Auteur Topic: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes  (gelezen 5829 keer)

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Gepost op: mei 30, 2014, 07:18:45 pm »
Michigan| A group of amateur archaeologists searching for the remains of a native american settlements near the town of Cheboygan, on the coast of Lake Huron, have uncovered a large quantity of artefacts, allegedly of Norse or Viking origin. A total of 194 objects, mostly made from various metals including silver, iron, copper and tin, were found on what could be the site of an ancient viking trade post, controlling the Straights of Mackinac, that leads to Lake Michigan.

The artefacts are of various nature and geographical origin. Swords, axes and other weapons from Scandinavian or Germanic origin, silver buttons and a balance scale allegedly from the British isles, hair combs and knife handles made of walrus ivory and originating from Greenland or Iceland… The presence of all these goods suggests an elaborate and efficient economic system based on long-distance trade.



Archaeologists had been searching the eastern coast of North America for signs of the passage of Norsemen, ever since the discovery in 1960 of the site of l’Anse aux Meadows, in Newfoundland, Canada. Many items found on that first site had suggested that an elaborate network of trade existed between that specific Norse colony and the American continent. Such clues included the remains of butternuts, which didn’t grow on any land north of the province of New Brunswick, and therefore had to be “imported”. Other possible Norse outposts were identified in 2012, in Nanook, in the Tanfield Valley on Baffin Island, as well as in Nunguvik, on the Willows Island and the Avayalik Islands.

This is however the first Viking settlement discovered in the area of the North American Great Lakes, and this could bring a lot of new information concerning the actual extent of their trade network on the continent. The site is strategically located to enable control of the waterways leading to both Lake Michigan and Lake Erie, while enabling a navigable access to the St-Lawrence Bassin and the Atlantic Ocean. All of the items already already recovered have been transfered for further analysis to the Department of Archaeology of the University of Michigan, which has also inherited the responsability for the site. Further research should be done over the next months to complete the survey of the site and gather all possible remaining artefacts.

http://worldnewsdailyreport.com/usa-viking-artefacts-discovered-near-great-lakes/
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2014, 07:23:45 pm »
Interessant gegeven, niet verbazend maar wel leuk en bevestigend in het kader van wat we al wisten over 'Vinland' en haar ontdekker: Leiv Eriksson. Het bewijst nog maar eens hoe ver ontwikkeld de Noords-Germaanse mens was ten opzichte van de Greco-Romaanse wereld.   
"Ordening baart kunde."

Dradenvrouw

  • Lid
  • *
  • Berichten: 45
  • Kudos: +8/-0
  • Raddraaier
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2014, 08:56:29 pm »
. Het bewijst nog maar eens hoe ver ontwikkeld de Noords-Germaanse mens was ten opzichte van de Greco-Romaanse wereld.

Huh?
Vroeger is wortels waarop telkens iets nieuws groeit.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2014, 09:34:28 pm »
. Het bewijst nog maar eens hoe ver ontwikkeld de Noords-Germaanse mens was ten opzichte van de Greco-Romaanse wereld.

Huh?

In de zin van vaarkunst gok ik
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #4 Gepost op: mei 31, 2014, 03:53:22 am »
. Het bewijst nog maar eens hoe ver ontwikkeld de Noords-Germaanse mens was ten opzichte van de Greco-Romaanse wereld.

Huh?

In de zin van vaarkunst gok ik

Bijvoorbeeld, bovendien de notie en de wil om de 'rand' van de wereld te willen verkennen ( vergelijk de missie van Eriksson met de missies van de NASA en ESA). Dat ik dit juist hier van duiding moet voorzien vind ik wel opmerkzaam, Romeimen en Grieken konden mathematisch gezien niet eens tot 9 rekenen (maar i.p.v. dat concept wel tot 2 maal 5). Het lijkt me helder dat de wijsheid van de Æsir daar wel toe reikt, nog steeds niet toereikend genoeg wegens het ontbreken van de 0, evengoed algebraïsch gezien beter. Wellicht was het niveau van de abstracte kennis te hoog voor het niveau van het intellect, vlechtwerk werd door Grieken niet geproduceerd maar combinaties van sinus en cosinus leveren juist dát. Germanen en Kelten produceerden die zaken zonder er überhaupt maar aan te hóeven denken, Romanotechnisch gezien zijn de mensen pas op dat niveau sinds de Barok.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2014, 03:55:13 am door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2014, 04:09:48 am »
Voorgaande reactie van mijn hand beslaat wellicht een hele verzameling aan kenniskoppelingen tegelijk maar u begrijpt mijn punt: waar de Greco-Romeinse wereld zich met name met verovering en overheersing bezighield, daar waren de Kelten en Germanen bezig met , in mijn ogen, intermenselijke en geo-etnische ontwikkeling die bij de Grieken  na de tijd van hun helden niet weergekeerd is.
"Ordening baart kunde."

