Auteur Topic: Welke beeldende kunstenaars spreken jullie aan?  (gelezen 3180 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Welke beeldende kunstenaars spreken jullie aan?
« Gepost op: juni 23, 2014, 09:39:28 pm »
Door middel van Afbeeldingen-zoekfunctie van Google kan ik op sommige dagen wel uren door het internet ploegen op zoek naar afbeeldingen die de 'geest stimuleren' of die op dat specifieke moment bij mijn stemming voegen. Soms kan dat simpele 2-dimensionale clip-art zijn maar vaak ook binnen het Å“uvre van een bepaalde artiest. Op het moment zijn met name de volgende kunstenaars bij mij favoriet:
Ik heb het werk van Jeroen van Valkenburg niet op internet leren kennen maar door het begeleidende artwork bij een gelimiteerde oplage van een album van de Noorse metalband Immortal. Ondanks dat de beide heren een zeer verschillende achtergronden hebben zijn de kunstwerken weldegelijk goed met elkaar te vergelijken, niet zozeer voor wat betreft de grafische thema's alswel het kleurgebruik en de uitwerking van de gebruikte technieken.
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Welke beeldende kunstenaars spreken jullie aan?
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2014, 01:37:51 pm »
Interessante werken zitten er tussen, Mark. Ik zal me er meer in verdiepen!

Gwaihir

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 962
  • Kudos: +28/-0
    • Bekijk profiel
Re: Welke beeldende kunstenaars spreken jullie aan?
« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2014, 02:45:47 pm »
Jeroen heb ik wel eens ontmoet op een verjaardag, toffe peer, en zeer mooie werken maakt hij :)

Zelf ben ik enorm fan van Caspar David Friedrich, Monet en Rodin.
Met name Friedrich, hij kan iets heel realistisch neerzetten, maar toch ook het gevoel, de energie weergeven.
Ik heb eens een schilderij van hem gekopieerd, op de manier hoe hij het naar alle waarschijnlijkheid heeft neergezet.
Dit was een enorm mooie ervaring, om zo in dat proces te duiken. Het schilderij behoort nog steeds tot 1 van mijn favoriete eigen werken :)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Welke beeldende kunstenaars spreken jullie aan?
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2014, 05:58:24 pm »
Die Caspar David Friedrich kende ik nog niet bij zijn naam, een aantal van zijn werken heb ik wel al eerder gezien (waarschijnlijk als poster ofzoiets); erg mooi inderdaad.

Ik moet trouwens nog een artiest aan mijn lijstje toevoegen: de laat 19de/begin 20ste eeuwse Zweedse schilder John Bauer. Veel mythologie en op een heel speciale illustratieve wijze geschilderd, zonder echt cartoonesk te worden doordat hij wel zeer donkere kleurthema's gebruikte.
"Ordening baart kunde."