Auteur Topic: Repost van NH.net: proefschrift over Wodan-cultus online.  (gelezen 3338 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Repost van NH.net: proefschrift over Wodan-cultus online.
« Gepost op: april 22, 2015, 08:07:26 pm »
Forumlid Wagenaar van NH.net kwam hiermee, zeker interessant genoeg om ook hier te plaatsen: de online versie van het proefschrift "Uses of Wodan: The development of his cult and of medieval literary responses to it" door P.A. Shaw. Klik hier voor de doorverwijzing naar het proefschrift in pdf-formaat. Het aardige is dat de heer Shaw het geheel voorzien heeft van een uitvoerige lijst met literatuurreferenties.
De hele tekst is wel in het Engels maar dat lijkt me niet echt een probleem voor de meesten hier.
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Repost van NH.net: proefschrift over Wodan-cultus online.
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2015, 03:30:03 pm »
Top dankje
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Repost van NH.net: proefschrift over Wodan-cultus online.
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2015, 08:12:46 pm »
Na enig leeswerk (ik heb nog niet alles gelezen) lijkt het er op dat Shaw een zeer taalkundige aanpak bezigt, zowel in de meeste van zijn bronnen als in zijn analyses en ook in zijn benadering van Wodan als 'poëziegodheid'. Ik mis tot nog toe enige analyse aangaande de seiðr en berserker kanten van de Odin-Wodan-culti.  Shaw vergelijkt Odin-Wodan (en Donar-Thor) met Romeinse varianten en noemt in die context ook Mercurius en Mars maar hij benoemt wel alleen het contact van de Germaanse wereld met de Romeinen in het westen, het contact tussen de Zweden en Constantinopel en verdere zaken rond de Zwarte Zee lijken niet echt aanwezig in het beeld dat hij schetst.
"Ordening baart kunde."

Zia Seidhkona

  • Lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Kudos: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Repost van NH.net: proefschrift over Wodan-cultus online.
« Reactie #3 Gepost op: oktober 28, 2015, 08:21:47 am »
Interessant leesvoer! Hier ga ik even lekker voor zitten :)