Auteur Topic: Duiding van het heidendom  (gelezen 10689 keer)

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Duiding van het heidendom
« Gepost op: mei 17, 2014, 06:45:54 am »
Veel vormen van religie laten zich prima uitleggen aan de leek. Maar hoe leg je het heidendom uit aan de leek? Gezien het redelijk complex is om te doen heb ik gemerkt. Hindoeïsme laat zich redelijk makkelijk uitleggen in een notendop, dit geldt ook voor het christendom en ook Atheïsme., Hoe leg jij het heidendom uit als er iemand naar vraagt?
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Dradenvrouw

  • Lid
  • *
  • Berichten: 45
  • Kudos: +8/-0
  • Raddraaier
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2014, 07:01:17 am »
Welk heidendom bedoel je? Heidendom is voor mij een overkoepelende term voor allerlei stromingen. Ik vertel mijn eigen verhaal, wat het voor mij is. De ander hoeft het niet te begrijpen.

Geen enkele religie is naar mijn mening eenvoudig te duiden. Het feit dat het bekend is, zegt niets.

Vaak praat ik vanuit het land, het belang daarvan voor mij, wat hier ooit was. Noem volksgebruiken die zijn blijven bestaan en daarmee hun belang tonen, die tijdloos is.
Vroeger is wortels waarop telkens iets nieuws groeit.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2014, 10:30:54 am »
Dradenvrouw legt het prima neer zoals het is. Je kan het willen duiden,  maar je kan het alleen uitleggen vanuit de manier waarop je het zelf ervaart. Ikzelf leg het op vergelijkbare wijze uit.

Vuurnacht

  • Lid
  • *
  • Berichten: 827
  • Kudos: +34/-0
    • Bekijk profiel
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2014, 11:10:41 am »
Goede vraag, Hobs. Is inderdaad iets wat ik zelf ook heel moeilijk vind, ook als ik het niet in algemene termen uitleg (kan namelijk bijna niet, zoals Kezlar en Dradenvrouw al zeiden), maar alleen zoals ik het zelf ervaar. Niet omdat het ingewikkeld is, maar omdat mensen je nogal raar gaan aankijken. Niet dat dat in zijn algemeenheid erg is, maar met collega's is het lang niet altijd tactisch, want die wil je eventueel niet teveel van jezelf tonen. Had wat dat betreft ook wat lastige momenten afgelopen week vanwege mijn nieuwe tatoeages.

Mijn probleem met heidendom uitleggen is of je moet het helemaal uitleggen, of je moet er helemaal niet aan beginnen. Tussenweg heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Het lastigst zijn niet de mensen die er niets of heel veel van afweten, maar de mensen die er een beetje van afweten. Het kleine beetje dat ze weten, heeft namelijk meestal betrekking op de oorlog en als je zo iemand voor je hebt, mag je inderdaad voor de grote, uitgebreide uitleg gaan.

Mijn korte uitleg, als iemand echt volhardend is, is meestal zoiets: ik beleef op bewuste wijze de jaarcyclus en vier belangrijke momenten in het jaar zoals de zonnewendes.
Dan knikken ze heel beleefd bij de koffieautomaat en je ziet ze denken...
Niet handig als collega's je in stilte wegzetten als weirdo. Zoals ik al zei; ik heb hier eigenlijk nog geen goede oplossing voor kunnen bedenken.
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to those who think they've found it."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2014, 11:15:29 am »
Neem de boodschap van het christendom.
Citaat
Omdat een vrouw van een appel at, ontstond er erfzonde, door zonde kom je niet dichter bij god. Toen was er een man, die werd genageld aan een kruis omdat hij zonder zonde was. Hij stond op na drie dagen en als je dat gelooft zij deze man. Dan kom je dichter bij god.

Of de duiding van de islam
Citaat
De islam (Ar: الإسلام (al- islām)) is een van de Abrahamitische religies waar God (Ar: الله, (Allah)) centraal staat. Binnen de islam gelooft men dat Hij de Ene, Ondeelbare God is, die via vele profeten en boodschapper Mohammed rond 610 tot 632 de Koran, het Woord van God openbaarde.

Zelfs het hindoeïsme (Heidendom uit India)  laat zich relatief makkelijk duiden
Citaat
Hindoeïsme is een verzamelnaam voor levensbeschouwingen, filosofieën, godsdienste en tradities van mensen die voor hun zelfrealisatie een manier van leven kiezen. Dit alles is gebaseerd op de leer van de Veda’s.


