Auteur Topic: The Asatru Community Inc  (gelezen 5589 keer)

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
The Asatru Community Inc
« Gepost op: augustus 08, 2016, 01:44:58 pm »
https://www.facebook.com/TheAsatruCommunity/

Wederom is er een groep die poogt het Heidendom in kaart te brengen. EN dan met name elkaar in contact te brengen. Wat zijn  jullie meningen over deze groep?
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: The Asatru Community Inc
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2016, 11:24:05 pm »
Oké, ik heb het allemaal eens even voor je bekeken.

Het is natuurlijk wel de zoveelste internetgroep in een reeds lange lijst: het bepaalde nut van nòg meer fragmentatie trek ik altijd in twijfel maar de wijze van presenteren op hun internetsite komt wel redelijk sympathiek en laagdrempelig op mij over. Ik zie dat de HvdLL al een vriendschappelijke relatie met hen onderhouden: er staat een doorverwijzing op de internetsite van The Asatru Community Inc. Vanwaar trouwens die 'Inc', zijn ze een beursgenoteerd commercieel bedrijf in Asatru begonnen?

Het is wel echt okay dat je ook lid kunt worden voor de somma van $0,-; anderzijds vraag ik me altijd af wat 'lidmaatschap' bij dit soort zaken (niet specifiek voor deze club) in moet houden doordat spirituele beleving met name tussen de oren plaatsvindt. Ik heb er wel altijd wat problemen mee als iemand vindt dat hij of zij een soort toestemming aan jou meent te kunnen verlenen aangaande belevingsaspecten; die beleving is in mijn optiek intrinsiek iets individueels, dat eventueel op vrijblijvende basis met anderen gedeeld kan worden. De acceptance heeft hier natuurlijk ook betrekking op een login-code, dus het is wel meerledig.
Maar goed: je wordt ook nergens gedwongen om de volle mep van honderd dollar voor dat shirt en de twee stickers te betalen als je dat niet wilt, duur is het natuurlijk wel.
Anderzijds kun je via een dergelijke club natuurlijk wel op een normale manier (lees: niet te duur) allerlei heidens geïnspireerde producten onder de aandacht brengen, zoals in het geval van "Odin's Beard Woodworking" op de TAC-site en "Mama Wolfs Magic Store" op hun Facebook-pagina. Het komt binnen deze 'tak van sport' natuurlijk wel min-of-meer altijd neer op de standaard dingen: sieraden, beeldjes, rune-steentjes, mede, kruiden, boekjes, enzovoorts.
Ze hebben naar mijn smaak trouwens wel een goed uitziend, klassiek ogend, beeldmerk. 

Het is wel behoorlijk Amerikaans om ook een soort eigen veteranen-ondersteuning te hebben; overigens niets mis mee hoor, ik heb zelf ook zo mijn veteranen-kennissen (en familie) maar Amerikanen vinden het kennelijk wenselijk om dergelijke zaken in verhoogde mate en expliciet met de spirituele beleving in verband te brengen. Het heeft waarschijnlijk te maken met de (eveneens) hogere relatieve mate van militaire activiteit binnen de bevolking in het algemeen.

Wat ik de mensen achter de TAC-site wel mee zou willen geven is dat ze hun spelling van de Engelse taal iets beter in gaten houden: met fouten als 'thier', 'exspressions', 'beutifull', 'dieites' of 'primrodial' steven je bij het gemiddelde proefwerk inzake Engelse taal & literatuur op de middelbare school regelrecht op een diepe onvoldoende af, de site van TAC staat vol met zulke spelfouten (naast allerlei vreemd opgebouwde zinnen). Nu is het allemaal niet onoverkomelijk maar het lijkt me met het oog op de geloofwaardigheid inzake de eerder genoemde uit te delen acceptance wel aan te bevelen dat, bijvoorbeeld, de naam van illustere voorgangers als Sveinbjörn Beinteinsson wel correct op de site staan. Op de TAC-site staat thans 'Svienborn Bentinsen' (in feite gewoon een andere naam).
Voorts verdient enige consistentie aangaande het gebruik van Oudnoordse nomenclatuur wel de voorkeur, en enigszins correct indien mogelijk: dat staat nu ook vol met fouten.
Er staat gelukkig wel: "Please keep in mind that our site is always being updated and improved."

