Auteur Topic: Krachtplaats de Woensberg  (gelezen 9889 keer)

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Krachtplaats de Woensberg
« Gepost op: juli 15, 2015, 02:08:04 pm »
Merendeel van de leden is hier ongetwijfeld wel een keer geweest, de Woensberg. Hier staat een wodanseik met rune gekerfd die hier zijn aangebracht tijdens de laatste heiliging van dit jaar. 10 juli was ik er weer en trof er wederom een bende met troep aan. Glas, papier, blikjes etcetra. Best jammer.

Via het Gooisch natuur reservaat heb ik een kadaster onderzoek laten plegen wie de daadwerkelijke eigenaar is van dit gebied en dit is de gemeente Huizen. Ook met hun heb ik contact gehad en deze hebben me doorverwezen om contact op te nemen met Klachten En Meldingenlijn Gemeente Huizen. 08000233490. Het glaswerk dat daar ligt gaan ze opruimen, en ze gaan er regelmatig posten om te kijken wie  de oorzaak is.

Mocht je door dit gebied heen trekken en materiaal tegenkomen dat daar niet hoort, schroom niet om te bellen. Ben je er nog nooit geweest, aanrader ga er heen, alleen of met anderen.

8 augustus heeft onze vriendelijke Noorderlicht er ook iets georganiseerd zie https://www.facebook.com/events/984931484903366/
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2015, 02:11:54 pm »
Mooie oproep, Hobbes! En aan eenieder - het is een prachtige plek. Laten we dat zo houden  :mrgreen:  Wij geven het goede voorbeeld wel :)

Villsvin

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 96
  • Kudos: +3/-0
  • Hebban olla vogala nestas hagunnan?
    • Bekijk profiel
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2015, 04:16:39 pm »
Toen ik nog in Blaricum woonde, kwam ik er vaak. De eerste keer dat ik alleen kampeerde (ik was toen 13), was het op camping de Woensberg. Bovendien liggen mijn grootouders begraven op de begraafplaats bij de Woensberg. Het gaat me dus zeer aan het hart dat er respectvol met die plek wordt omgegaan. Ik heb er beide keren (tot mijn grote spijt) niet bij kunnen zijn wanneer de Woensberg herheiligd werd, maar ik vind het een geweldig initiatief om daar regelmatig schoon te maken. Niets dan goeds voor het feit dat je de verantwoordelijken op hun taak hebt gewezen de Woensberg schoon te houden én het gebied te controleren op illegale vuilstortingen.
Niet slechts iets groots
zij als gave gegeven;
ook met weinig verwerft men lof;
met een half brood
en een slok uit een beker
won ik een makker mij.

Havámal, Spreuk 51.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #3 Gepost op: juli 19, 2015, 05:36:12 pm »
Ik kan via http://www.bordenmax.nl/ een bord bestellen voor ongeveer €90,- met de text
Citaat
Geachte bezoeker.
Welkom op de Woensberg, deze berg is gewijd aan Wodan. En is een van de vele heilige plekken voor ons Heidenen.
Zoals alle plekken is deze berg vrij om te bezoeken. Er geldt hier wel de regel dat je hier je rotzooi opruimt als je hier besluit te zijn.
Dus wees geen dwaas en gooi je troep in de afvalbak Veel plezier.
Het is een bord van 30 bij 30 cm met buisklem. Er moet dus wel een paal de grond in worden geslagen daar. Nu kan ik natuurlijk als individu mijn naam onder zetten.
Maar het lijkt me veel leuker om dit te doen vanuit een groep mensen. Is hier bij Heidevlam oren naar?

Tevens is het plaatsen van een prullenbak (http://www.prullenbak-expert.nl/benton-tanaka) een optie
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2015, 02:19:07 am door Hobbes »
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Valora

  • Gast
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2015, 01:37:02 am »
Hey Hobbes, lijkt mij een puik plan!

Top intiatief!  :worship

 Ik wil best geld inleggen (mits het geen rib uit mijn lijf is).
Wanneer wil je het bord plaatsen? Of is dit iets om op het volgende Ding te overleggen?

Misschien ook iets meer uitleggen op het bord? voor leken die voorbijwandelen zegmaar.  zoals:

Citaat
Welkom op de Woensberg, een van de vele Oude Germaanse Offerheuvels in dit gebied. Deze berg is (net als Woensdag) vernoemd naar Wodan, de Alvader uit het Noord-Germaanse pantheon. De berg is ook vandaag de dag nog een heilige plek voor alle Heidenen in Nederland.
De berg is vrij toegankelijk als je hem met respect betreed en je troep opruimt.
                                 - Heidevlam
Voor voorvaderlijk gedachtegoed in de Lage Landen

Ik las toevallig ook net op een site dat de Tafelberg aan zijn naam komt omdat de Germanen daar offerden op een grote tafel. Ik dacht dat het kwam door de vorm van de berg. Immers: bergketens die een platte bovenkant hebben noemen wij in het Nederlands ook tafelbergen. Maar misschien zijn die wel vernoemd naar onze offerheuvel-tafelbergen, gezien ze in het engels "mesa" heten en wij zulke bergen in Nederland uiteraard niet kennen. Kip of het ei verhaal?  :laugh:

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #5 Gepost op: juli 22, 2015, 01:55:49 am »
Ik heb nog geen idee wanneer ik het wil plaatsen, noch wat de uiteindelijke tekst wordt. Ik wil de gemeente Huizen er ook over informeren, kijken of ik wat kan lospeuteren qua financiën. Dingetje voor het ding lijkt me prima
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Valora

  • Gast
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2015, 01:21:51 pm »
prima ik zet het in de beginpost erbij! Voor zo ver ik het kan inschatten lopen de meeste mensen wel warm voor zoiets, zeker als het in overleg met de gemeente kan.

Edit: het lijkt me dat iedere gemeente het fijn zou vinden om een plek te hebben waar mensen vanuit heel Nederland heen komen en geïnteresseerd in zijn. Of dat nou heidenen zijn of niet.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2015, 01:23:28 pm door Valora »

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2015, 05:34:03 pm »
Beginpost?
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Valora

  • Gast
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2015, 03:17:32 am »
beginpost van het ding 3.0, lijst met alle agendapunten

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #9 Gepost op: augustus 10, 2015, 01:56:35 pm »
17/08 10 uur ga ik samen met de zwerfafval coördinator van Huizen de ‪Woensberg‬ op om te kijken hoe we het afval probleem daar kunnen tackelen.
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #10 Gepost op: augustus 10, 2015, 05:49:45 pm »
Goed bezig, Hobbes!

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2015, 02:37:34 pm »
Inderdaad!

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2015, 12:13:05 pm »
Boa's worden met mooi weer ingezet  en de lokale Tomin Groenvoorziening zal er regelmatig schoonmaken....kleine overwinning lijkt me
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2015, 06:17:15 pm »
Goed nieuws!

Gwaihir

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 962
  • Kudos: +28/-0
    • Bekijk profiel
Re: Krachtplaats de Woensberg
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2015, 11:02:20 pm »
Super!