Auteur Topic: racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)  (gelezen 4621 keer)

Valora

  • Gast
racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)
« Gepost op: december 07, 2015, 10:38:56 pm »
Ik heb afgelopen maand een blog geschreven over dit onderwerp en uiteindelijk niet ingestuurd naar de nieuwsbrief omdat de inhoud niet stookt met het beleid van heidevlam (a-politiek) en hier ook toevallig deze week een gesprek over gehad met Hobbes.

Die blog was naar aanleiding van de radicalisering van Asatru (Odinisme en Wodanisme) binnen Amerika, met name door het bericht dat 7 november twee mannen zijn opgepakt die een landgoed hadden met het doel om te trainen en te bewapenen van mensen voor een rassenoorlog. Nu heeft afgelopen weekeind (1 maand later) de Trouw hier opeens over bericht en is het weer opnieuw actueel. Ik merk dat het mij nog steeds niet lekker zit, dus heb ik besloten om alsnog deze discussie aan te boren op het forum. Dus hierbij alsnog mijn blog van vorige maand, volledig op persoonlijke titel dus.

Citaat
Waarom ik niet a-politiek wil zijn

Door omstandigheden ben ik tegenwoordig moderator van een klein, internationaal heidens forum samen met twee andere goede gasten. Wij staan te boek als “universalists”, dat wil zeggen: wij vinden dat iedereen die geïnteresseerd is in heidendom -ongeacht zijn afkomst, geslacht of seksuele voorkeur- bij ons terecht moet kunnen. Wij hebben duidelijk aangegeven voor iedereen die wil mee-discussiëren dat racistische opmerkingen voor een directe ban zorgen, maar ik heb ook op een andere manier kleur bekend: in een “heidendom voor beginners”-gids heb ik de nieuwe, zoekende heiden met nadruk afgeraden om contact te zoeken met “kindreds” die zichzelf typeren als geneticist, folkish, tribalism, odinism of wotanism. En ja, dit beslaat dus bijvoorbeeld ook het hele grote Asatru Folk Assembly (AFA). De AFA is folkish en een deel van hun ideologie beslaat dus erfelijkheid en afkomst: omdat men aan voorouder-verering doet mogen alleen mensen van Germaans bloed bij de AFA. Voor wie de AFA niet kent: zij zijn een van de grootste kindred en HET baken voor heidendom in Amerika. Ik vind dat verontrustend.

We hebben hier uiteraard kritiek op gekregen door een paar volgers die zelf folkish waren en bijvoorbeeld lid zijn van de AFA. Waarom wij tweedracht zaaien binnen de Asatru-gemeenschap terwijl wij al een underdog zijn in deze maatschappij. Kunnen wij ons niet, zoals zo ontzettend veel heidense groepen, lief en a-politiek opstellen? Nee, nee en nog eens nee.


Om tafel met terrorisme

Afgelopen maandag 8 november zijn twee mannen opgepakt in Amerika die een mass shooting gepland hadden bij verschillende zwarte kerken en joodse synagoges, ook met de bedoeling bommen af te laten gaan. Het ergste aan dit verhaal: ze hebben land gekocht met de bedoeling andere mensen te trainen en te bewapenen voor hun heilige rassenoorlog in de naam van Asatru. Zou je met dit soort mensen gezellig om één tafel willen zitten omdat je je buiten hun politieke ideologie houdt? Of met al die andere wit-extremisten die bijvoorbeeld openlijk lid zijn van de Odinistische Wolves of Vinland? Wat zeg je dan tegen mensen: “Ja het is best een aardige vent, het is alleen jammer dat hij het bloed van alle niet-witte mensen wil zien vloeien, maar goed ik hou mij niet bezig met andermans politieke ideologieën.”


Zo hard zal het wel niet lopen?

In vijf van de Amerikaanse staten zijn de neo-nazi gangs in de gevangenis tegenwoordig Asatru gemeenschappen. Stuk voor stuk zit dat tuig vast voor acties die vergelijkbaar zijn met wat ik hierboven schetste. Een van hen omdat hij een zwarte man heeft vermoord, alleen maar omdat hij een valknut tattoage droeg. Of neem bijvoorbeeld Crowell, die zijn leiderschap bij de neo-nazi groep Aryan Brotherhood (“arisch broederschap”) heeft omgeruild voor een nieuw pad: hij noemt zichzelf “allsherjargothi” en rekruteert via het internet volgers voor zijn “Holy Nation of Odin”, overigens vanuit de maximum security prison waar bijvoorbeeld ook Charles Manson zit. En dan hebben we bijvoorbeeld ook voormalig KKK-leider Cross, die het christelijke KKK heeft vervangen voor het heidendom omdat dit in de kern een “pure en witte” religie is. Om even een voorbeeld te geven van dit type mens volgt hier een quote van Cross: “Valhalla does not accept negroes, there is a sign over de pearly gates there which reads: whites only.”

