Auteur Topic: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.  (gelezen 4549 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Gepost op: november 17, 2014, 09:50:28 pm »
Van de pagina van de theosofische vereniging zelf, dus wees niet bang naar hartenlust te citeren, enz.: het standaardwerk Isis Unveiled: A Master-Key to the Mysteries of Ancient and Modern Science and Theology
van de hand van H.P. Blavatsky staat integraal online; het betreft twee delen, zoals het ook ooit in boekvorm is uitgegeven:
Het gaat om negentiende eeuwse teksten en inzichten dus één en ander is wellicht niet helemaal wat jullie zoeken maar het bevat weldegelijk zaken die de moeite waard zijn.
Succes met lezen en bestuderen.
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2014, 10:33:44 pm »
Bedank chef, die ga ik maar eens lezen....wel naar dat ik bij het lezen van de titel aan een andere ISIS moest denken
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Reactie #2 Gepost op: november 18, 2014, 08:56:27 am »
Ik vind "De Geheime Leer" meer 'het' standaardwerk, maar de boeken van De Purucker zijn beter en duidelijker geschreven dan die van Blavatsky. Het is inmiddels toch wel een dikke 20 jaar gelezen dat ik dit soort boeken las. Ik heb nog een aardig plankje "Theosofisme" (in de term van Guénon), maar afgezien van dat het een van mijn beginpunten van mijn zoektocht is geweest, kan ik er niet zo veel (meer?) mee.

Ingwar Molendrift

  • Gast
Re: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Reactie #3 Gepost op: november 18, 2014, 12:11:24 pm »
Hmmm Roy,
je hebt mn intresse gewekt.
Was al grote fan van de Blavatsky.
Ik ga kijken of ik die vinden kan dus  :D

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Reactie #4 Gepost op: november 18, 2014, 01:15:32 pm »
Ik heb van "De Geheime Leer" een twee-delen-in-een-band versie en de gewone, recentere druk in twee delen. Verder wat boeken van Godfried de Purucker (een stuk leesbaarder), William Quan Judge, natuurlijk de brieven van de 'meesters' en nog een hele riedel boekjes (Leadbeater, Besant, noem ze maar op). Ik kan wel eens kijken wat je het beste kunt pakken als je wil. Ik herinner me het boek "Theosofie" van Rudolf Steiner (geschreven voor hij voor zichzelf begon) als een goed boekje. Veel dunner dan de werken van HPB, maar zeker zo informatief. De schrijfstijl van HPB is erg chaotisch.

Maar goed, die 'Theosofistische' lectuur is grotendeels een opeenstapeling van misvattingen en dingen die ze zelf verzonnen hebben. Het geeft geen correct beeld van Oosterse of Westerse esoterie, maar geeft door de bank genomen wel leuke dingen om over na te denken.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Reactie #5 Gepost op: november 18, 2014, 08:13:46 pm »
Maar goed, die 'Theosofistische' lectuur is grotendeels een opeenstapeling van misvattingen en dingen die ze zelf verzonnen hebben. Het geeft geen correct beeld van Oosterse of Westerse esoterie, maar geeft door de bank genomen wel leuke dingen om over na te denken.

Helemaal mee eens, de interpretaties die ze geven lijken vaak louter subjectief; dit niet alleen bij de 'pure' theosofen maar ook in het geval van Steiner. In het geval van Steiner denk ik bijvoorbeeld aan de gedachte dat Lucifer-Satan uit de Abrahamistische stromingen en Ahriman-Angra Majnyu uit het Mazdaisme simultaan bezit proberen te nemen van het menselijk individu en de mensheid als geheel: dit is mijns inziens het resultaat van een impliciet aanwezige monotheïstische imprinting.
Over 'Isis Unveiled': of dit nu echt 'het' standaardwerk is laten we maar even in het midden, 'The Secret Doctrine' bevat ook aardige stukken. Ik heb me er simpelweg nooit toe kunnen zetten de beide werken in zijn geheel te lezen, op een gegeven moment loop ik een beetje vast in de brij van schijnbaar willekeurige aannames en verzinsels.
Het één en ander is in mijn ogen met name interessant uit comparatief mythologisch oogpunt, toch iets waar de antropo- en theosofen ook een gewoonte van maken.   

Voor diegenen die ook geïnteresseerd zijn in 'The Secret Doctrine': hier is een doorverwijzing naar een online versie.

