Auteur Topic: Online artikel over Johan Bure (1568–1652).  (gelezen 3044 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Online artikel over Johan Bure (1568–1652).
« Gepost op: september 06, 2015, 08:47:36 pm »
Tijdens enig zoekwerk op internet kwam ik het volgende artikel tegen: "Alchemy of the Ancient Goths: Johannes Bureus’ Search for the Lost Wisdom of Scandinavia." Het artikel is geschreven door iemand van de universiteit te Lund, Skåne en door Brill gepubliceerd in 2012; wel gepubliceerd in het Engels maar ik neem aan dat dit geen problemen oplevert.

Bureus/Bure was afkomstig uit de omgeving van Uppsala en is de bedenker van het zogenoemde Adalruna-systeem, het uitmaken van de zin en onzin van dat geheel laat ik aan jullie zelf over; hier is in ieder geval een doorverwijzing naar de pdf-versie van het genoemde artikel over de beste man.

De in het artikel gepresenteerde tekst geeft een interessant inkijkje in de denkwereld van een zeventiende-eeuws Scandinavisch persoon die, op geheel eigen wijze, op zoek is gegaan naar zijn eigen culturele wortels.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2015, 10:33:31 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Online artikel over Johan Bure (1568–1652).
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2015, 08:34:19 am »
Momenteel geen tijd om het te lezen, maar wel bedankt voor het delen. :)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Online artikel over Johan Bure (1568–1652).
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2015, 05:19:29 pm »
Op het forum van NH.net werd ik gewezen op het feit dat Roy ook een aantal artikelen over Bureus geschreven heeft, waaronder dit artikel, welke ik reeds tegengekomen was tijdens het zoeken. Het artikel op Gangleri.nl is inclusief een aantal verwijzingen naar boeken en teksten van bekende runologen/esotherici als Stephen E. Flowers, Thomas Karlsson en Susanna Ã…kerman. Karlsson heeft ooit een dissertatie geschreven over Bure, weliswaar in het Zweeds maar voor de volledigheid plaats ik hier toch ook nog even de doorverwijzing naar de pdf-versie van die tekst.
"Ordening baart kunde."