Goede vraag, Hobs. Is inderdaad iets wat ik zelf ook heel moeilijk vind, ook als ik het niet in algemene termen uitleg (kan namelijk bijna niet, zoals Kezlar en Dradenvrouw al zeiden), maar alleen zoals ik het zelf ervaar. Niet omdat het ingewikkeld is, maar omdat mensen je nogal raar gaan aankijken. Niet dat dat in zijn algemeenheid erg is, maar met collega's is het lang niet altijd tactisch, want die wil je eventueel niet teveel van jezelf tonen. Had wat dat betreft ook wat lastige momenten afgelopen week vanwege mijn nieuwe tatoeages.
Mijn probleem met heidendom uitleggen is of je moet het helemaal uitleggen, of je moet er helemaal niet aan beginnen. Tussenweg heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Het lastigst zijn niet de mensen die er niets of heel veel van afweten, maar de mensen die er een beetje van afweten. Het kleine beetje dat ze weten, heeft namelijk meestal betrekking op de oorlog en als je zo iemand voor je hebt, mag je inderdaad voor de grote, uitgebreide uitleg gaan.
Mijn korte uitleg, als iemand echt volhardend is, is meestal zoiets: ik beleef op bewuste wijze de jaarcyclus en vier belangrijke momenten in het jaar zoals de zonnewendes.
Dan knikken ze heel beleefd bij de koffieautomaat en je ziet ze denken...
Niet handig als collega's je in stilte wegzetten als weirdo. Zoals ik al zei; ik heb hier eigenlijk nog geen goede oplossing voor kunnen bedenken.