Toevoeging: wat deze boeken ook de moeite waard maakt is het tijdsgewricht waaruit zij voortkomen. Mensen als Blavatsky hebben het pad geëffend voor, onder andere, C.G. Jung. Dit laatste is niet per sé positief bedoeld trouwens, zo zijn onze hedendaagse psychiatrie en pedagogiek doorregen met psychoanalytische aannames terwijl de achtergrond(en) van die stroming zo'n beetje afgedaan wordt als totale onzin.   
« Laatst bewerkt op: november 18, 2014, 08:30:29 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Ingwar Molendrift

  • Gast
Re: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Reactie #6 Gepost op: november 18, 2014, 10:24:08 pm »
Ook ik vind dat je de tijd waarin het geschreven en gepubliceerd is moet worden meegewogen,
Het was wel in een tijd dat een groot deel van de massa alles wat de kerk verkondigde voor waar aannam.
Behalve de rooie rakkers dan  :smiley:
Anders denken was vooral aan de elite voorbehouden, het volk had immers amper tijd om te denken,
de industriële revolutie was net goed op gang en iedereen werkte lange dagen.
Het baanbrekende was mijns inziens dat H.P.B. de weg opende voor anders denken voor het (gewonere) volk,
dat ook de voorchristelijke religies wel eens een waarheid konden bevatten.
Niet van de één op andere dag natuurlijk, maar toch.
Zoals Mark hier ook al aangaf
Toevoeging: wat deze boeken ook de moeite waard maakt is het tijdsgewricht waaruit zij voortkomen. Mensen als Blavatsky hebben het pad geëffend voor, onder andere, C.G. Jung. Dit laatste is niet per sé positief bedoeld trouwens, zo zijn onze hedendaagse psychiatrie en pedagogiek doorregen met psychoanalytische aannames terwijl de achtergrond(en) van die stroming zo'n beetje afgedaan wordt als totale onzin.

P.S. mijn favoriete versie is toch Isis ontsluierd.
de nederlandse versie dus ;)
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/isisontsluierd/index.html

En Mark bedankt voor de linkies, :yup:
was ik nog vergeten in mijn vorige antwoord.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2014, 10:49:36 pm door Ingwar Molendrift »

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Reactie #7 Gepost op: november 19, 2014, 08:45:51 am »
Als we HPB in de tijd plaatsen, was ze verre van uniek, een hele riedel esoterici en occultisten gingen haar voor. Wat aan het 'theosofisme' wel kan worden toegedicht, is dat het een van de eerste 'serieuze' pogingen was om de Oosterse filosofie in het Westen bekend te maken. Die nadruk was zelfs zo sterk, dat Steiner al de nadruk te groot vond.

Maar goed, daar ging dit draadje helemaal niet over.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: 'Isis Unveiled' integraal online in pdf.
« Reactie #8 Gepost op: november 19, 2014, 05:25:32 pm »
Wie in het kader van de popularisering van Oosterse filosofie ook wel belangrijk geweest zijn, en daarmee indirect op de Franse revolutie van 1789:
  • Jean-Baptiste Chardin met zijn beroemde werk "Journal du voiage du Chevalier Chardin en Perse", bij ons ook wel bekend als "Travels into Persia";
  • Jean-Baptiste Tavernier met zijn reisverslag "Les Six Voyages de Jean Baptiste Tavernier, Ecuyer, Baron d’Aubonne, en Turquie, en Perse, et aux Indes", ofwel "The Six Voyages".
Allemaal wel een behoorlijk stuk ouder (zeventiende eeuw) maar het aardige is dat het reisverslagen zijn van lieden die in een tijd leefden waarin de informatievoorziening veelal 'first hand' was.
Ik heb zeer sterk het idee dat de informatie die deze mensen naar Europa brachten mede verantwoordelijk geweest is voor het aanwakkeren van de revolutionaire ideeën die hier een halve eeuw later aan de oppervlakte kwamen. Chardin en Tavernier functioneerden kennelijk als een soort avant-garde. Op zich niet heel vreemd: er bleken opeens allerlei spirituele tradities te bestaan waarin de geestelijkheid het heffen van belastingen niet als lievelingshobby zag. Ik denk hierbij trouwens ook aan de door anti-Kantiaan Johann Adam Weishaupt opgerichtte occulte orde waar een aantal jaren geleden behoorlijk wat om te doen was.
Blavatsky lijkt een beetje in hetzelfde straatje te zitten als de twee voornoemde Franse reizigers, maar dan twee eeuwen later en met meer nadruk op de filosofische kant van de zaak.
"Ordening baart kunde."