Auteur Topic: Heidens klooster  (gelezen 4058 keer)

Vrijbuiter

  • Gast
Heidens klooster
« Gepost op: mei 11, 2014, 01:02:14 pm »
Vrijwel elke religie op aarde heeft wel ergens een klooster staan. In Nederland staan er ook enkele tientallen en voor zover ik het weet zijn ze allemaal katholiek.

Maar wat ik me afvraag, staan er in Europa ook nog ergens heidense kloosters?

Ik weet niet of klooster de juiste benaming is, maar noem het gemakshalve maar even zo.

Vuurnacht

  • Lid
  • *
  • Berichten: 827
  • Kudos: +34/-0
    • Bekijk profiel
Re: Heidens klooster
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2014, 01:57:04 pm »
Niet bij mijn weten in ieder geval.

Het concept van een klooster is mij eigenlijk altijd voorgekomen als een bizar sociaal experiment. Ik moet de eerste heiden nog tegenkomen die het een goed idee lijkt om een hoop mensen van hetzelfde geslacht samen in een gebouw te zetten, te isoleren van de buitenwereld en ze te vertellen dat ze geen seks mogen hebben. En dan kijken hoe lang het duurt voor ze doordraaien.

Ik probeer me even voor te stellen hoe dat bij heidenen zou gaan. 'Klooster' zal inderdaad niet het juiste woord zijn. Denk dat je binnen de kortste keren kunt spreken van 'orgie'.

Yep, dat is het: monniken en nonnen vormen een klooster, heidenen vormen een orgie.

Een kudde schapen, een roedel ganzen, een school vissen en een orgie heidenen.
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to those who think they've found it."

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Heidens klooster
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2014, 07:32:42 pm »
Begrijp wat je bedoel, maar bedoelde meer eigenlijk de religieuze kant van het verhaal.

Arjane

  • Gast
Re: Heidens klooster
« Reactie #3 Gepost op: mei 12, 2014, 07:11:35 am »
*geeft pluskudo aan Vuurnacht* :D

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Heidens klooster
« Reactie #4 Gepost op: mei 12, 2014, 09:43:18 am »
Ik kan me een variant van een heidense monnik of non ook niet voorstellen. Ik denk ook niet dat zo iets bestaan heeft. Mannenbonden weer wel, maar dat is een hele andere religeuse/krijgsvorm hoek
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Dradenvrouw

  • Lid
  • *
  • Berichten: 45
  • Kudos: +8/-0
  • Raddraaier
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Heidens klooster
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2014, 01:38:04 pm »
Wat ik er van begrepen heb waren de klooster in het begin van de kerstening in Ierland meer woongemeenschappen, waar mannen en vrouwen met kinderen en al samenleefde. Pas toen Rome de macht geheel in handen kreeg, werd het christendom star en dogmatisch.

Een heidense leefgemeenschap staat al jaren hoog op mijn wenslijstje...
Vroeger is wortels waarop telkens iets nieuws groeit.

Ingwar Molendrift

  • Gast
Re: Heidens klooster
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2014, 05:08:39 pm »
Een heidense leefgemeenschap staat al jaren hoog op mijn wenslijstje...
Dat heb ik van meer gehoord,
Een mooie boerderij of zo. Ik kan t wel voor me zien :angel

Sigmar

  • Lid
  • *
  • Berichten: 61
  • Kudos: +4/-0
    • Bekijk profiel
Re: Heidens klooster
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2014, 05:01:47 am »
Ik kan me een variant van een heidense monnik of non ook niet voorstellen. Ik denk ook niet dat zo iets bestaan heeft. Mannenbonden weer wel, maar dat is een hele andere religeuse/krijgsvorm hoek

Bij de Romeinen waren en in ieder geval priester ordes zoals de Vestaalse Maagden, dus volledig onvoorstelbaar is het niet. En ik meen me ook iets dergelijks te herinneren bij de Inca's. Of er dergelijke ordes bestonden bij de Oude Germanen dat zo ik niet zo snel weten.

Vrijbuiter

  • Gast
Re: Heidens klooster
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2014, 10:49:14 am »
Heidense leefgemeenschap, zo zou je het ook kunnen noemen. Maar gaat me meer om dat heidense dan hoe het genoemd wordt.
Lijkt me ook wel zo gezellig, een beetje gemengd leven.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Heidens klooster
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2014, 01:29:25 pm »
Ik kan me een variant van een heidense monnik of non ook niet voorstellen. Ik denk ook niet dat zo iets bestaan heeft. Mannenbonden weer wel, maar dat is een hele andere religeuse/krijgsvorm hoek

Bij de Romeinen waren en in ieder geval priester ordes zoals de Vestaalse Maagden, dus volledig onvoorstelbaar is het niet. En ik meen me ook iets dergelijks te herinneren bij de Inca's. Of er dergelijke ordes bestonden bij de Oude Germanen dat zo ik niet zo snel weten.


Mannenbonden, ja. Ordes van priesters - afhankelijk van stammen en zelfs volkeren. Zoals Sigmar al aangaf.


De Keltische Druïden hadden bij mijn weten b.v. een soort los-vast bestand waarin er een x aantal keer per jaar samengekomen werd voor een bijeenkomst, bijvoorbeeld. Het zou me niet verbazen dat e.e.a. elkaar beïnvloed heeft - in dien verstande echter, dat ik vanuit wat we aan bronnen hebben, niet heb kunnen opmaken dat er echt "kloosters" waren bij de Oude Germanen.


Het lijkt erop dat het verschijnsel met het christendom is meegekomen. Het past ook veel meer in die tendens - een onzichtbare god die je moet dienen, versus de overal aanwezige en zichtbare goden en godinnen van het oude heidendom. Een onzichtbare god aanbidden waar je in schuld staat, dat gaat beter achter muren en gesloten deuren. Net als het uit elkaar trekken van koorknaapjes ;)