiel
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2015, 10:40:43 am »
Het schilderij spreek me erg aan. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik voornamelijk het sprookje ken en me afvraag hoe Vrouw Holle gezien wordt in het heidendom.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2015, 07:29:24 pm »
Het schilderij spreek me erg aan. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik voornamelijk het sprookje ken en me afvraag hoe Vrouw Holle gezien wordt in het heidendom.

Eigenlijk is het vreemd dat dit nog niet uitvoerig aan bod is gekomen!

Vrouw Holle wordt vaak gezien als een typisch Duitse mythologische godin die ook wel Frau Berchta of Berta genoemd wordt, ook de naam Holda wordt gebruikt. Er is ook een Keltische Cailleach wordt soms wel met Holda vergeleken. In de rol van de archetypische Oude Vrouw wordt ze soms wel vergeleken met Elli uit de Noordse mythologie (die Donar-Thor nog een lesje worstelen gaf), alhoewel de verhalen wat uit elkaar lopen.
Ze wordt ook wel voorgesteld als een godheid die bij toerbeurt leiding geeft aan De Wilde Jacht/ Het Wilde Heer (onder andere afgewisseld met Wodan-Odin, daardoor ook wel als vrouwelijk versie daarvan gezien).

In de mythologie wordt Holda ook wel gezien als bestaande in een soort drie-eenheid met Freya en Bíl: Holda als grootmoeder, Freya als moeder en Bíl als meid (andere combinaties komen ook voor). In de voorgaande zin bestaan nog een paar Oude Vrouwen: Rán, Edda (die uit Rígsmál) en soms ook Skuld (de Norne van de toekomst), waarbij Rán duidelijk wat minder positief is en eerder wat van doen lijkt te hebben met een drievuldigheid met Gullveig of Hel. De Keltische Cailleach wordt soms ook wel met Rán vergeleken wegens verbindingen met het weer (Rán is een stormheks, Cailleach onder andere een weergodin).
Op de Engelstalige Wikipedia wordt zelfs Gefjun met Holda vergeleken. Dat laatste ben ik nog nooit elders tegengekomen, maar goed: die connectie bestaat kennelijk ook. Gefjun is in de mythologie nogal krachtig, dat maakt de vergelijking op zichzelf niet onlogisch. In hetzelfde artikel wordt de Greco-Romeinse Pallas Athena opgevoerd als archetypische parallel, in het kader van leidsvrouw van 't Wilde Heer een begrijpelijke vergelijking (Athena is een strijdgodin).
Holda lijkt wel iets minder gekoppeld te zijn aan 'Aarde' en oogst gerelateerde godinnen als Sif, Nehallenia, Jörð, en Nerthus.   

Ikzelf denk dat Holda in abstracte zin ook wel iets te maken heeft met het 'Sofia-archetype' uit de Jungiaanse psychologie, zeker als je haar ook in ruimere zin aan Wodan koppelt in de betekenis van een wijsheid zoekende godheid. Waarschijnlijk is Holda, in ruimere zin, ook nog wel aan één van de godinnen uit de Hindoeïstische Tridevi te koppelen (ik denk dan aan Durga).

Persoonlijk heb ik altijd wat moeite met het op een echt éénduidige manier aan elkaar knopen van vrouwelijke (goddelijke) archetypen dus het bovenstaande bevat zeker nog wel wat losse eindjes maar ik denk dat het op zijn minst een aardig aanzetje is.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2015, 07:32:31 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Valora

  • Gast
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2015, 09:39:24 pm »
Gaby, ik heb toevallig gister een artikel aan hobbes gestuurd waar onder andere vrouw holle erg aan bod komt

Gaby

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 226
  • Kudos: +13/-0
    • Bekijk profiel
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #5 Gepost op: augustus 26, 2015, 10:42:52 pm »
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer iets geleerd :) Valora, ik kijk al uit naar de nieuwsbrief!

Valora

  • Gast
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2015, 10:00:45 pm »
Ik weet niet of het al in de aankomende nieuwsbrief geplaatst wordt door hobs. Maar het artikel gaat over Urglaawe "oergeloof", een variant van germaans heidendom. Er is weinig over bekend buiten hun gemeenschap dus ik heb dat onderzocht, met name de verschillen tot onze visie. Het interessante waar ik achter kwam was dus de grote rol die Frau Holle speelt, eigenlijk heeft zij daar de rol van Wodan (en frigg) als oppergod. Heel interessant ! :)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #7 Gepost op: augustus 28, 2015, 06:52:57 pm »
Het interessante waar ik achter kwam was dus de grote rol die Frau Holle speelt, eigenlijk heeft zij daar de rol van Wodan (en frigg) als oppergod. Heel interessant ! :)

Wordt de Wilde Jacht ook omschreven binnen Urglaawe?
Urglaawe is iets Amerikaans, toch? Ik heb er vroeger wel eens iets over gelezen maar het staat me niet echt meer helder voor de geest. Ik herinner me iets over dat Duitse emigranten naar Noord-Amerika een eigen variant op Germaans heidendom ontwikkeld hadden.
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #8 Gepost op: augustus 28, 2015, 09:39:13 pm »
Het staat in de nieuwsbrief...waarvoor dank Valora
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Valora

  • Gast
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2015, 07:06:10 pm »

Wordt de Wilde Jacht ook omschreven binnen Urglaawe?


Ja, alleen is dat niet beperkt tot de Joeltijd. Frau holle rijdt non-stop met een wagen door de wolken en neemt de doden mee. In de lente brengt ze vruchtbaarheid en er is ook een element van 'controle'. In de Joeltijd controleert ze of men nog onafgemaakte projecten hebben en of ze wel haring eten (een soort verplichte maaltijd) en in de lente controleert ze of het huis schoon en netjes is (voorjaarsschoonmaak).

Urglaawe is inderdaad een Amerikaanse vorm van Heidendom die daar gekomen is door de Pennsilfaanisch Deitsche bevolking die daarheen immigreerde vanuit Duitsland in de 17e en 18e eeuw.

Arjane

  • Gast
Re: schilderij Vrouw Holle
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2015, 08:09:13 pm »
Een erg interessant schilderij, met mooie kleuren! (en een leuke achternaam  :mrgreen:)