Auteur Topic: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.  (gelezen 5147 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Gepost op: oktober 06, 2015, 12:48:52 am »
Een kennis van mij, een geschiedkundige, wees me hier een tijdje geleden al eens op, ik deel het hier ook maar even: de Britse archeoloog Barry Cunliffe heeft een alternatieve theorie ontwikkeld over de oorsprong van Keltische taal en cultuur, de zogenoemde west-naar-oost theorie.
Hier vind je een doorverwijzing naar een korte introductie op Youtube door Cunliffe zelf en hier vind je een doorverwijzing naar een docu van de BBC door onder andere professor Alice Roberts met aandacht voor de theorie in kwestie (daarvoor moet je wel de BBC iPlayer installeren).
"Ordening baart kunde."

kors

  • Lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Kudos: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2015, 01:36:27 pm »
Hmm interessant.

Wat ik heb geleerd is het volgende en ik ben benieuwd of dat te verenigen valt met wat deze man zegt:

1. De verspreiding van dit soort oude culturen (Kelten, Germanen, Slaven etc.) is bijna geheel linguïstisch, en nauwelijks genetisch. Eventuele elite van een inferieure cultuur kan (genetisch) vervangen worden door een superieure tijdens de verspreiding, maar het gros 99% neemt alleen de taal en de cultuur over.
2. De overname wordt voor het grootste deel veroorzaakt door een negatieve handelsbalans met de superieure cultuur. Vergelijkbaar is het hoe Nederlanders (e.a.) steeds meer hun taal verloederen ten voordele van het Engels simpelweg omdat wij Engels moeten kunnen spreken om onze producten te kunnen verhandelen.
3. Het andere deel is uiteraard militaire macht.
4. De Kelten uit Oostenrijk waarvan normaal geacht worden dat de Keltische cultuur daar begon waren goede smeden (is archeologisch bewijs voor) en konden zo zowel een militair voordeel (wapens) als wel een handelsvoordeel (sieraden) verwezenlijken.


Het lijkt me raar dat mensen uit het westen van Europa toentertijd een positieve handelsbalans konden waarmaken.

Maar ik zal de docu eens bekijken want het klinkt interessant! :)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2015, 05:43:38 pm »
Het lijkt me raar dat mensen uit het westen van Europa toentertijd een positieve handelsbalans konden waarmaken.
We moeten in dit kader wel rekening houden met het feit dat West-Europa in een verder verleden iets meer grondstoffen kende die elders in trek waren en die thans niet meer in grote natuurlijke hoeveelheden beschikbaar zijn; daarbij denk ik bijvoorbeeld aan barnsteen en bepaalde ertsen.

Ik wil trouwens wel even benadrukken dat ik het niet noodzakelijkerwijs eens ben met Cunliffe zijn theorie maar doordat de beste man op dit vlak redelijk gezaghebbend is, is dit wel een stellingname waar rekening mee gehouden dient te worden.
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2015, 03:44:56 pm »
Bij deze nog even een aanvulling die ik over de BBC-docu gemaild kreeg: hier vind je een doorverwijzing naar een recensie over de serie op Historytoday.com.

De recensie bevat enige aanvullende informatie aangaande de inhoud van de serie, er worden (bij wijze van kritische kanttekeningen) ook een aantal zaken genoemd die raken aan de door Kors genoemde punten.   
"Ordening baart kunde."

Scorch

  • Lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Kudos: +1/-0
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2015, 06:51:36 pm »
Is dit de docu? Episode 1 van 3? Want op deze manier omzeil ik de suffe BBC download :)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2015, 07:35:58 pm »
Is dit de docu? Episode 1 van 3? Want op deze manier omzeil ik de suffe BBC download :)
Yup!  :yup:

Bij deze plaats ik hier ook nog even doorverwijzingen naar de afzonderlijke afleveringen op Youtube:
"Ordening baart kunde."

Arild

  • Lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Kudos: +0/-0
    • Bekijk profiel
    • LageLanden
Re: Nieuwe theorie over de oorsprong van de Kelten.
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2016, 08:55:07 am »
Half Europa was eertijds Keltisch, van Anatolië tot Spanje, en als je dan bedenkt wat tegenwoordig noch als Keltische streken wordt beschouwd, dan is het best wel tragisch eigenlijk.
Het verlangen naar geschiedenis is veelzeggend. Het is nog wat hyperig en onderhuids, maar het is wel het begin van een keerpunt. Nederland is op aarde gekomen.

http://lagelanden.informe.com/forum/