Laat ik dus mijn vraag iets anders stellen. Als ik aan jou vraag, wat geloof je. Leg eens uit. (stel je voor ik ben niet Hobbes maar een Leek)  Hoe doe je dit in grijpbare vorm. Ik kan er natuurlijk een vorm van Heidendom bij noemen, dus bij deze jouw Heidendom

Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Dradenvrouw

  • Lid
  • *
  • Berichten: 45
  • Kudos: +8/-0
  • Raddraaier
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2014, 11:49:47 am »
Algemeen: Heidendom/ paganisme is een verzamelnaam voor een aantal stromingen, mensen kunnen het zien als hun levensstijl, levensbeschouwing, religie of een mengeling van de drie. Zelf wandel ik rond in het germaanse veld en vind inspiratie in wat is overgeleverd van de levenswijze van germaanse volkeren.

Tonen mensen verder interesse dan vertel ik over de kringloop van de natuur, de jaarfeesten. Hoe meer interesse hoe meer ik vertel... over de goden, de voorouders.
Voor mij is het lot de ruggegraat van germaans heidendom, het web dat laat zien hoe alles met elkaar verbonden is en invloed op elkaar heeft. Dat doet mij telkens opnieuw beseffen dat we verantwoording dragen, voor elkaar als mensen, voor het land enzovoorts.
Tot de kern van germaans heidendom behoort voor mij het ontbreken van dogma's, maar dat we juist vrij zijn zelf te kiezen hoe het te zien. Dat vraagt moetd, want je kan je niet verschuilen achter wat een boek voorschrijft of achter een god of geest. Het is blijvend nadenken wat je zelf vind.
Ik zie goden en geesten als gelijkwaardig, het zijn andere levensvormen met hun eigen mogelijkheden en onmogelijkheden.
Vroeger is wortels waarop telkens iets nieuws groeit.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2014, 04:45:24 pm »
Zonder dogma's. Mooi verwoord :yup: Al denken lang niet alle clubs zoals wij. En die grenzen aan jezelf  en je wereldbeeld projecteren op anderen.? Dat zijn van die dingen waar je als heiden niks mee kan. Hetgeen me erg aantrok, dat gebrek aan hokjesgeest. Ieder zijn of haar visie. En elkaar die ruimte gunnen.

Valora

  • Gast
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2014, 03:46:02 pm »
Wat je zegt,  Kezlar! Ik vind een van de fijne dingen hier binnen heidevlam ook dat Iedereen het heidendom op zijn eigen manier kan en mag ervaren!
 
Mensen denken bij heidendom inderdaad gauw dat je in wodan en donar gelooft en de kous daar mee af is, maar dat is een hele christelijke manier van naar religie kijken die verankert is in onze cultuur. Om het heidendom uit te leggen moet je dit dus al in eerste instantie adresseren.
Heidendom is voor mij veel meer dan het geloven in God(en). Het is de hele manier waarop ik mijn wereld ervaar.

 Ik zie heidendom daarom niet zo zeer als religie, maar als een levensopvatting  gebaseerd op de voorchristelijke cultuur. Er zijn oneindig veel facetten waar het heidendom een rol speelt in mijn leven. Hoe ik naar mezelf kijk, hoe ik anderen waardeer, hoe ik naar de wereld,  natuur, familie enz enz kijk. En de Goden, ja zeker, maar die spelen geen allesoverheersende rol. Ik vind mijn voorouders en landgeesten een even grote rol spelen.

Maar ik leg zeker niet aan iedereen uit dat ik heiden ben,  alleen bij goede vrienden komt het ter sprake.  Om eerlijk te zijn hoef ik van mensen die ik niet zo heel goed ken zelf ook niet hun geloofsovertuiging te weten.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2014, 05:04:51 pm »
Dank alleen voort jullie uitleg, en zo heb je mischien een uitleg voor de webstek onder het kopje wat is het heidendom voor ons.
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2014, 02:54:26 pm »
Inderdaad. Maar dan zie ik graag input van iedereen ;) hebben we mooie doorsnede.

Asentrouw

  • Lid
  • *
  • Berichten: 62
  • Kudos: +10/-2
    • Bekijk profiel
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2014, 12:44:25 pm »
Ik zou de natuurreligies van het heidendom iig sterk onderscheiden van de grote monotheïstische religies en moderne denkstromingen.

Het Heidendom bied immers geen starre dogma's zoals de monotheïstische religies doen, maar leert ons (bv via de Edda) het leven in eigen handen te nemen. Het geeft ons geen volmaakte god om onze eigen onvolmaaktheden op af te schuiven, maar bied ons juist een soort spiegelbeeld van de mensheid als richtlijn voor het eigen leven. Het beweegt ons ertoe om ons leven in eigen handen te nemen op basis van nobele waarden zoals eer, trouw, moed, en rechtvaardigheid.

Centraal in het Heidendom staat denk ik het Holisme, het idee dat alles in het universum aan elkaar verbonden is en een geheel vormt. Ook hier onderscheid het Heidendom zich duidelijk van het monotheïsme en moderne denkstromingen zoals bv het humanisme, die de mens centraal en boven de natuur zetten - het antropocentrisme: de mens als middelpunt van het universum.

