Auteur Topic: 1000 jaren grenzen in Europa.  (gelezen 3389 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
1000 jaren grenzen in Europa.
« Gepost op: juli 17, 2014, 07:15:28 pm »
Deze werd door Gijsbrecht op het NH.net forum geplaatst, het lijkt me dat het hier ook een plaatsje verdient: een filmpje waarin je op een kaart de grenzen van de verschillende landen in Europa door de eeuwen heen ziet evolueren tot wat het nu is vanaf de hoge middeleeuwen. Klik hier voor de doorverwijzing.
Merk op: de jaartallen kloppen niet geheel met een aantal grensverschuivingen of het verschijnen/verdwijnen van sommige entiteiten maar het totale plaatje is best indrukwekkend.
"Ordening baart kunde."

Raukar

  • Gast
Re: 1000 jaren grenzen in Europa.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 29, 2014, 01:09:29 pm »
Indrukwekkend!

Nu graag nog een filmpje over de komende duizend jaar.

Ik denk dat er bvb veel kans is dat Rusland helemaal uit elkaar zal vallen.

Misschien ook wel andere landen zoals Schotland, Vlaanderen-Wallonië, Limburg, Belgisch-Luxemburg, Catalonië, enz...

(De tijd van de nationale natiestaten is voorbij, het kan bijna niet anders dat we naar een meer regionaal gericht Europa gaan. Zou ook democratischer zijn als alle landen dan ongeveer evenveel zetels hebben in het Europees parlement.)

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: 1000 jaren grenzen in Europa.
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2014, 02:25:04 pm »
Dat laatste is enigzins richting politiek aan 't neigen en daar zijn we hier wat huiverig voor, Raukar. Los van het feit dat het gewoon een mening is hoor, die je uit. Geen probleem verder ofzo, maar de werking van de EU, de wereldlijke politiek en dat soort zaken houden we liever wat buiten de deur. Staat ook in de forumregels - lees ze anders ook even door. Dan zien we je voorsteltopic ook met interesse tegemoet  :mrgreen:

Raukar

  • Gast
Re: 1000 jaren grenzen in Europa.
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2014, 03:08:52 pm »
He, ik dacht wel dat dit bericht tegen de grenzen van het politieke lag.

De staatsstructuur heeft op zich denk ik niets te maken met een politieke invulling van die staat (hoewel het één natuurlijk een gevolg is van het andere). Dus daarmee heb ik het er toch op gewaagd.

Maar goed, ik laat het vallen.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: 1000 jaren grenzen in Europa.
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2014, 03:12:51 pm »
Het ligt tegen de grenzen, en zoals gezegd; geen probleem. Alleen kan het een opening zijn naar een wat meer politiek beladen discussie - en daar zijn we wat huiverig voor.


Anyway, ik ben ook benieuwd naar wat de grenzen in 1000 jaar van nu gaan doen. Denk alleen niet dat ik al die tijd mee ga maken :)

Gudrun Thuner

  • Lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Kudos: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: 1000 jaren grenzen in Europa.
« Reactie #5 Gepost op: maart 18, 2015, 04:47:27 pm »
Ik pleit voor taalgrenzen. Lijkt me een strak plan, maar ook dat kan de nodige ophef veroorzaken en dat is niet de bedoeling. Alleen de humor ervan inzien wel.  :mrgreen:

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: 1000 jaren grenzen in Europa.
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2015, 07:22:34 pm »
Ik pleit voor taalgrenzen. Lijkt me een strak plan, maar ook dat kan de nodige ophef veroorzaken en dat is niet de bedoeling. Alleen de humor ervan inzien wel.  :mrgreen:

Op zich is het niet eens zo'n heel rare gedachte hoor maar op veel plekken is die grens niet abrupt, meer een continue overgangszone: Noors-Zweeds, Frans-Occitaans-Catalaans, Pools-Tjechisch-Slowaaks, Nedersaksisch-Oostnederlands, overgangen in Friese dialecten, enzovoorts.
Bovendien zitten in sommige talen intern al zoveel dialectverschil dat dit in een andere taalfamilie al reden zou zijn om deze als verschillende talen te benoemen, denk aan Duits of Russisch: Zuid-Tirools verschilt bijna net zoveel van Saksisch als Hollands dat doet; sommige dialecten of streektalen van het Russisch lijken nog minder op de hoofdtaal dan Oekraïens of Wit-Russisch (bijvoorbeeld door invloeden uit Altaïsche talen). 
"Ordening baart kunde."