Dradenvrouw

  • Lid
  • *
  • Berichten: 45
  • Kudos: +8/-0
  • Raddraaier
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2014, 08:21:29 am »
Ik kan mij slecht voorstellen dat de toenmalige bevolking blij was met een bezoek van Vikingen als hun dorp was platgebrand, ze verkracht werden, gedood, of afgevoerd als slaaf.

Was het de rand van de wereld willen verkennen of een zoektocht naar nieuwe gebieden om leeg te kunnen roven? In te nemen als woongebied...

Ik vond het de laatste jaren in wetenschappelijke boeken een verademing dat er niet meer vanuit een christelijk superioriteitsgevoel naar vroegah wordt gekeken, maar volkeren in hun waarde laat zoals ze zijn. De verschillende volkeren maakte hun eigen ontwikkelingen door, niets meer, niets minder, niet minder, niet beter.
Vroeger is wortels waarop telkens iets nieuws groeit.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2014, 03:38:07 pm »
Laat ik het erop houden dat ik het niet zo heb op een samenleving die urbanisatie als hoogste doel heeft, dat vind ik in het huidige tijdsbeeld ook een onprettig fenomeen. 
Vikingen waren trouwens niet per sé een stelletje rondreizende verkrachtende rovers, niet in hogere mate dan Romeinse legioenen of Macedonische troepen. Denk er aan dat, bijvoorbeeld, de Zweden zich met name met handel in het Russische gebied en met Constantinopel (alwaar ze ook de lijfwachten van de heersende klasse leverden) bezighielden en niet met veroveren. Volgens de Russen zelf zijn de eerste Russische nederzettingen langs de verschillende rivieren van Viking-origine, Slavische mensen zelf leefden kennelijk in een meer rurale setting. De Noren waren meer bezig met kolonisatie: IJsland, de Farœr en dus ook Vinland. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ze rovend en plunderend door IJsland getrokken zijn. De Denen hebben natuurlijk wel vreselijk nare dingen uitgehaald in Engeland, Frankrijk en bij ons maar in vergelijking met de Romeinse expansie is dat natuurlijk een peulenschil. Verder moet er ook wel aan gedacht worden dat in de vroege Middeleeuwen de Visigotische, Bourgondische, Welfisch-Saksische, Salisch-Merovingische en Karolingische heren ook niet vies waren van gebiedsuitbreiding. Met andere woorden: inderdaad, het ene volk doet niet per sé onder voor het andere qua ontwikkeling maar het lijkt me helder dat de noordelijke volkeren behoorlijk wat meer waren dan een stelletje rovende boeven en dat de Vinland-expeditie heilig is in vergelijking met de latere Spaanse en Engelse tripjes naar dat continent.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2014, 03:52:29 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2014, 05:23:34 pm »
Nog even iets trouwens: op middelbare scholen wordt in ons land nogal de loftrompet gestoken over de klassieke Grieks oudheid en de mythen, sagen, epen en legenden die daaruit voortgekomen zijn. De perioden waarin één en ander zich afspeelde wordt gezien als belangrijk en vaak als cultureel superieur beschouwd. Een paar van de belangrijkste sagen zijn die over de tocht van de Argos naar Colchis en de tocht van Odysseus na de Troyaanse oorlog. Die heldentijd kan, op basis van het aantal sagen, nooit langer dan enkele tientallen jaren geduurd hebben (Herakles buiten beschouwing gelaten).
In de Noordse oudheid, is het aantal van dat soort sagen veel groter en we weten ook uit de geschiedschrijving, van zowel de Noorderlingen zelf als van de Romeinen en de Karolingiërs, dat de periode van reizende helden zeker 200 jaar geduurd heeft. Er zijn dan ook veel meer verhalen op te noemen, of het nu gaat over meer gemythologiseerde helden als Beowulf, Sigurd of Rurik of de meer historische figuren als Leiv Eriksson en Hrafna-Flóki. Het Noordse cultuurgebied besloeg in haar hoogtijdagen een groter gedeelte van de aardkloot dan menigeen vermoed: lopende van Kiev tot New Foundland. Voorts zou je je ook nog kunnen afvragen of een hele lading Europees-continentale ontwikkelingen ook niet gewoon Noords te noemen zijn, bijvoorbeeld denkende aan de oorsprong van de Bourgondiërs, het Huis Oldenburg of die van de Normandiërs. .       
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2014, 05:26:59 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Vuurnacht

