Auteur Topic: Tijd voor wat smerigs!  (gelezen 3464 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Tijd voor wat smerigs!
« Gepost op: april 29, 2015, 12:23:26 am »
Okay, dit is een vreemd verhaaltje dat ik op Wikipedia tegenkwam.
Ik vroeg mij het volgende af: hoe komen wij in de westerse wereld ondanks al onze mogelijkheden tot goede hygiëne, goede voeding (ook slechte trouwens) en een hoog peil van de medische kennis en kunde toch aan zo'n enorme variëteit aan nare ziektes die in de 'derde wereld' amper voor lijken te komen. Ik weet dat het omgekeerde ook waar is maar ik heb een beetje het idee dat het op de manier zoals het nu gaat begint te lijken op het ontstaan van ziektes doordat andere verdwijnen. Het netto-effect is dat we zo niet veel hebben aan al die ontwikkeling: multiple sclerose, aderverkalking, astma, artrose, inflammatoire darmziekten (Crohn e.d.), auto-immuunziekten, stofwisselingsaandoeningen, enzovoorts zijn allemaal ontzettend 'westers' en niet makkelijk te genezen. Ik heb het hierbij nog niet eens gehad over de hele berg aan psychische zaken die hier een ontzettend probleem zijn maar elders op de één of andere manier niet eens de moeite van het vaststellen waard zijn; ik denk hierbij aan zaken als borderline-syndroom, manische depressiviteit, pdd-nos, enzovoort. 

Waarom heeft de gemiddelde Afrikaanse of Aziatische plattelander in principe geen last van een vervelende aandoening uit de genoemde rijtjes? Op het psychische vlak was de verklaring niet zo erg 'vies' en ook eigenlijk wel bekend: fysieke inspanning schijnt de aanmaak van de 'gelukshormonen' nogal te stimuleren (één van de redenen dat intensief sporten tamelijk verslavend schijnt te kunnen zijn). Een Afrikaanse plattelander moet meestal wat meer fysieke inspanning plegen voor zijn of haar inkomen maar is daardoor netto wel iets gelukkiger (bovendien staan ze minder in de file of in een overvolle trein).

De lichamelijke component was op zijn minst wat vreemd te noemen: veel plattelanders op deze wereld zijn geïnfecteerd met een parasitaire worm! Doordat deze dieren op de één of andere manier ons immuunsysteem stimuleren worden onze derde wereld vrienden bijna nooit echt getroffen door een ziekte uit het genoemde rijtje. Het is natuurlijk wel zo dat daar allerlei andere problemen aanwezig zijn maar het is natuurlijk wel wonderlijk dat 'betere' hygiëne je indirect ontvankelijk maakt voor iets als astma of zwaarlijvigheid.
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat het gunstige effect van een worminfectie niet echt lijkt te gelden voor de grotere jongens als lintwormen maar een infectie met microscopische haak- of pinwormen kan kennelijk (aldus de medische Wiki's) erg heilzaam uitpakken.

Smakelijk eten alvast.
 :ax       
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Tijd voor wat smerigs!
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2015, 01:21:10 am »
uhm..
https://en.wikipedia.org/wiki/Sickle-cell_disease


Op het gebied van MS, Asma (#1 ziekte in Azie overigs)  inflammatoire darmziekten, stofwisselingsaandoeningen etc Die gaan over het algemeen dood voor hun 12de levens jaar. De reden dat je er dus "westers" aan koppelt is dat ze hier gewoon een langere levensverwachting hebben.

Maar ik wijs je bv ook op dat de builenpest met regelmaat nog voorkomt in Afrika, net als Ebola en Malaria.

Op het gebied van geestelijke gezondheid kan ik hele boeken schrijven. Noord Afrikaanse en Arabische moslims worden niet Geestelijk ziek , hoewel er een grote overpopulatie van Imazighen te vinden is in de GGZ met name met persoonlijkheidsstoornissen en verslaving. Dit wordt met regelmaat weggewuifd als bezetenheid van Djinns, dus er is al aardig wat schade gedaan voor dat mensen zoals ik er mee aan de slag mag. Dit zorgt er voor dat je deze met name veel tegen komt op de langdurige zorg of met een forensische titel, waarbij de meer westerse groep mensen met psychische klachten meer terug te vind binnen de poliklinische of ambulante setting. Cit gaat niet voor de volle 100% op, maar het is wel opvallend te noemen, en ik loop al ruim 7 jaar mee.

Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor wat smerigs!
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2015, 04:03:30 pm »
Ik heb ook niet gezegd dat ze er daar geen andere 'gezelligheden' op na houden, maar goed: ik kwam het één en ander tegen in een artikel over die parasitaire wormen. Er werd daarin zelfs gesteld dat een groot deel van ons genoom 'compatibel' is met die beestjes doordat onze voorouders er allemaal mee rondliepen.
Trouwens: die darmziektes, stofwisselingsellende en MS komen meestal toch pas op latere leeftijd aan het licht? Aderverkalking is sowieso een beetje een bejaardenaandoening. Enfin, ik weet i.i.g. dat over Crohn wel gezegd wordt dat het gekoppeld is aan een ontbrekende immuunrespons door overmatige hygiëne.

Dat over die djinns en arabieren is inderdaad iets vreemds (we hadden het er volgend mij nog over op Gwaihirs verjaardag). Zoals je weet heb ik daar een wat genuanceerder mening over, net als over hallucinaties en dergelijken. Zij hebben de neiging om alles te mystificeren, wij zijn geneigd om alles vanuit een klinisch standpunt te willen benaderen. Wat is waarheid en wat is wijsheid? Ik weet het natuurlijk ook niet precies en heb geen grote verzameling aan ervaringen met patiënten/cliënten om uit te putten, maar het is inderdaad wel opvallend.
Het lijkt in ieder geval wel raadzaam om het spirituele in die therapieën niet teveel te verwaarlozen, niet logisch wellicht maar het doel heiligt in mijn ogen de middelen. We moeten ook niet vergeten dat geen enkele spirituele traditie uit het verleden gestoeld is op louter logica en dat met het verdwijnen van religie uit de samenleving ook de psychische klachten toegenomen zijn, de ziektebeelden waren vroeger natuurlijk ook aanwezig maar toen kon je (bij wijze van spreken) je chronisch psychotische familielid altijd nog het klooster in trappen voordat het echt fout ging.
Een andere hint in die richting is dat veel mensen die stress ervaren als gevolg van onze leuke prestatie samenleving vaak hun toevlucht zoeken tot allerlei vedische meditatietechnieken of euritmie-achtige zaken, om erger te voorkomen. Je kunt natuurlijk niet tegen de gemiddelde 'djinn bezeten schizofreen' zeggen dat hij of zij maar moet gaan mediteren en dat het daarop wel goed zal komen maar je weet al wel dat bepaalde uitingen (ik geloof dat je het in ons gesprek over poëzie had) een bescheiden heilzame uitwerking kunnen hebben en daarmee een welkome aanvulling zijn.
Cliché maar wel aannemelijk (ook met betrekking tot die wormen): de waarheid licht waarschijnlijk ergens in het midden.

 
"Ordening baart kunde."

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Tijd voor wat smerigs!
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2015, 07:53:53 am »
Ik denk dat de oorzaak van veel welvaartsziekten in het voedsel zit. Dat in combinatie met de goede hygiëne, lage kindersterfte en het weinige bewegen.

De gecultiveerde gewassen die wij nuttigen hebben lang niet zo'n sterke werking als de 'onkruiden' van deze wereld. Dat wordt vaak weer opgelost met kunstmatige producten,  maar dat is nog steeds niet vergelijkbaar met wat de natuur ons bied.

Door onze goede hygiëne bouwt ons lichaam sowieso minder weerstand op, waardoor het vatbaarder is voor ziekten.

In de natuur geldt de wet van de sterkste.  Iets waarvan de mens zich onderscheidt van een dier. Door verschillende maatregelen sterven er daarom nauwelijks kinderen in de eerste 5 jaar van hun leven. Dat houdt in dat de zwakkeren,  die in de natuur zouden sterven,  nu overleven.  Mogelijk dat daarom ook meer ziekten komen,  daar die mensen anders al dood waren.

Wat betreft psychische aandoeningen denk ik dat het komt doordat de mensheid steeds verder van de natuur af komt te staan. De meeste mensen hebben helemaal geen psychische problemen,  maar komen in de problemen doordat de maatschappij meer van ze vraagt dan ze aankunnen.