Ik hoor jullie denken: dit heeft toch niets met ons te maken? Maar zo lang je je a-politiek opstelt betekent dit dus dat je dit oogluikend toestaat. Hoewel deze extremistische tak zichzelf eerder Wodanisme of Odinisme noemt, valt dit toch onder de paraplu 'germaans neopaganisme'. Pas als je opstaat en zegt: nee, dit keur ik af, dit is niet wat ik versta onder het heidendom, dán heb je er niets mee te maken.


Hoe vaak hoor je wel niet het argument dat moslims zich te weinig distantiëren van terroristische aanslagen? Dat men sinds kort wordt geadviseerd om #nietmijnislam te gebruiken. Dat christenen zich distantiëren van de aanslagen op abortusklinieken en de Westbro baptists? Iedere religie en subcultuur heeft mensen die doorgedraaid zijn. Helaas trekt het Asatru nou net de neo nazi's en witte seperatisten aan. Ik wil opstaan en schreeuwen dat ik dat walgelijk vind, dat ik het daar niet mee eens ben, dat dat geen heidendom is in mijn ogen. Ik wil niet dat buitenstaanders op welke manier dan ook ons kunnen aanzien voor dat soort mensen, ik wil niet dat dat soort mensen ons kunnen aanzien als bondgenoten.
Ik wil dat het hierbij duidelijk is dat ik dat soort gedachtegoed compleet afkeur en iedereen verwelkom binnen mijn sibbe, binnen mijn heidendom, die dat waardig is, ongeacht seksuele voorkeur, afkomst, of zijn voorliefde voor Nickelback.

Het is waar dat wij niet aanzetten tot rassenoorlog. Maar dit oogluikend toestaan is minstens even erg. Wat is er gebeurd met opstaan voor waar je in gelooft? Met de Aryan Brotherhood om tafel gaan omdat ze tegenwoordig Asatru zijn en jij je buiten hun politieke agenda houdt. Dát is #nietmijnheidendom.



Edit: en dan wellicht een vraag die en pointe is: waarom spreekt heidevlam zich ondanks zijn a-poltieke orientantie eigenlijk wél open uit over de LGBTQ community ( Ásatrúarfélagiđ - we are at your side! ) en niet over de hierbovengenoemde situatie?
« Laatst bewerkt op: december 07, 2015, 10:46:49 pm door Valora »

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)
« Reactie #1 Gepost op: december 07, 2015, 11:50:36 pm »
Ik denk dat wij teneinde hier iets zinnigs over te kunnen zeggen, op inhoudelijke gronden, naar de oorsprong van de Noords-Germaans polytheïsme en de connectie met zaken als de vorming van landen op het Europees-Aziatisch supercontinent en de daarmee gepaard gaande verspreiding van allerlei bloedlijnen die bepaald rasoverstijgend blijken te zijn. Goede voorbeelden zijn de Borjigin of de Rurikiden; met name de historisch-genetische oerconnectie tussen volkeren als de Manchu en de inheemse Amerikanen is hierin van belang doordat de sjamanistische traditie van de Altaïsch-gerelateerde volkeren zowel iets van doen lijkt te hebben met de eerste Europese religie varianten als met die van de inheemse Amerikanen. Ook de vermeende Asura-Æsir connectie en de theorieën van Rydberg zijn daarin, denk ik, wel bruikbaar om het vermeende twee-kanten-aan-één-medaille idee met de mazdaïstische en dharmische stromingen te 'solidificeren'.     
Als je daar en leuk verhaaltje van weet te brouwen heb je in ieder geval één kant van dat rassengesodemieter afgedekt.
De andere kant van het verhaal is behoorlijk wat lastiger doordat daarin het abrahamisme enigszins verdund moet worden: enerzijds is de morele inbreng van het Perzisch mazdaïsme in de islam (en in abrahamistische stromingen in bredere zin) natuurlijk een punt van aandacht, anderzijds de oorsprong van semitische stromingen in antedeluvische Sumerisch polytheïsme. Op zichzelf is de archetypische connectie tussen een godheden als Dagon en Vishnu wel te gebruiken denk ik, ook de astrologische overlap tussen Hindoeïstische ideeën en de klassiek Sumerische beelden daarover vertonen een sterke overlap (zie ook de vissen-symboliek en Dagon en Vishnu, wellicht zijn daarin Ægir en Oceanus of zelfs een Quinotaurus aan te roepen). Anti-kosmisch gesproken is het simpeler maar dat komt niet echt leuk over: Leviathan, Jǫrmungandr, Ea, Apophis, enzovoorts.

