Auteur Topic: Online tekst over Oud-Noorse visie op de dood en de ziel.  (gelezen 3060 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Online tekst over Oud-Noorse visie op de dood en de ziel.
« Gepost op: september 06, 2015, 11:09:59 pm »
Eén van mijn belangrijkste redenen om geïnteresseerd te zijn in heidendom in bredere zin, zijn de zienswijzen die in de verschillende stromingen bestaan op de menselijke ziel en geest.

Tijdens het opzoeken van informatie over het onderwerp kwam ik een interessante tekst tegen van de hand van de begin 2006 overleden Engelse taalkundige Hilda Roderick Ellis Davidson.
Aldus de verschillende bronnen heeft deze mevrouw tijdens haar leven een behoorlijke hoeveelheid publicaties op haar naam weten te krijgen dus ik ben voorlopig nog wel even aan het graven, maar goed: hier staat een doorverwijzing naar het bedoelde boekwerk (in pdf-formaat) met de titel "The Road to Hel, A Study of the Conception of the Dead in Old Norse Literature", gepubliceerd in 1968 door Greenwood Press.

Het boek is natuurlijk wel wat gedateerd maar dat doet wat mij betreft geen afbreuk aan de inhoud, het is duidelijk geschreven maar wel in academisch Engels van redelijk niveau opgetekend en daarmee soms, wellicht, wat complex ogend.
Een aantal ziels- en geestmanifestaties komen uitgebreid aan bod, met name: fylgjur, hamingjur en dísir;
ik mis in de tekst echter wel een beetje de zielsaspecten als vards, óðr, hugr, enzovoort.
« Laatst bewerkt op: september 20, 2015, 09:19:38 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Online artikel over Oud-Noorse visie op de dood en de ziel.
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2015, 08:35:32 am »
Heb het gedownload, straks eens lezen (wanneer ik tijd heb). Dank voor het delen!

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Online artikel over Oud-Noorse visie op de dood en de ziel.
« Reactie #2 Gepost op: september 20, 2015, 03:40:47 am »
Nog meer leeswerk, goed om mijn werk nachten door te komen. Mijn dank
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies