Okay, dit is een vreemd verhaaltje dat ik op Wikipedia tegenkwam.
Ik vroeg mij het volgende af: hoe komen wij in de westerse wereld ondanks al onze mogelijkheden tot goede hygiëne, goede voeding (ook slechte trouwens) en een hoog peil van de medische kennis en kunde toch aan zo'n enorme variëteit aan nare ziektes die in de 'derde wereld' amper voor lijken te komen. Ik weet dat het omgekeerde ook waar is maar ik heb een beetje het idee dat het op de manier zoals het nu gaat begint te lijken op het ontstaan van ziektes doordat andere verdwijnen. Het netto-effect is dat we zo niet veel hebben aan al die ontwikkeling: multiple sclerose, aderverkalking, astma, artrose, inflammatoire darmziekten (Crohn e.d.), auto-immuunziekten, stofwisselingsaandoeningen, enzovoorts zijn allemaal ontzettend 'westers' en niet makkelijk te genezen. Ik heb het hierbij nog niet eens gehad over de hele berg aan psychische zaken die hier een ontzettend probleem zijn maar elders op de één of andere manier niet eens de moeite van het vaststellen waard zijn; ik denk hierbij aan zaken als borderline-syndroom, manische depressiviteit, pdd-nos, enzovoort.
Waarom heeft de gemiddelde Afrikaanse of Aziatische plattelander in principe geen last van een vervelende aandoening uit de genoemde rijtjes? Op het psychische vlak was de verklaring niet zo erg 'vies' en ook eigenlijk wel bekend: fysieke inspanning schijnt de aanmaak van de 'gelukshormonen' nogal te stimuleren (één van de redenen dat intensief sporten tamelijk verslavend schijnt te kunnen zijn). Een Afrikaanse plattelander moet meestal wat meer fysieke inspanning plegen voor zijn of haar inkomen maar is daardoor netto wel iets gelukkiger (bovendien staan ze minder in de file of in een overvolle trein).
De lichamelijke component was op zijn minst wat vreemd te noemen: veel plattelanders op deze wereld zijn geïnfecteerd met een parasitaire worm! Doordat deze dieren op de één of andere manier ons immuunsysteem stimuleren worden onze derde wereld vrienden bijna nooit echt getroffen door een ziekte uit het genoemde rijtje. Het is natuurlijk wel zo dat daar allerlei andere problemen aanwezig zijn maar het is natuurlijk wel wonderlijk dat 'betere' hygiëne je indirect ontvankelijk maakt voor iets als astma of zwaarlijvigheid.
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat het gunstige effect van een worminfectie niet echt lijkt te gelden voor de grotere jongens als lintwormen maar een infectie met microscopische haak- of pinwormen kan kennelijk (aldus de medische Wiki's) erg heilzaam uitpakken.
Smakelijk eten alvast.