Een ander aardig inhoudelijk beeld is de overlap tussen die omnipresente energie-centra en boomstructuurelementen.   
Okay, dat is allemaal niet zo politiek maar een veralgemeniseerd comparatief mythologisch en hermetisch-filosofisch beeld is natuurlijk wel zo handig in dit soort gevallen (dan kun je iets vertellen over wat je wèl denkt te geloven); het enige is dat je dan in feite natuurlijk niet echt Ásatru in de zuivere zin des woords bent, maar weldegelijk ontiegelijk heidens!

Nogmaals verwijzende naar die bloedlijnen: hun verspreiding is goed gedocumenteerd en geeft aan dat we in feite onderhevig zijn aan een proces van graduele evolutie waarin steeds anders aangepaste menstypen zullen ontstaan waarin bepaalde dingen betrekkelijk 'dynamisch constant' (b)lijken, zoals je huidskleur en de breedtegraad waarop je familie al een paar eeuwen bivakkeert. Verder zijn er nog uiterlijke kenmerken als haartype, oogkleur, postuur en de vormen van oren, neus en handen die een andere dynamiek lijken te kennen dan de huidskleur; het komt nogal overgesimplificeerd over om daar de focus op te leggen!
Als men echt vervelend wordt dan kun je nog op de meer algemene uiterlijke kenmerken van Brahmins wijzen en hun culturele belang door de rol van Sanskriet in de ont- en etymologie, ook in het kader van die eerder genoemde polytheïstische overeenkomsten.
Je zou verder kunnen stellen dat je denkt dat de 'introductie' van blanken en negers in Amerika niet in lijn is met het beeld dat bestaat over de langzame en overlappende processen van cultuur-, religie- en bloedlijnevolutie; iets dat in feite niet echt ter zake doet want je kunt de geschiedenis niet terugdraaien maar je kunt het wel als stellingname opwerpen (waarmee je a posteriori een extreem conservatieve mening ventileert: tegen zeventiende-eeuwse stijl kolonialisme).

Toevoeging: je kunt pas politiek gaan bedrijven als je een soort ideologisch raamwerk hebt; dat kan op basis van een religie zijn, maar ook op basis van meer algemene filosofische beelden. Die politieke filosofie is op basis van bovenstaande zaken, en dergelijke, (nog) niet strak omlijnd. 
Iets anders dan voorouderverering is overigens inteelt (voortplanting is namelijk naar de toekomst toe), je kunt altijd stellen dat je daar niet op uit bent (zie ook weer die bloedlijnenevolutie).
« Laatst bewerkt op: december 08, 2015, 01:50:56 am door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2015, 12:17:50 am »
Oh ja, dat was ik nog vergeten: organisaties als de Ásatru Folk Assembly zijn met name een voorstander van rassensegregatie doordat men vermoedt dat reïncarnatie alleen plaats kan vinden door de connectie tussen bloedlijnen van de verdere voorouders, waarin een recombinatie tot een oudere genetische code tot een reïncarnerende voorouder leidt. Dit idee is wel interessant maar nooit bewezen, als dit waar is weten we nog steeds niet hoe ver je het verleden induikt met een voortplantingsactie en hoe dergelijke zaken samenhangen met de omschreven zielsaspecten en geestesenergieën (hugr, minni, sál, líkr, hamr, enzovoorts). Verder kun je vanuit sjamanistisch oogpunt het vermoeden hebben dat in dergelijke gevallen een ziel uit de natuur teruggehaald wordt die al ver voorbij het karmisch eindstadium was. Het zou wellicht ook wel wat zuur zijn om een tot bescherm- of volggeest gepromoveerde voorouder terug te halen middels het genetische compatibiliteitsprincipe terwijl het hogere doel was om de familie of sibbe op geestelijk vlak te behoeden voor onheil.

