Auteur Topic: Vraagje over heidense feestdagen.  (gelezen 3172 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Vraagje over heidense feestdagen.
« Gepost op: december 16, 2014, 08:57:03 pm »
Hallo lieftallig panel,
Nu Joel op handen is ben ik met het volgende komen te zitten: bij mijn weten kunnende meeste heidense feestdagen uit een daglengtegrafiek gehaald worden, zoals uit deze over 2001:


(bron: http://birmingham.raycomweather.com)

Dan zijn dit de acht 'standaard' heidense feestdagen:
  • Joel: winterzonnewende, kortste dag van het jaar, midwinternacht, het minimum van de blauwe grafiek;
  • Imbolc/Oimelc: de dag waarop de versnelde toename van het aantal zonuren per dag afneemt, eerste tekenen van de lente en het eerste buigpunt in de zwarte grafiek;
  • Ostara: het dageveningspunt in de lente, lentefeest, de eerste dag waarop dag en nacht even lang zijn en het maximum in de zwarte grafiek;
  • Beltane: de dag waarop de toename van het aantal zonuren begint te vertragen, eerste tekenen van de zomer, eerste snijpunt van de zwarte en blauwe grafiek;
  • Litha: zomerzonnewende, midzomerdag, langste dag van het jaar en het maximum van de blauwe grafiek;
  • Lunassa/Lughnassad: de dag waarop de versnelling in de afname van de daglengte afneemt, hoogtepunt van de zomer (valt in van de warmste periode in het jaar), derde buigpunt in de zwarte grafiek;
  • Mabon: het dageveningspunt in de herfst, begin van de herfst, oogstfeest en het minimum van de zwarte grafiek;
  • Samhain/Halloween: het dag waarop de afname van het aantal zonuren begint te vertragen waarmee de eerste tekenen van de winter worden ingeluid, tweede snijpunt van de zwarte en blauwe grafiek.

Het bovenstaande is een uitleg die ik (en jullie waarschijnlijk ook) het meeste tegenkomen. Nu zit ik met een tweede uitleg die ik ben tegengekomen met betrekking tot de rol van de maan in de bovenstaande lijst en dan met name inzake de vier feesten Imbolc, Beltane, Lughnassad en Samhain; daarin wordt gesteld dat de data waarop die feesten gevierd dienen te worden samenvallen met de eerste volle maan in vier bijbehorende sterrenbeelden (of liever: astrologische maanden). In de zogenoemde 'tropische' dierenriem zijn de bijbehorende sterrenbeelden respectievelijk: waterman, stier, leeuw en schorpioen. Bij siderische maanden is het weer anders maar het gaat om het idee: het koppelen van de maanstanden aan die feesten.

Weet iemand hier misschien meer over? Dan denk ik bijvoorbeeld aan de oorsprong van deze versie.   
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vraagje over heidense feestdagen.
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2014, 12:28:47 am »
Ik  zie trouwens dat ik een foutje gemaakt heb waar ik de term 'buigpunt' gebruikt heb, dat moet iets zijn als 'tweede orde' buigpunt'. Het is misschien maar een technisch detail, maar toch.
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Vraagje over heidense feestdagen.
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2014, 04:19:55 am »
De theorie ken ik inderdaad, de bron er achter is me niet bekend. Doch heb ik het vermoeden dat het uit de hoek van het Amerikaans Odinisme komt. Immers c:
Citaat
...wordt gesteld dat de data waarop die feesten gevierd dienen te worden samenvallen met de eerste volle maan in vier bijbehorende sterrenbeelden (of liever: astrologische maanden). In de zogenoemde 'tropische' dierenriem zijn de bijbehorende sterrenbeelden respectievelijk: waterman, stier, leeuw en schorpioen. Bij siderische maanden is het weer anders maar het gaat om het idee: het koppelen van de maanstanden aan die feesten.

De theorie achter deze uitpspraak is omdat ze nogal van bloed en bodem zijn (nee niet de racistische) Immer ze zijn kleinkinderen van de mayflower en wonen op gestolen land.

Zelf vier ik de feesten liever praktisch...als ik vrij ben en andere ook
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vraagje over heidense feestdagen.
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2014, 06:55:47 pm »
Het is inderdaad zo dat ik het voor het eerst tegen ben gekomen in een serie 'heidense handboekjes' die geschreven zijn door Deanna Conway, die zit wel een beetje in hetzelfde 'hoekje' waar ik mensen als Stephen E. Flowers en Freya Aswynn ook onder schaar.  Ik moet wel zeggen dat ik het verband niet zo zie tussen het uit Amerika komen van die lieden en het verwerken van lunaire invloeden in de kalender.

Op zich is het vanuit historisch, met name Keltisch(!), perspectief best aardig om een lunisolaire kalender na te streven. Het is echter wel zo dat enig, niet al te intensief, speurwerk ons al leert dat maan- en zonnecycli niet resoneren wat betekent dat de vier feestdagen in kwestie een beetje door een periode van een maand rond de gebruikelijke data heen zouden zwerven terwijl de 'grote vier' wel min of meer vast staan, alhoewel de Gregoriaanse Computus de datum van het Christelijke Paasfeest ook aan de maan koppelt.

Een pure maankalender kan op deze geografische breedte eigenlijk totaal niet in Frage zijn doordat het verschil tussen dag- en nachtlengte door het jaar heen teveel verschilt (denk ook aan de problemen die Moslims hier ondervinden bij een Ramadan in de zomer, laat staan binnen de poolcirkel).
   
« Laatst bewerkt op: december 17, 2014, 07:06:47 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Vraagje over heidense feestdagen.
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2014, 12:41:28 am »
Ik herleid het naar de overkant van de zee omdat ik verder niemand ken in de huidige Europese heidengemeenschap die er zo erg boven op zitten
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies