Auteur Topic: "Runes around the North Sea and on the Continent", J.H. Looijenga.  (gelezen 3072 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
"Runes around the North Sea and on the Continent", J.H. Looijenga.
« Gepost op: september 23, 2015, 11:06:16 pm »
Naar aanleiding van een topic op het NH.net-forum en de daarin opgeworpen vragen over culturele overlap tussen Kelten en Germanen ben ik vanmiddag weer eens in de schriftsoorten gedoken; zodoende kwam ik op de internetsite van de Rijksuniversiteit Groningen een promotiescriptie uit 1997 tegen van de hand van Jantina Helena Looijenga over het voorkomen en ontstaan van fuþark-runen. Het leek me wel van toegevoegde waarde om ook een doorverwijzing naar de aangetroffen tekst op dit forum te plaatsen.

Hier vind je een doorverwijzing naar de bedoelde pagina met de scriptie in de onderzoeksdatabase van de Rijksuniversiteit Groningen. Aan de rechterzijde van de pagina staan een aantal pdf-bestanden die je kunt downloaden, tezamen vormen die bestanden de inhoud van de scriptie (je kunt de scriptie ook integraal downloaden). In bestand 'c3' wordt een uiteenzetting gegeven over het vermeende ontstaan van het fuþark.
De scriptie heeft een archeologische insteek en beschrijft het voorkomen van runen in een vrij groot gebied en inscripties op een brede variëteit aan artefacten, inclusief interpretaties.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2015, 11:13:00 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Elvar Heimdalir

  • Lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Kudos: +2/-0
    • Bekijk profiel
    • Zilvervis
Re: "Runes around the North Sea and on the Continent", J.H. Looijenga.
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2015, 03:26:07 pm »
Uiterst interessant allemaal, echter dit is een enorme vracht informatie en ik heb wat extra tijd om te lezen en studeren, maar dit is toch een mer á boire. Dank in ieder geval. Ik heb het eerste hoofdstuk gedownload en het is goed te lezen, de auteur heeft een prettige en redelijk toegankelijke stijl. Ik kom er zeker op terug als ik er aan toe ben gekomen. ( URL staat bij mijn Favorieten)

Valora

  • Gast
Re: "Runes around the North Sea and on the Continent", J.H. Looijenga.
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2015, 09:55:02 pm »
Ik zal het binnenkort lezen :)