Het bedenken van een goed systeem en goede waarde is veel moeilijker dan het lijkt. Dingen kunnen op papier mooi lijken en uiteindelijk toch raar uitpakken. Ik zal het proberen te illustreren met de voorbeelden die jij gaf. Ik snap dat je zelf al zegt dat je het misschien niet met alles eens bent, maar in een monotheïstische leer kun je niet je eigen subset aanhangen. Misschien eventjes in het begin.
1 Eenheid van de mensheid
2 Gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen
3 Uitbanning van alle vormen van vooroordelen
4 Wereldvrede
5 Harmonie tussen religie en wetenschap
6 Onafhankelijk onderzoek naar de waarheid
7 Universeel verplicht onderwijs
8 Universele hulptaal
9 Gehoorzaamheid aan de overheid en niet-betrokkenheid bij de partij-politiek[23]
10 Afschaffing van uitersten van rijkdom en armoede
[/quote]
1 Wat betekend dat? Hoezo is dat een waarde? Ik zal het je zeggen: iedereen moet Bahai worden, want Bahai is het juiste en voor iedereen.
2 Top. Niks op aan te merken.
3 Wat zijn dan allemaal vooroordelen? Is op intuïtie afgaan ook vooroordelend? Is statistische kennis een vooroordeel? En hoezo uitbanning van
alle vooroordelen? Waarom niet je medemens gewoon met respect behandelen? Deze "waarde" resulteert wat mij betreft in overmatige preventieve zelfcensuur.
4 Ja leuk... Dankjewel miss universe voor je bijdrage. Wat betekent dat? Dat je IS niet mag bombarderen? Of dat je IS juist moet bombarderen?
5 Klinkt leuk. Betekent niets. Betekent dat religie betrekken in de wetenschap en vice versa? Of betekent dat evenveel waarde hechten aan beide? Er zijn zat christelijke, joodse en islamitische wetenschappers en dat gaat prima zo. Ze zullen (onbewust) hun eigen religieuze inzichten bescheiden verenigen met hun werk en dat is prima. Van bovenaf een harmonie tussen wetenschap en religie opleggen kan zowel de wetenschap als de religie aantasten. Streef het niet na, maar laat eventuele "harmonie" (wat dat ook mag zijn) groeien.
6 Maar wel binnen de zelfcensurerende kadertjes en regeltjes?
7 Voor onderwijs voor iedereen heb je een minimale economie nodig die dat kan dragen. Goed streven op zich, maar het is wel een soort van luxe die niet in alle situaties prioriteit heeft naar mijn mening.
8 Nou dat is al gelukt met Engels
9 Best prima.
10 Soort van mee eens, maar dit is dus wel behoorlijk slecht geformuleerd. Als je dit eindeloos doorvoert kom je uit tot communistische (niet-werkende ondynamische) gelijkheid. Dat zullen ze wel niet bedoelen, het zal vast bedoeld zijn om het verschil tussen CEO en hongerige mensen te verkleinen. Maar zeg dan zoiets van: een leider mag nooit meer dan 100x (oid) zo veel als zijn laagste dienaar verdienen. Ik bedoel hoe kan je anders zeggen dat dit principe doorgestreept mag worden omdat de mensheid na keihard werken het eindelijk voor elkaar heeft?
Snap je? Veel van dit soort mooie woorden zijn naar mijn mening populistische nonsense. Het is waarschijnlijk goed bedoeld, maar het leven is veel complexer dan deze mensen willen geloven. Zij hebben (zoals vele anderen) zoiets van: jongens, laten we gewoon allemaal lief doen tegen elkaar en dan komt het toch allemaal wel goed? Dit soort naïeve gedachten werken niet.
Ik ben van mening dat je strijd en conflict moet omarmen en dan het niet doodknuffelen of ontlopen, het ook niet moet laten ontploffen, maar gewoon lekker zo veel mogelijk als kan ouderwets uitpolderen. Verschrikkelijk saai, vaak ook veels te traag, maar het leidt absoluut tot veel betere resultaten dan als naïeve herder (profeet) je kudde schapen onmogelijke doelen stellen zoals wereldvrede.
Ook hier is het Heidendom weer superieur: het biedt je het gereedschap (het Ding, erecodes) waarmee je zelf als gemeenschap tot goede oplossingen voor allerlei situaties kan komen, en laat in het midden wat die oplossing zou moeten zijn. Dat is aan ons. En wij (als mensheid) weten het sowieso beter dan 1 profeet of 1 god.