Auteur Topic: Online boeken en artikelen.  (gelezen 5475 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Online boeken en artikelen.
« Gepost op: februari 29, 2016, 07:31:34 pm »
Hierbij wil ik even een interessante verzameling teksten aan jullie doorgeven, welke ik tegenkwam via een topic op het NH.net forum: hier tref je een doorverwijzing naar de online 'boekenplank' van Norrøn Mytologi.

Het is wel een minder lijvige verzameling dan de vier gig waar Valora een tijdje geleden mee aan kwam zetten en bovendien meen ik, zo op het eerste gezicht, wat overlap te bespeuren (zoals verscheidene boeken van Benjamin Thorpe). De meeste teksten zijn in het Engels maar her-en-der staan ook wat teksten in het Noors, met name tussen de artikelen; de bijbehorende site is ook Noors. Het grootste deel staat in pdf-formaat, een aantal teksten zijn echter als directe html-tekst beschikbaar. 

Veel plezier met lezen.
"Ordening baart kunde."

Villsvin

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 96
  • Kudos: +3/-0
  • Hebban olla vogala nestas hagunnan?
    • Bekijk profiel
Re: Online boeken en artikelen.
« Reactie #1 Gepost op: februari 29, 2016, 07:41:47 pm »
Ik ben wederom zeer dankbaar. Hoe meer artikelen, hoe beter. Mijn scriptie moet dankzij Heidevlam wel geniaal worden :)
Niet slechts iets groots
zij als gave gegeven;
ook met weinig verwerft men lof;
met een half brood
en een slok uit een beker
won ik een makker mij.

Havámal, Spreuk 51.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Online boeken en artikelen.
« Reactie #2 Gepost op: februari 29, 2016, 08:16:42 pm »
Na de boel enigszins nader bekeken te hebben moet ik zeggen dat met name het werk "The Legends of the Rhine" door Guerber uit 1895 wel interessant overkomt (ik kende het nog niet): een hele verzameling middeleeuwse legendes uit het stroomgebied van de Rijn, van Zwitserland tot Friesland (met name Stavoren als verdronken stad in een soort variant op De Weduwe van Staveren), gerangschikt naar regio. Een aantal van de verhalen waren me al wel bekend maar dit is wel een enorm breed verzamelwerk.
« Laatst bewerkt op: februari 29, 2016, 08:22:38 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Online boeken en artikelen.
« Reactie #3 Gepost op: maart 07, 2016, 08:24:34 pm »
Bij deze een aanvulling: hier vind je een doorverwijzing naar de iets bescheidener online bibliotheek van TheTroth.org.

@Hobbes: daar staat ook een handboekje over bijenhouderij tussen!
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Online boeken en artikelen.
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2016, 08:28:19 pm »
Da's wel behoorlijk jammer: die bibliotheek van The Troth lijkt offline te zijn gehaald, of in ieder geval niet meer toegankelijk voor de buitenwereld (die bovenstaande link geeft een 404-melding).

Het boekenplankje van Norrøn Mytologi is overigens nog wel gewoon beschikbaar. 

« Laatst bewerkt op: juli 29, 2016, 08:29:04 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Online boeken en artikelen.
« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2016, 02:45:28 pm »
inderdaad. Raar, mischien komt het omdat ik deze gedeeld heb met een groep die iets meer leden heeft dan deze (Heidenen van de Lage Landen)
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Online boeken en artikelen.
« Reactie #6 Gepost op: augustus 02, 2016, 09:23:23 pm »
HvdLL is die groep waar Elisabeth van NH tegenwoordig ook lid van is, toch?
Dat even terzijde, ik kan me in alle eerlijkheid eigenlijk niet echt voorstellen dat het ledenaantal van een heidens Nederlands Facebook-gezelschap (NH, HV, HvdLL, enzovoorts) van invloed is op de beschikbaarheid van literatuur op de internetsite van een Amerikaanse organisatie; dat alles nog afgezien van het feit dat de Nederlandse heidense internetgezelschappen in feite één grote organisch (on)gestructureerde groep vormen (met een véél lagere mate van hiërarchische orde dan de meeste buitenlandse groepen).   

Je kunt één-en-ander natuurlijk nooit helemaal uitsluiten maar het komt, op zijn zachtst gezegd, een beetje apart op me over dat een groep Amerikanen het absoluut onbestaanbaar zou vinden dat een groep Nederlanders (welke zich de facto vooral bezighoudt met natuurwandelingen, geschiedkundige excursies, volksdansen en het maken en drinken van mede) zich in het kader van enige levensbeschouwelijke verbreding bezig zijn gaan houden met hun literaire bronnen, vooral ook omdat het zo is dat wij in principe tot hun 'geloofsgenoten' te rekenen zijn. 

Het kan uiteraard het geval zijn dat de mensen die The Troth bestieren besloten hebben dat ze voortaan eerst geld willen zien of dat ze de bronnen, in het kader van een bepaald soort mystificatie, tegenwoordig liever geheim houden: we zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.   

 
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2016, 10:17:50 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Online boeken en artikelen.
« Reactie #7 Gepost op: augustus 08, 2016, 12:36:36 am »
Het was voordat ik het daar deelde nog gewoon beschikbaar, enkele uren later was het verdwenen. Ongetwijfeld toeval, maar wel erg toevallig
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Online boeken en artikelen.
« Reactie #8 Gepost op: januari 13, 2017, 02:38:53 pm »
Ik vermoed een rokende server. Want het is weer beschikbaar zie ik net. :)