Auteur Topic: Vikingen in Historiehuis Roermond  (gelezen 2451 keer)

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Vikingen in Historiehuis Roermond
« Gepost op: december 08, 2014, 11:25:50 am »
Bij mijn schoonouders kreeg ik een of ander geschiedenis tijdschrift in mijn handen geduwd (ik al niet meer welk) en daarin zag ik een advertentie van een Vikingen tentoonstelling in het Historiehuis in Roermond. Het historiehuis blijkt onderdeel te zijn van de bibliotheek en is gratis te bezoeken, ook op zondag. We zijn gisteren dus eens gaan kijken.

Het Historiehuis heeft een eigen collectie met devotionalia en stadsgeschiedenis, een steen gewijd aan Rura waarnaar de Roer en daarmee Roermond genoemd zal zijn en zo nog wat aardige dingen. Een verdieping lager is de kleine Vikingen tentoonstelling. Er is wat algemene en bekende informatie, er liggen aardig wat replica's van bekende voorwerpen, wat authentiek-ogende voorwerpen er is een kamer ingericht in de Viking-stijl en een maquette van een Vikingen enclave uit de buurt van Roermond (?). De expositie is netjes ingericht. Het is geen hoogvlieger, maar gratis en voor niks en toch weer met wat dingen waar ik nog nooit van had gehoord, een bezoek waard.

Zie www.historiehuis.nl voor meer informatie. De expositie loopt van september 2014 tot september 2015 dus er is geen haast bij.

Nog een paar aardigheden:
"Tegelijkertijd met deze expositie verschijnt het boek “De Vikingtijd: de Noormannen in Nederland en België”, van Luit van der Tuuk." Een aardig boekje van 10 euro met nog een redelijke omvang.

De expositie lijkt (mede) te zijn opgetuigd door een Hagenaar die ik volgens mij nog niet kende. Zijn de prachtige replica's ook van zijn hand? www.travellingnorth.nl

Er werd een film vertoond waarin werd gezegd dat er bij het rechttrekken van de Schelde honderden voorwerpen van de Vikingen zijn gevonden en deze liggen in een museum in Hamme. Zegt me niks! Met hulp van Google blijkt het om dit museum te gaan: http://www.vermeirebvba.be/museum.php
Hamme ligt tussen Antwerpen en Gent, dus daar zal ik niet op héél korte termijn heen gaan, maar als we toch weer eens afzakken naar het Zuiden, dan hoort dit wel op het lijstje. Gratis te bezoeken op zaterdag en zondag.

Ingwar Molendrift

  • Gast
Re: Vikingen in Historiehuis Roermond
« Reactie #1 Gepost op: december 08, 2014, 11:33:15 am »
Leuke tip Roy  :smiley:
bedankt

Vuurnacht

  • Lid
  • *
  • Berichten: 827
  • Kudos: +34/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vikingen in Historiehuis Roermond
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2014, 04:46:33 pm »
Zeker leuk. Klinkt als een goede optie voor een uitje.  :smiley:
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to those who think they've found it."