Auteur Topic: Edda  (gelezen 9887 keer)

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Edda
« Reactie #15 Gepost op: juli 06, 2014, 05:49:31 pm »
Ik heb van allebei ook verschillende Engelse, Duitse en van de poëzie Edda ook de IJslandse versie.
Maar de starter van dit draadje wilde volgens mij duidelijkheid over de wirwar van Nederlandse vertalingen, dus het vorige is offtopic.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Edda
« Reactie #16 Gepost op: juli 06, 2014, 06:55:15 pm »
Nou, de vraag staat niet zo specifiek geformuleerd. Vrijbuiter merkte namelijk op:
Citaat
Ik wilde de Edda bestellen bij de boekwinkel, maar er blijken meerdere versies te zijn.

Kezlar beveelt Vrijbuiter wel de Nederlandse versies aan maar in principe kan men bij de betere boekenwinkels ook gewoon buitenlandse vertalingen bestellen.
En nogmaals: de Nederlandse versies bevatten geen weergaven van de originele tekst, dat is simpelweg een gemis.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2014, 07:00:32 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Edda
« Reactie #17 Gepost op: juli 09, 2014, 08:00:31 am »
Bedankt voor alle informatie.

Ik ga maar op zoek naar een oude versie van De Vries. Politieke correctheid heb ik een hekel aan, dus de nieuwe versie gaat'm niet worden. Op enkele woorden in het Engels en Duits na spreek ik enkel Nederlands, dus het zal toch een Nederlandse versie worden.

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Edda
« Reactie #18 Gepost op: juli 09, 2014, 08:48:53 am »
Vrijbuiter. Die zijn best wel te vinden. Let even op dat je dan twee boekjes moet hebben, een boekje met "Godenliederen" en een boekje met "Heldenliederen". De Ankh-Hermes versie wordt meestal omschreven als "Goden- en Heldenliederen". Als je een beetje op de jaartallen let, moet je die oude boekjes wel kunnen vinden. Gewoon een tijdje Antiqbook.nl, Abebooks.com en zo in de gaten te houden. Antiqbooks heeft ze nu voor respectievelijk 10 euro en 12,50, een 1952 herdruk.

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Edda
« Reactie #19 Gepost op: juli 10, 2014, 04:39:27 am »
Top, dank je!

Gaby

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 226
  • Kudos: +13/-0
    • Bekijk profiel
Re: Edda
« Reactie #20 Gepost op: oktober 09, 2014, 03:09:28 pm »
Dag allen, ik heb vandaag deze Edda binnen gehad. Het gaat om de nieuwe spelling van de door Frans Berding vertaalde versie uit 1911. Het is een vertaling van de Snorri Sturluson.


Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Edda
« Reactie #21 Gepost op: oktober 09, 2014, 04:02:07 pm »
Ha! Da's een goede inderdaad. Een niet zo bekende uitgave.

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Edda
« Reactie #22 Gepost op: oktober 10, 2014, 10:08:54 am »
Nooit van gehoord. Bedankt voor de tip. Blijkbaar oorspronkelijk uitgegeven met afbeeldingen en in een oplage van 750 exemplaren. Zo'n exemplaar is nu te koop voor € 185. Dat gaat me toch net wat te ver, want de volledige tekst is op verschillende plekken op het web te vinden (het Germaansch Genootschap heeft er ook een PDF-je van gemaakt).

Ik zie wel dat deze Nederlandse uitgave een bijgewerkte spelling heeft. Daar heb ik een hekel aan. Er blijken Duitse, Engelse en Amerikaanse 'printing on demand' versies te zijn en ik ga er vanuit dat die gewoon de tekst van Gutenberg gebruiken (de tekst is publiek gemaakt in het Gutenberg project), dus ik heb er daar maar een van besteld.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Edda
« Reactie #23 Gepost op: oktober 10, 2014, 10:50:21 am »
De originele tekst staat ook integraal online op het Gutenberg project inderdaad.


Roy verwijst naar deze PDF overigens;
http://testing.hetgermaansgenootschap.nl/pdf/Edda_frans_berding.pdf


Doe er uw voordeel mee  :mrgreen:








Ingwar Molendrift

  • Gast
Re: Edda
« Reactie #24 Gepost op: oktober 10, 2014, 11:39:22 am »
Ook hier te vinden in andere formaten dan PDF ;)

http://www.gutenberg.org/ebooks/12822