Auteur Topic: Project TaurOs  (gelezen 4185 keer)

Valora

  • Gast
Project TaurOs
« Gepost op: mei 27, 2014, 08:36:40 pm »
Stichting Tauros en de Wageningen University & Research centre hebben al sinds 2008 het TaurOs project lopen. Ze proberen de Oeros terug te fokken en deze weer in de Nederlandse heides los te laten. Een van de redenen hiervoor is dat deze rundersoort in het wild kan overleven als de wolf weer terug naar Nederland komt.
Ik heb zelf ooit in een museum een Oeros skelet gezien en dat was echt heel indrukwekkend (groot).

Citaat
Een zelfredzaam rund dat onder allerlei omstandigheden - ook als er wolven in de buurt zijn - kan overleven. Het bij uitstek geschikte rund daarvoor - het oerrund - is helaas uitgestorven, door overbejaging en habitatverlies.

Het rund zelf is niet uitgestorven: daarvan zijn er nog vele honderden miljoenen, verdeeld over honderden rassen. In sommige van die rassen zijn nog veel eigenschappen van het oerrund bewaard gebleven. Het zijn rassen die veelal in geïsoleerde plekken van Europa overleefd hebben.

Het Tauros programma is vanaf 2008 gericht geweest op het inventariseren van die zeldzame rassen om mee te gaan fokken. Het programma heeft een begeleidingscommissie waarin verschillende wetenschappelijke disciplines vertegenwoordigd zijn. Het Tauros Programma probeert niet alleen een dier terug te fokken dat zo goed mogelijk lijkt op het oerrund, maar probeert ook de genetische informatie van het oerrund zo dicht mogelijk te benaderen.

Genetici van de Universiteit Wageningen en van het European Cattle Diversity Consortium beschikken over het genetisch materiaal van 30 primitieve runderrassen en inmiddels ook over gedeelten van het genoom van het Oerrund dat door andere onderzoekers beschikbaar is gesteld. Daarmee moet het mogelijk worden om een stamboom op te stellen en zelfs te onderzoeken welke eigenschappen het oerrund had en hoe die bewaard zijn gebleven.

Meer informatie
 http://en.wikipedia.org/wiki/TaurOs_Project
http://www.stichtingtaurus.nl/cStdPage.php?ref=56&userID=55fc5c6398c017911c2dd761af178cf1


Wat vinden jullie van dit initiatief?
Misschien is het leuk om een keer in Noord-Brabant/Limburg de 1e en 2e generatie kudde op te zoeken als we daar een wandeling gaan maken?

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
Re: Project TaurOs
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2014, 11:17:12 pm »
Vet!
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Ingwar Molendrift

  • Gast
Re: Project TaurOs
« Reactie #2 Gepost op: mei 28, 2014, 08:23:29 am »
Wat vinden jullie van dit initiatief?
Misschien is het leuk om een keer in Noord-Brabant/Limburg de 1e en 2e generatie kudde op te zoeken als we daar een wandeling gaan maken?
Mooi initiatief  :yup:
En mischien best leuk idee om ze eens op te zoeken met een wandeling ook

Vuurnacht

  • Lid
  • *
  • Berichten: 827
  • Kudos: +34/-0
    • Bekijk profiel
Re: Project TaurOs
« Reactie #3 Gepost op: mei 28, 2014, 12:19:28 pm »
Leuk  :D
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to those who think they've found it."

Gwaihir

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 962
  • Kudos: +28/-0
    • Bekijk profiel
Re: Project TaurOs
« Reactie #4 Gepost op: mei 28, 2014, 02:00:42 pm »
Interessant!

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Project TaurOs
« Reactie #5 Gepost op: mei 28, 2014, 02:41:00 pm »
Als dat lukt, stem ik ook voor de mammoet :yup:

Valora

  • Gast
Re: Project TaurOs
« Reactie #6 Gepost op: mei 28, 2014, 06:31:49 pm »
Als dat lukt, stem ik ook voor de mammoet :yup:

Jaaaa  :woohoo:

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Project TaurOs
« Reactie #7 Gepost op: mei 28, 2014, 07:14:21 pm »
Als dat lukt, stem ik ook voor de mammoet :yup:

Ik heb ooit ergens gelezen dat er genetisch materiaal van de mammoet geïsoleerd is uit een in het noorden van Rusland aangetroffen ingevroren exemplaar, ik meen dat dit ergens in de jaren '90 was. Er gingen toen ook geluiden op om mammoeten te gaan opkweken. Wat toen tegen één en ander ingebracht werd, is dat er redenen zijn dat deze beesten (denk ook aan de wolharige neushoorn, sabeltandtijger en van die proto giraffes) niet zonder slag of stoot zijn uitgestorven en dat ze compleet onaangepast zijn aan veel situaties en factoren in de huidige wereld zoals klimaat, geëvolueerde ziektekiemen en door mensen aangelegde structuren.
Toegegeven, het idee appelleert wel aan de fantasie.     
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Project TaurOs
« Reactie #8 Gepost op: juni 03, 2014, 10:24:54 am »
Als dat lukt, stem ik ook voor de mammoet :yup:

Ik heb ooit ergens gelezen dat er genetisch materiaal van de mammoet geïsoleerd is uit een in het noorden van Rusland aangetroffen ingevroren exemplaar, ik meen dat dit ergens in de jaren '90 was. Er gingen toen ook geluiden op om mammoeten te gaan opkweken. Wat toen tegen één en ander ingebracht werd, is dat er redenen zijn dat deze beesten (denk ook aan de wolharige neushoorn, sabeltandtijger en van die proto giraffes) niet zonder slag of stoot zijn uitgestorven en dat ze compleet onaangepast zijn aan veel situaties en factoren in de huidige wereld zoals klimaat, geëvolueerde ziektekiemen en door mensen aangelegde structuren.
Toegegeven, het idee appelleert wel aan de fantasie.   


"Meet Bruno, my sabre tooth woolly giraffe"