In die Holistische zin is het Heidendom niet slechts een religie, maar eerder een wereldbeeld dat alle aspecten van het leven omvat; van de familie, de sibbe, tot de religieuze cultus en het politiek systeem.

   
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2014, 12:52:36 pm door Asentrouw »

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2014, 06:24:57 pm »
Ik zou de natuurreligies van het heidendom iig sterk onderscheiden van de grote monotheïstische religies en moderne denkstromingen.

Het Heidendom bied immers geen starre dogma's zoals de monotheïstische religies doen, maar leert ons (bv via de Edda) het leven in eigen handen te nemen. Het geeft ons geen volmaakte god om onze eigen onvolmaaktheden op af te schuiven, maar bied ons juist een soort spiegelbeeld van de mensheid als richtlijn voor het eigen leven. Het beweegt ons ertoe om ons leven in eigen handen te nemen op basis van nobele waarden zoals eer, trouw, moed, en rechtvaardigheid.

Centraal in het Heidendom staat denk ik het Holisme, het idee dat alles in het universum aan elkaar verbonden is en een geheel vormt. Ook hier onderscheid het Heidendom zich duidelijk van het monotheïsme en moderne denkstromingen zoals bv het humanisme, die de mens centraal en boven de natuur zetten - het antropocentrisme: de mens als middelpunt van het universum.

In die Holistische zin is het Heidendom niet slechts een religie, maar eerder een wereldbeeld dat alle aspecten van het leven omvat; van de familie, de sibbe, tot de religieuze cultus en het politiek systeem.

 


Dat heidendom geen religie is in die zin kan ik me in vinden. Een stuk nobele waarden wat je aanhaalt, is iets wat inderdaad in de Edda voorbijkomt. We kennen meerdere verzen waarin die worden onderschreven.


De goden als spiegel van de mens; ja.  Ze vertonen net als wij dezelfde gebreken en krachten. Meestal uitvergroot, maar dat is meer de nadruk die erop wordt gelegd.


Dank voor je bijdrage!

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #12 Gepost op: mei 27, 2014, 03:06:56 am »
Het is, op zijn zachtst gezegd, opvallend te noemen dat bijna iedereen die ik spreek en zich  'heiden' noemt die holistische visie lijkt aan te hangen. Zo hebben pantheisten en 'algemene' heidenen altijd meer gemeenschappelijk dan je op basis van de definities zou vermoeden. Ikzelf denk dat de aanwezigheid van oergoden als Ymir, Ouranos en Tengri in de verschillende tradities al aangeven dat er iets gemeenschappelijks aan te duiden moet zijn. Als ik mij niet vergis hebben Noord-Amerikaanse natives en de Australische aboriginals ook devinatoire associaties bij het uitspansel en het 'grote alomvattende.'
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #13 Gepost op: mei 27, 2014, 03:48:48 am »
Trouwens ook nog even een toevoeging vanwege de verwijzingen naar monotheïstische tradities in eerdere reacties.
Als je wat naspeurwerk verricht naar de herkomst van de god van de Joden, Christenen en Moslims dan zal het je al snel opvallen dat er eigenlijk iets anders aan de hand is dan zuiver monotheïstische religie.De Joden zijn een Semitisch volk, die volkeren kennen een religieuze traditie die terug te voeren is op twee oudere tradities: het oude Sumerische polytheïsme enerzijds en met het Perzisch Zoroastristische geloof anderzijds (wat op zijn beurt weer raakvlakken kent met Vedisch Hindoeïsme en Germaans polytheïsme). De naam 'Elohim' , wat een Hebreeuwse godsaanduiding is, schijnt zijn etymologie te hebben in de Sumerische godheid El. El is afkomstig uit hetzelfde godenpantheon als Ishtar en Dagon, een pantheon dat voornamelijk met vruchtbaarheid en water geassocieerd wordt (gezien de geografische breedte waarop het oude Sumer zich bevond alsook haar ligging in het stroomgebied van twee grote rivieren is dat eerder vanzelfsprekend dan opvallend).
In mijn optiek vertoont dit Sumerische pantheon in abstracte zin dus overeenkomsten met de Germaanse Wanen, wat zou kunnen inhouden dat christendom impliciet aan de Wanen toegewijd is. Ik heb dergelijke veronderstellingen wel vaker opgevangen maar deze, vooralsnog ongefundeerde, these komt uit mijn eigen literatuurstudies voort.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2014, 01:49:58 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Ingwar Molendrift

  • Gast
Re: Duiding van het heidendom
« Reactie #14 Gepost op: mei 29, 2014, 01:10:16 pm »
Hmmm interessante gedachte :yup:
Moet door het verzaken van de Asen en het alleen op de Wanen richten ook denken aan die andere wang toekeren bv.
Ik stoei er nog even mee verder.
Je hebt me wel aan het denken gezet 8)