Ik kan op het eerste gezicht niet helemaal uit de inhoud van de internetsite of de Facebookpagina opmaken wat men in praktijk precies doet, bijvoorbeeld aangaande seizoensvieringen. Nu ben ikzelf niet echt een intensieve vierder te noemen maar dat blijkt meestal wel iets te zijn waar men (id est de naar spirituele aansluiting zoekende medemens) behoefte aan heeft.

Opvallend zijn verder de woorden van de Nederlandse TAC-ambassadeur, ene Maarten Schroder (ik kan me overigens niet herinneren hem ooit gesproken te hebben): "Coming home I was dissapointed and frustated by the lack of local Heathens. For me Asatru is a community religion, but I had no community to practice it with.  I became a nember of multiple online community's, most of which would just share the same few tidbits of information over and over." Verder zegt Maarten ook: "It is very easy to have a wrong impression of Heathenry nowerdays, the image people will quickly get is one of the following: Neo-nazi/racist, fluffy new-agers or people who like to play pretend and feel like a big bad viking-dude. The only thing that can change this is by being a respectable first impression."
Me dunkt dat Maarten niet echt goed gezocht heeft alvorens zich tot de Amerikanen te wenden: de oude NH bestond in de door hem in zijn stukje aangehaalde periode, 2010-2011, immers al jaren en die deden toentertijd ook al aan vieringen, wandelingen en lezingen. Bovendien lijkt hij zich niet helemaal bewust te zijn van het feit dat voor veel mensen het beeld van stoffige geschiedkundigen en metalfans die middels re-enactment hun jeugd aan het herbeleven zijn ook niet direct aanlokkelijk is. Het blijkt toch wel zo te zijn dat je ook díe mate van tolerantie moeten hebben om weldegelijk met de xenofobe neo-nazi's, zweverige hippies en wild-bebaarde hipstervikingen te kunnen spreken: die behoren, op welke manier dan ook, nu eenmaal ook tot de 'wereld der heidenen' (in een meer brede zin des woords); het hartgrondig met elkaar oneens zijn kan immers altijd (ook zonder meteen boos te worden). De praktijk van de pluriforme werkelijkheid is wonderlijk maar je moet daar wel een beetje ontvankelijk tegenover staan, anders is louter en alleen de first impression daadwerkelijk respectable (en nochtans een beetje snobbish).
Ingeval zou het zomaar zo kunnen zijn dat er wederom iemand opgestaan is die denkt dat hij een soort patent heeft op het predicaat 'heidens', uit ervaring weten we ondertussen dat zulke ideeën altijd gelogenstraft worden. De andere ambassadeurs lijken zich overigens wel iets behoudender te presenteren (maar wij wonen nu eenmaal in Nederland).


Aanvulling: wat me wel aanstaat aan de gepresenteerde zienswijze van de TAC is dat ze het aan te hangen godsidee niet als uitgekristalliseerd feit presenteren. Onder het kopje 'The Divine' op de internetsite stelt men letterlijk dat: "What a god and goddess is, is debatable, so instead we refer to all "supernatural beings" collectivly as "The Holy Powers"."
Het is in dat licht wel weer opvallend dat men zich specifiek als Asatru afficheert, vooral ook omdat men elders op de site ook expliciet andere (niet-Noords-Germaanse) gebiedsdelen van Europa in het verhaal betrekt; wellicht dat dit in het kader van een soort profileringsoogpunt gedaan is. Ikzelf vind een dergelijke expliciete affichering, zeker gezien de in het heden beschikbare informatie, altijd wat achterhaald. Maar goed, zelfs bij ECER vindt men syncretisatie not done; alhoewel men aldaar ook aan allerlei 'interreligieuze' activiteiten en gezamenlijk ritueel samenzijn doet, me dunkt is dat nogal syncretisch.     
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2016, 07:38:50 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: The Asatru Community Inc
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2016, 11:41:43 pm »
Wat ik de mensen achter de TAC-site wel mee zou willen geven is dat ze hun spelling van de Engelse taal iets beter in gaten houden: met fouten als 'thier', 'exspressions', 'beutifull', 'dieites' of 'primrodial' steven je bij het gemiddelde proefwerk inzake Engelse taal & literatuur op de middelbare school regelrecht op een diepe onvoldoende af, de site van TAC staat vol met zulke spelfouten (naast allerlei vreemd opgebouwde zinnen).
Voorts verdient enige consistentie aangaande het gebruik van Oudnoordse nomenclatuur wel de voorkeur, en enigszins correct indien mogelijk: dat staat nu ook vol met fouten.
Er staat gelukkig wel: "Please keep in mind that our site is always being updated and improved."



