Auteur Topic: Vlechtheg maken  (gelezen 3865 keer)

bosding

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 497
  • Kudos: +15/-0
  • mede-deling, Dat klinkt nog best gezellig
    • Bekijk profiel
Vlechtheg maken
« Gepost op: maart 25, 2016, 04:33:19 pm »
Een van de voordelen van mijn woonplaats is dat er veel openbaar groen is. Mijn tuintje is nog maar net in aanbouw en ze deze winter de wilgen gingen knotten en gesnoeid werden heb ik daar dus gebruik van gemaakt om een stukje vlechtheg te maken. En waarom zou ik dan niet meteen uitleggen hoe ik dat gedaan heb. Het is namelijk een aanrader voor iedereen die een traditionele afscheiding wilt en niet de ruimte heeft voor een meidoornhaag of houtsingel.



Het begint met het in de grond slaan van palen. Het liefst wil je hiervoor dus vrij lange takken hebben, van ongeveer 1,5 keer de hoogte van je heg, met een dikte van tussen de 3 en 10 centimeter.

Zelf heb ik er voor gekozen om naast deze palen ook levende wilgentenen in de grond te zetten. Deze zorgen door hun wortels voor extra stevigheid. Alleen zullen ze op een gegeven moment toch geringt moeten worden, omdat ze anders te dik worden. De palen zet je ergens tussen de 50 en 100 cm uit elkaar. Zorg wel voor minstens 4 palen per taklengte, zodat alle takken goed klem komen te zitten.

Voor het vlechtwerk zijn alle bomen met flexibele, redelijk rechte takken geschikt. Dat rechheid komt niet heel nauwkeurig, maar het scheelt het wel. Vaak zijn dit ook de bomen die geknot worden.



Het vlechten is vrij simpel, je pakt een tak en legt het dikke uiteinde aan een van de uitersten van je heg. Je slalomt deze tak tussen de palen door. Pas als je voorbij de laatste paal bent knip je het uiteinde af. De volgende tak doe je hetzelfde mee, alleen begin aan aan het andere uiteinde en zorg je ervoor dat deze overal aan de andere kant van de stam komt te liggen. In principe blijf je dit herhalen tot je heg hoog genoeg is.



Mocht je heg langer worden dan de takken, dan begin je eerst bij de eerste paal, legt dan vanaf de tweede paal de volgende tak in de zelfde richting en gaat zo door tot je het einde bereikt hebt. Pas dan ga je weer terug vlechten.

Arjane

  • Gast
Re: Vlechtheg maken
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2016, 07:27:39 am »
Tof! Als ik zelf nou maar een tuin had... :P

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Vlechtheg maken
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2016, 12:23:54 pm »
*Tip voor de lading tegelkruiden; kokend heet water erover gooien, bezem je het een dag later zo eruit :) *


Gaaf hek!!

bosding

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 497
  • Kudos: +15/-0
  • mede-deling, Dat klinkt nog best gezellig
    • Bekijk profiel
Re: Vlechtheg maken
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2016, 12:27:22 pm »
*Tip voor de lading tegelkruiden; kokend heet water erover gooien, bezem je het een dag later zo eruit :) *


Gaaf hek!!

Of je haalt de tegels weg  :mrgreen:

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Vlechtheg maken
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2016, 03:01:48 pm »
Alles asfalteren :mrgreen:

Arjane

  • Gast
Re: Vlechtheg maken
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2016, 03:10:46 pm »
Heujj asfalt!  8)