Oké, ik heb het allemaal eens even voor je bekeken.
Het is natuurlijk wel de zoveelste internetgroep in een reeds lange lijst: het bepaalde nut van nòg meer fragmentatie trek ik altijd in twijfel maar de wijze van presenteren op hun internetsite komt wel redelijk sympathiek en laagdrempelig op mij over. Ik zie dat de HvdLL al een vriendschappelijke relatie met hen onderhouden: er staat een doorverwijzing op de internetsite van The Asatru Community Inc. Vanwaar trouwens die 'Inc', zijn ze een beursgenoteerd commercieel bedrijf in Asatru begonnen?
Het is wel echt okay dat je ook lid kunt worden voor de somma van $0,-; anderzijds vraag ik me altijd af wat 'lidmaatschap' bij dit soort zaken (niet specifiek voor deze club) in moet houden doordat spirituele beleving met name tussen de oren plaatsvindt. Ik heb er wel altijd wat problemen mee als iemand vindt dat hij of zij een soort toestemming aan jou meent te kunnen verlenen aangaande belevingsaspecten; die beleving is in mijn optiek intrinsiek iets individueels, dat eventueel op vrijblijvende basis met anderen gedeeld kan worden. De acceptance heeft hier natuurlijk ook betrekking op een login-code, dus het is wel meerledig.
Maar goed: je wordt ook nergens gedwongen om de volle mep van honderd dollar voor dat shirt en de twee stickers te betalen als je dat niet wilt, duur is het natuurlijk wel.
Anderzijds kun je via een dergelijke club natuurlijk wel op een normale manier (lees: niet te duur) allerlei heidens geïnspireerde producten onder de aandacht brengen, zoals in het geval van "Odin's Beard Woodworking" op de TAC-site en "Mama Wolfs Magic Store" op hun Facebook-pagina. Het komt binnen deze 'tak van sport' natuurlijk wel min-of-meer altijd neer op de standaard dingen: sieraden, beeldjes, rune-steentjes, mede, kruiden, boekjes, enzovoorts.
Ze hebben naar mijn smaak trouwens wel een goed uitziend, klassiek ogend, beeldmerk.
Het is wel behoorlijk Amerikaans om ook een soort eigen veteranen-ondersteuning te hebben; overigens niets mis mee hoor, ik heb zelf ook zo mijn veteranen-kennissen (en familie) maar Amerikanen vinden het kennelijk wenselijk om dergelijke zaken in verhoogde mate en expliciet met de spirituele beleving in verband te brengen. Het heeft waarschijnlijk te maken met de (eveneens) hogere relatieve mate van militaire activiteit binnen de bevolking in het algemeen.
Wat ik de mensen achter de TAC-site wel mee zou willen geven is dat ze hun spelling van de Engelse taal iets beter in gaten houden: met fouten als 'thier', 'exspressions', 'beutifull', 'dieites' of 'primrodial' steven je bij het gemiddelde proefwerk inzake Engelse taal & literatuur op de middelbare school regelrecht op een diepe onvoldoende af, de site van TAC staat vol met zulke spelfouten (naast allerlei vreemd opgebouwde zinnen). Nu is het allemaal niet onoverkomelijk maar het lijkt me met het oog op de geloofwaardigheid inzake de eerder genoemde uit te delen acceptance wel aan te bevelen dat, bijvoorbeeld, de naam van illustere voorgangers als Sveinbjörn Beinteinsson wel correct op de site staan. Op de TAC-site staat thans 'Svienborn Bentinsen' (in feite gewoon een andere naam).
Voorts verdient enige consistentie aangaande het gebruik van Oudnoordse nomenclatuur wel de voorkeur, en enigszins correct indien mogelijk: dat staat nu ook vol met fouten.
Er staat gelukkig wel: "Please keep in mind that our site is always being updated and improved."
Ik kan op het eerste gezicht niet helemaal uit de inhoud van de internetsite of de Facebookpagina opmaken wat men in praktijk precies doet, bijvoorbeeld aangaande seizoensvieringen. Nu ben ikzelf niet echt een intensieve vierder te noemen maar dat blijkt meestal wel iets te zijn waar men (id est de naar spirituele aansluiting zoekende medemens) behoefte aan heeft.
Opvallend zijn verder de woorden van de Nederlandse TAC-ambassadeur, ene Maarten Schroder (ik kan me overigens niet herinneren hem ooit gesproken te hebben): "Coming home I was dissapointed and frustated by the lack of local Heathens. For me Asatru is a community religion, but I had no community to practice it with. I became a nember of multiple online community's, most of which would just share the same few tidbits of information over and over." Verder zegt Maarten ook: "It is very easy to have a wrong impression of Heathenry nowerdays, the image people will quickly get is one of the following: Neo-nazi/racist, fluffy new-agers or people who like to play pretend and feel like a big bad viking-dude. The only thing that can change this is by being a respectable first impression."
Me dunkt dat Maarten niet echt goed gezocht heeft alvorens zich tot de Amerikanen te wenden: de oude NH bestond in de door hem in zijn stukje aangehaalde periode, 2010-2011, immers al jaren en die deden toentertijd ook al aan vieringen, wandelingen en lezingen. Bovendien lijkt hij zich niet helemaal bewust te zijn van het feit dat voor veel mensen het beeld van stoffige geschiedkundigen en metalfans die middels re-enactment hun jeugd aan het herbeleven zijn ook niet direct aanlokkelijk is. Het blijkt toch wel zo te zijn dat je ook dÃe mate van tolerantie moeten hebben om weldegelijk met de xenofobe neo-nazi's, zweverige hippies en wild-bebaarde hipstervikingen te kunnen spreken: die behoren, op welke manier dan ook, nu eenmaal ook tot de 'wereld der heidenen' (in een meer brede zin des woords); het hartgrondig met elkaar oneens zijn kan immers altijd (ook zonder meteen boos te worden). De praktijk van de pluriforme werkelijkheid is wonderlijk maar je moet daar wel een beetje ontvankelijk tegenover staan, anders is louter en alleen de first impression daadwerkelijk respectable (en nochtans een beetje snobbish).
Ingeval zou het zomaar zo kunnen zijn dat er wederom iemand opgestaan is die denkt dat hij een soort patent heeft op het predicaat 'heidens', uit ervaring weten we ondertussen dat zulke ideeën altijd gelogenstraft worden. De andere ambassadeurs lijken zich overigens wel iets behoudender te presenteren (maar wij wonen nu eenmaal in Nederland).
Aanvulling: wat me wel aanstaat aan de gepresenteerde zienswijze van de TAC is dat ze het aan te hangen godsidee niet als uitgekristalliseerd feit presenteren. Onder het kopje 'The Divine' op de internetsite stelt men letterlijk dat: "What a god and goddess is, is debatable, so instead we refer to all "supernatural beings" collectivly as "The Holy Powers"."
Het is in dat licht wel weer opvallend dat men zich specifiek als Asatru afficheert, vooral ook omdat men elders op de site ook expliciet andere (niet-Noords-Germaanse) gebiedsdelen van Europa in het verhaal betrekt; wellicht dat dit in het kader van een soort profileringsoogpunt gedaan is. Ikzelf vind een dergelijke expliciete affichering, zeker gezien de in het heden beschikbare informatie, altijd wat achterhaald. Maar goed, zelfs bij ECER vindt men syncretisatie not done; alhoewel men aldaar ook aan allerlei 'interreligieuze' activiteiten en gezamenlijk ritueel samenzijn doet, me dunkt is dat nogal syncretisch.