Vanuit Sibero-Altaïsch spiritueel oogpunt zou je kunnen vermoeden dat de natuurlijke 'gang der zielen' al een paar eeuwen flink geblokkeerd is doordat wij stelselmatig allerlei voorouders uit de 'hemel' terug de fysieke werkelijkheid in geneukt hebben en dat zo aan het andere eind van de biologische levensboom de zielen van de hogere dieren niet meer onze kant op kunnen migreren (zie daar een leuke verklaring voor het ontbreken van de schakel tussen mens en dier) en onze voorouders keer-op-keer, na eeuwen zwoegen in de stoffelijke wereld, het uiteindelijke en eeuwige verblijf in het zielencontinuüm ontnomen is (of een bestaan als hert, olifant, walvis of rund, dat is wellicht minder prettig gezien onze voortdurende wil tot vlees eten en dito ivoorzucht).


Overigens: ik pretendeer hier niet te weten hoe het wèl werkt maar je ziet wel duidelijk dat allerlei eeuwenoude spirituele theorieën, die de basis vormen voor de gewraakte politieke stellingnames, niet noodzakelijkerwijs met elkaar resoneren.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2015, 12:49:12 am door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Valora

  • Gast
Re: racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2015, 02:07:39 am »
Ik hoef niet op inhoudelijke gronden in discussie te gaan met witte seperatisten. Ik hoef hun filosofie niet te weten en ook niet onderuit te halen met allerlei historisch bewijs, maar ik wil -voor mijzelf- gewoon niet iets te maken hebben met zo'n soort wereldbeeld waar ongelijkheid aan ten grondslag ligt. De vraag 'wat dan wel' voor ideologie is uiteraard een hele andere discussie, die in partjes verdeeld al gevoerd wordt op het forum. En ja, het liefst zou ik zien dat er niet op de site van Heidevlam staat dat we strikt a-politiek zijn maar ik denk niet dat je dan per se een andere, gestroomlijnde politieke ideologie daarvoor in de plaats moet zetten, immers is het de kracht van Heidevlam dat allerlei ideeën en ideologieën samensmelten tijdens een open discussie. Dat is al een ideologie op zich! Bovendien is het al zo dat HV in weze niet a-politiek is, aangezien niemand (van de kerngroep) volgens mij met zo iemand om tafel zou gaan zitten. Dus waarom voeren wel onder zo'n vlag? Uit gemak? Of gewenning (vanuit Nederlands Heidendom)?

Niet a-politiek zijn wil niet direct zeggen dat er mailtjes de deur uit moeten naar allerlei Odinistische verenigingen met een opgeven vingertje, dus in die zin zou het in de praktijk dus helemaal niets veranderen. Maar moreel gezien zou het een groot verschil maken.

Vrijbuiter

  • Gast
Re: racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)
« Reactie #4 Gepost op: december 08, 2015, 12:02:57 pm »
A-politiek kan je niet volhouden als er lieden zijn die politieke daden verrichten met een vergelijkbare achtergrond. Dat staat los van de discussie over hoe zij en hoe wij het heidendom zien. Je wordt simpelweg gedwongen om stelling te nemen.

Er van uit gaande dat je dergelijke activiteiten veroordeel lijkt mij de enige oplossing om te erkennen dat er dergelijke figuren rondlopen en je "krachtig" uit te spreken tegen hun daden.

Daarbij lijkt het mij het beste om daar een aparte post voor te plaatsen en elke vorm van discussie te vermijden door het draadje gelijk op slot te gooien.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: racisme binnen heidendom (n.a.v. o.a. Trouw)
« Reactie #5 Gepost op: december 08, 2015, 02:09:21 pm »
Ik snap absoluut de bedoeling van deze draad; persoonlijk ben ik ook zeer verbolgen over dat artikel. Echter, we voeren hier een strikt a-politiek beleid op het forum. Inhoudelijk het artikel bespreken kan, maar er is vanzelf een kans dat het naar een politieke discussie loopt. Dat willen we wel voorkomen. Geen verwijten verder of iets dergelijks, alleen even een "headsup".

Mag ik iedereen wijzen op onze regels - ze zijn hier te vinden. Ik hoop dat iedereen die in acht neemt.

Het is lastig dit artikel te bespreken en het strikt a-politiek te houden, vanzelf. Laten we het anders afsluiten met de gedachte dat het vooral erg jammer is dat het heidendom weer zo in het nieuws moet komen. Ik zet puur op de regels dit topic even dicht, daarbij aannemend dat eenieder begrijpt waarom.