  • Lid
  • *
  • Berichten: 827
  • Kudos: +34/-0
    • Bekijk profiel
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2014, 07:20:41 pm »
Je hebt wel een punt. Ik denk echter niet dat de heldentijd de reden voor de onderwijskeuze is geweest. De hoofdreden dat op scholen Griekse en Romeinse cultuur onderwezen wordt, is omdat het een groot deel van de basis voor de westerse samenleving vormt en er veel geschreven bronnen zijn overgeleverd. Niets tegen de Noordse oudheid, maar voor iemands algemene ontwikkeling en het begrijpen van bepaalde referenties in de huidige maatschappij, heeft het aanzienlijk meer zin om diegene over de Griekse dan over de Noordse oudheid te onderwijzen (helaas, maar waar). Dit komt omdat er eeuwen en eeuwen klassiek onderwijs aan het huidige systeem ten grondslag liggen. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Noordse oudheid geen invloed heeft gehad, maar ofwel aanzienlijk minder, of de mate valt niet voldoende te achterhalen.
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to those who think they've found it."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2014, 08:16:15 pm »
Volgens mij met name dat laatste, de kerk heeft in principe gewoon Grieks en Latijn als basis en dat is er bij een ieder in de loop der eeuwen behoorlijk doorheen geduwd dus de invloed van de Noordse oudheid is gewoon genegeerd, wat niet wil zeggen dat de daarmee geassocieerde archetypen verdwenen zijn (we zíjn immers nog steeds geen Grieken). De stelling van Pythagoras is wat mij betreft het belangrijkste wat de Grieken op het niveau van het dagelijks leven voortgebracht hebben, wetenschappelijk gezien waren het verder behoorlijke klungels (Aristoteles zou van mij geen voldoende krijgen voor een proefwerk over gravitatie) doordat ze stelselmatig weigerden experimenten uit te voeren.

Grieks onderwijzen aan middelbare scholieren is wat mij betreft sowieso een achterhaalde bezigheid, tenzij ze allemaal theologie willen gaan studeren maar gezien de secularisatiegraad van onze samenleving lijkt me dat wat 'optimistisch' ingeschat. Het belang van Latijn zie ik wel in omdat daaraan verwante talen in veel meer landen gesproken worden, het Latijnse taalgebied loopt immers van Moldavië tot Portugal en beslaat ook het grootste deel van Zuid- en Midden-Amerika. Ik vind onderwijs geven omdat het onderwijssysteem het zo goed kan gebruiken een wat zwak argument, helaas wel de realiteit inderdaad want de moderne Griekse cultuur, economie, etc. is een behoorlijk gemarginaliseerd geheel en billijkt het onderwijs in die taal alhier geenszins.

Het is wel grappig dat een hoop onderwijslieden vaak de mond vol hebben als het om modernisatie gaat (ik spreek hier uit ervaring, je wordt er in het onderwijssysteem constant mee geconfronteerd) maar het kritiekloos blijven onderwijzen van ruim tweeduizend jaar oude filosofieën alsof ze gisteren zijn uitgevonden is dan wel weer normaal. Ik zou dan liever pleiten voor een vak waarin veel meer mythologieën en oude talen aan bod komen, dus ook Oud-Germaans en Keltisch en wellicht zelfs de Veda's en Sanskriet of zaken uit de Sumerische en Perzische oudheid. Filosofisch gezien hebben die laatste twee dingen nog steeds een superieure positie ten opzichte van het Joods-Chistelijk-Islamitische denken omdat deze de historische achtergrond daarvan vormen en je zelfs zou kunnen stellen dat J-C-I er een verdunde variatie op is.
Je kunt natuurlijk niet alles in dezelfde mate aan bod laten komen maar je geheel eenkennig op Grieks-Romeins denken toeleggen is historisch gezien gewoon niet verantwoord.
Ik verwijs binnen dit kader ook nog even naar de Loki-discussie op het oude NH-forum en dan met name de bijdrage van forumlid Zonnewolf met betrekking tot de oorsprong van de goed-kwaad dualiteit in de J-C-I traditie.   
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2014, 08:19:30 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: USA: Viking Artefacts Discovered Near Great Lakes
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2014, 07:01:44 pm »
Nog even een aanvulling op dat onderwijs gedoe, om het kringetje rond te maken: in ons geschiedenisonderwijs blijft men dus ook volharden in het communiceren van het dubieuze feit dat Amerika, vanuit Europees perspectief bekeken, 'ontdekt' is door Columbus; nog afgezien van de tocht over de Beringstraat die vanuit Azië ondernomen is door Samojedische afstammelingen tijdens de laatste grote ijstijd.     
"Ordening baart kunde."