Ik ruik hier een leraar ;)




Ik kan op het eerste gezicht niet helemaal uit de inhoud van de internetsite of de Facebookpagina opmaken wat men in praktijk precies doet, bijvoorbeeld aangaande seizoensvieringen. Nu ben ikzelf niet echt een intensieve vierder te noemen maar dat blijkt meestal wel iets te zijn waar men (id est de naar spirituele aansluiting zoekende medemens) behoefte aan heeft.

Opvallend zijn verder de woorden van de Nederlandse TAC-ambassadeur, ene Maarten Schroder (ik kan me overigens niet herinneren hem ooit gesproken te hebben): "Coming home I was dissapointed and frustated by the lack of local Heathens. For me Asatru is a community religion, but I had no community to practice it with.  I became a nember of multiple online community's, most of which would just share the same few tidbits of information over and over." Verder zegt Maarten ook: "It is very easy to have a wrong impression of Heathenry nowerdays, the image people will quickly get is one of the following: Neo-nazi/racist, fluffy new-agers or people who like to play pretend and feel like a big bad viking-dude. The only thing that can change this is by being a respectable first impression."
Me dunkt dat Maarten niet echt goed gezocht heeft alvorens zich tot de Amerikanen te wenden: de oude NH bestond in de door hem in zijn stukje aangehaalde periode, 2010-2011, immers al jaren en die deden toentertijd ook al aan vieringen, wandelingen en lezingen. Bovendien lijkt hij zich niet helemaal bewust te zijn van het feit dat voor veel mensen het beeld van stoffige geschiedkundigen en metalfans die middels re-enactment hun jeugd aan het herbeleven zijn ook niet direct aanlokkelijk is. Het blijkt toch wel zo te zijn dat je ook díe mate van tolerantie moeten hebben om weldegelijk met de xenofobe neo-nazi's, zweverige hippies en wild-bebaarde hipstervikingen te kunnen spreken: die behoren, op welke manier dan ook, nu eenmaal ook tot de 'wereld der heidenen' (in een meer brede zin des woords); het hartgrondig met elkaar oneens zijn kan immers altijd (ook zonder meteen boos te worden). De praktijk van de pluriforme werkelijkheid is wonderlijk maar je moet daar wel een beetje ontvankelijk tegenover staan, anders is louter en alleen de first impression daadwerkelijk respectable (en nochtans een beetje snobbish).
Ingeval zou het zomaar zo kunnen zijn dat er wederom iemand opgestaan is die denkt dat hij een soort patent heeft op het predicaat 'heidens', uit ervaring weten we ondertussen dat zulke ideeën altijd gelogenstraft worden. De andere ambassadeurs lijken zich overigens wel iets behoudender te presenteren (maar wij wonen nu eenmaal in Nederland).



Ik ken die hotemetoot ook niet plaatsen. Hij is blijkbaar volkomen langs alle bestaande ploegen gewandeld, want zijn naam ken ik ook nergens van.
[/size]


Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: The Asatru Community Inc
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2016, 01:39:10 pm »
Volgens mij organiseert hij (Maarten Schroders) een heksencafé om en nabij Zwolle. En is hij in de ACT in gerold via HvdLL, een facebook groep waar alle soorten Heidenen zich verzamelen. Echt goed zoeken lijkt hij niet gedaan te hebben.

