Heidendom > Literatuur

Heidense literatuurlijst

(1/3) > >>

Hobbes:
Beste medeHeidenen.
Ikheb een leuk plannetje bedacht voor op de webstek zelf. Een literatuurlijst over het heidendom welk elke Heiden zo kunnen lezen.
Denk aan de eeuwige ordening van Aat van Gilst. Welke boeken raden jullie aan?

Villsvin:
De eeuwige ordening heb ik helemaal kapot gelezen en heeft mij goede inzichten gegeven. Desondanks mis ik neutraliteit in de manier van schrijven. Ook is de bronnenvermelding wat summier. Daarentegen vind ik het boek European Paganism van Ken Dowden een mooie en goed onderbouwde studie naar het heidendom. Natuurlijk mogen alle boeken van Hilda Ellis Davidson niet ontbreken.

Metalen Mark ov Holland:
Goed idee! Ik denk dat het aanbevelenswaardig is om ook de nodige mythische en legendarische teksten op de lijst te zetten en niet louter interpretatieve literatuur; niet noodzakelijkerwijs in de originele talen natuurlijk. De Edda's zijn natuurlijk een must read maar wat mij betreft is enige kennis over de Ulster Cyclus ook  onontkoombaar, net zoals kennis over de nodige Greco-Romeinse klassieken en wellicht zelfs teksten waarin zaken als de Mahabarata en een aantal Bijbelse thema's beknopt doch volledig worden weergegeven.

Het is eerder een kwestie van gedegen selectie en grenzen trekken dan een kwestie van zoeken. Ik denk dat het definiëren van selectiecriteria per thema wel goed kan werken. Zijn scheppingsmythen een noodzaak of juist handelingen van mensen in verhalen die dichter tegen geschiedschrijving aanleunen? 

Als ik naar mijn eigen literaire invulling kijk dan moet ik zeggen dat de verschillende beschikbare vertalingen van "Undersökningar i germanisk mythologi" van Rydberg (of het origineel als je kennis over het Zweedse geschreven woord groot genoeg is) wel nuttig zijn gebleken bij de interpretatie van allerlei zaken.
Een paar algemene redenen die aan te voeren zijn:

* Rydberg was een Zweed en de oorsprong van de meeste Germaanse stammen wordt in Zweden geplaatst;
* hij was een wetenschapper die een uitvoerig literair-filologisch-mythologisch onderzoek heeft gedaan waarvan dit boek het resultaat is;
* in het boek wordt een breed overzicht van de mythografie gepresenteerd.Met andere woorden: een standaardwerk! Je hoeft het natuurlijk niet met Rydbergs complete visie eens te zijn, maar het is ook goed om zijn methodiek en benadering te leren kennen (al is het maar om de geest te scherpen).
Ook denk ik dat "Norse Mythology: a Guide to Gods, Heroes, Rituals & Beliefs" van professor John Lindow wel een aardig handboek kan zijn.
Verder vind ik "Gullveigarbók" van de hand van Johan Lahger en "The Cult of Óðinn" door Stephan Grundy ook wel toevoegen maar ik kan me voorstellen dat die niet in een lijstje voor 'elke heiden' thuishoren; anderzijds is het ook zo dat 'leuk' wellicht geen inhoudelijk selectiecriterium is.

Een ander puntje is dat veel van de bovenstaande zaken hoofdzakelijk in het Engels geschreven en gepubliceerd zijn, voorts is het betere diepgravende werk van De Vries in het Duits. Wellicht is "Noord-Europese Mysteriën" van Farwerck, ondanks de politieke bijsmaeck, toch wel aanbevelenswaardig?

Metalen Mark ov Holland:

--- Citaat van: Villsvin op januari 03, 2017, 08:25:03 pm ---Natuurlijk mogen alle boeken van Hilda Ellis Davidson niet ontbreken.

--- Einde van citaat ---
Ach, zij is natuurlijk ook wel echt aanbevelenswaardig. Wellicht zijn alle boeken ietwat veel van 't goede. 

richardb:
Ik vind persoonlijk dat je ook een hoop kunt halen uit geschiedenis boeken zoals bijv:
De Friezen - Luit van der Tuuk
Hoe god verscheen in saksenland - Dirk Otten
De Germanen - Hugo Janssens
De Germanen - Jan de Vries (1941)
The last pagans or the first modern europeans - Jonathan Clements

maar natuurlijk ook de Edda. Zelf heb ik de vertaling van Jan de Vries (1938) maar dan de herschreven versie van Aleid Boon de Vries en prof. J.A Huisman. Noorse Mythen en sagen van Edmund Mudrak vind ik ook nog wel leuk.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie