Auteur Topic: Een aantal ideeën over Járnviðr.  (gelezen 2542 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Een aantal ideeën over Járnviðr.
« Gepost op: augustus 26, 2015, 09:26:58 pm »
Op de één of andere manier heb ik de sterke neiging mythologische zaken aan de praktijk te willen koppelen; zie bijvoorbeeld het topic over de Midgaardslang, waar ik ook de volgende ideeën al eens aanstipte.
Nu loop ik al geruime tijd rond met het volgende: in de Völupsá en Gylfaginning wordt melding gemaakt van een plaats die Járnviðr genoemd wordt, die naam wordt wel vertaald als het 'IJzerwoud' en zou ten oosten van de mensenwereld gesitueerd zijn. Nu ga ik er vooralsnog vanuit dat met Midgaard de mensenwereld vanuit Noord-Europees perspectief bedoeld wordt en daarmee op zijn minst samenvalt met het Euraziatisch supercontinent (verder eventueel inclusief Afrika en Amerika, zie weer Midgaardslangtopic). 

Het IJzerwoud wordt in de mythologie nou niet bepaald voorgesteld als gezellige plek: allerlei figuren die met de Godenschemering samenhangen wonen er en ik heb wel eens iets gelezen over het magische object 'Gambanteinn', die zou er verstopt zijn tot de eindtijd. Dat laatste is wat speculatief want dan worden Járnviðr en Gálgviðr verondersteld dezelfde plek te zijn, echter: doordat Gálgviðr in het mythologische JÇ«tunheimr gesitueerd zou moeten zijn en JÇ«tunheimr meestal ook in het oosten verondersteld wordt te liggen, is die gelijkstelling niet compleet onzinnig!   

Welke plek komt dan in aanmerking het daadwerkelijke Járnviðr te zijn? Welnu, ik ga er vanuit dat plek in kwestie daadwerkelijk behoorlijk 'ijzerachtig' moet zijn: de naam hoort bij de plek.
Nu kwam ik, alweer een paar jaar geleden, iets vreemds tegen: in Siberië bevindt zich een plek waarover op basis van zijn geomagnetische eigenschappen verondersteld wordt dat daar zich een enorme lading ijzer(mineralen) in de aardkorst moet bevinden. Verder is het zo dat plek in kwestie, gesitueerd ergens tussen de stadjes/dorpen Ojmjakon en Werchojansk ook de koudste plek op het noordelijk halfrond is: de zogenoemde koudepool. Vanuit natuurkundig oogpunt bekeken zijn de twee eigenschappen van de plek (vrieskou en magnetisme) vaker gekoppeld.
Geografisch bezien bevindt Oost-Siberië zich natuurlijk ten oosten van de oude Noords-Germaanse wereld, verder zijn ook nog een aantal hordes vanuit die richting plunderend westwaarts getrokken (wat een apocalyptisch beeld zou kunnen opleveren).

Te makkelijk gesteld? Zou kunnen maar ik heb wel het idee dat de Germaanse mythologie met allerlei verwijzingen naar de feitelijke wereld doorregen is en niet opgesteld is om de mensch compleet te misleiden.
Eén en ander zou kunnen betekenen dat we ons Járnviðr feitelijk als volgt voor moeten stellen:

(bron: http://www.pinterest.com). 
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2015, 09:36:01 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Arjane

  • Gast
Re: Een aantal ideeën over Járnviðr.
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2015, 10:43:57 am »
Ontzettend leuk om hierover te lezen :D ik vind het bijzonder dat er zulke sterke verwijzingen zijn vanuit de echte wereld naar mythologische/(echt bestaande?) plaatsen.