Maar goed. Ik heb zelf ook een beetje zitten verdiepen en kan er niks aan toevoegen dan, leuk bedacht. Niks mee doen. Te Amerikaans
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: The Asatru Community Inc
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2016, 08:43:25 pm »
Te Amerikaans
Zelfs daar zet ik mijn vraagtekens bij: die TAC betrekt wel allerlei Indo-Europese tradities in hun verhaal maar lijkt te vergeten dat ze zich voornamelijk in Amerika bevindt (het zijn vooral Amerikanen).
De mythologie van de inheemse, zogenoemde First Nation, bevolking en van de andere import-etniciteiten (allerlei Afrikaanse en Aziatische groepen) maken geenszins deel uit van hetgeen op die internetsite gepresenteerd wordt.

De Verenigde Staten is hèt schoolvoorbeeld van een multi-etnische en multiculturele samenleving (niet onverdeeld positief natuurlijk) en gezien het zo is dat noord-Aziatische (id est Sibero-Altaïsche) spirituele beleving in de geschiedkundige verte iets van doen lijkt te hebben met enerzijds de First Nation-mythologie en anderzijds de mythologie van de oude Noords-Germaanse wereld en daarbij die van de Fenno-Ugrische volken komt het mij een beetje als een gemiste kans over om in de beeldvorming vooral de focus te leggen op de Noords-Germaans mythologie.

Wellicht dat de dames en heren van de TAC eens bij de ECER kunnen 'buurten', dat is een voornamelijk Europees georiënteerde club maar die organisatie probeert wel echt alle hier aanwezige stromingen in het plaatje te betrekken (inclusief de door veel heidenen niet al te geliefde Greco-Romeinse spirituele beleving); het feit dat zij onder Russische en Litouwse invloed ook 'zaken' doen met Hindoes maakt het verhaal eigenlijk nog completer.
Wellicht dat ECER naar de smaak van velen iets te academisch van aard is; dat maakt binnen deze context, vermoed ik, niet uit: het schuwen van hogere kennis verhoud zich slecht met spiritualiteit in bredere zin.

Maar goed: Elisabeth van NH is, zo komt het op mij over, goed bekend met de HvdLL en zij is afgelopen juli  (tezamen met Nina) naar de ECER-conferentie in Praag geweest; wellicht dat zij de TAC in de persoon van de heer Schröder eens kan bijschijnen.
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: The Asatru Community Inc
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2016, 11:46:44 pm »
Ja ja ja, ik weet dat sec gezien Amerikaans niet de laken is die de stof dekt. Ik doel dan ook meer op het blanke laken.

ECER, leuk dat je die gasten aanhaalt. Naar het schijnt, zijn die niet zo heel zuiver op de graat. Met name op het gebied van segregatie, naar verluid (wederom van horen zeggen) zijn ze wel pro cultuur, maar moet iedereen voornamelijk op zijn eigen veldje zitten. Ik wil zeker een keertje buurten of dit echt zo is
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2016, 11:50:49 pm door Hobbes »
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: The Asatru Community Inc
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2016, 09:04:52 pm »
Ik weet ogenblikkelijk waar je op doelt: ze (b)lijken mordicus anti-syncretisch. Persoonlijk vind ik dat niet verstandig omdat op die wijze een gemeenschappelijke oorsprong wordt benaderd met de welbekende struisvogeltactiek, des te vreemder dat ze contact onderhouden met Hindoes omdat die op hoger niveau nog weleens de westelijke pantheons gelijk willen stellen aan hun Asura-goden/demonen. Wellicht ben ik teveel beïnvloed door Rydberg, Dumezil, enzovoorts; ik ben er vaak wel toe genegen om bepaalde godsbegrippen ook op één lijn te zetten. ECER zullen dergelijke zienswijzen waarschijnlijk als 'te syncretisch' afdoen.
"Ordening baart kunde."