Auteur Topic: Vragenlijst Michael Strmiska  (gelezen 9300 keer)

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Vragenlijst Michael Strmiska
« Gepost op: oktober 05, 2015, 05:48:30 pm »
Michael Strmiska, auteur van bijvoorbeeld "Modern Paganism In World Countries", is benieuwd hoe wij Nederlandstalige heidenen aankijken tegen het leven na de dood. Hij heeft me een email met vragen gestuurd, maar het leek mij handiger om hier een Google survey van te maken. Voor mij is dat ook de eerste keer, maar als je het leuk vindt om mee te doen, kijk eens -hier- en laat het me weten als er iets niet goed werkt.

Het is natuurlijk het leukst als er veel verschillende mensen mee doen. Ik heb dit op de FB van Traditie gezet. Ik zet het op het forum van Heidevlam. Ik moet eens kijken of ik nog een account heb bij Hagal, maar we moeten zeker Negen Werelden, Aver, enz. niet vergeten. Deel de vragenlijst op plekken waar ik misschien niet aan zou denken. Beter een keer dubbel dan dat we mensen missen.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2015, 01:21:11 pm door Roy »

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2015, 07:23:00 pm »
Ingevuld
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2015, 10:09:44 pm »
Bedankt Hobbes.
Michael bedenkt zich nu dat hij voorheen Survey Money gebruikte en dat dat de vergelijk met eerder onderzoek makkelijker maakt. Hij is nu dus met die applicatie aan het rommelen. Als er een nieuwe link is, zal ik deze hier plaatsen. Hij moet dan ook maar even kijken of hij de enquetes die zijn ingevuld in Google Docs kan overzetten.

Valora

  • Gast
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2015, 10:17:58 pm »
Ik ben hem ook aan het invullen, maar dat is nog best lastig op zulke -in wezen- beperkte vragen. Of je in reïncarnatie gelooft hangt bijvoorbeeld compleet af van wat je idee van reïncarnatie is, wat afhangt van je complete geloof zo'n beetje. Ik ben bang dat mijn antwoorden er niet duidelijker op worden

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2015, 10:29:04 pm »
Ik heb ook wat vragen terug gekaatst. Survey Monkey lijkt van de baan.

bosding

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 497
  • Kudos: +15/-0
  • mede-deling, Dat klinkt nog best gezellig
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2015, 11:23:55 pm »
Ook ik heb het ingevuld :)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2015, 11:26:34 pm »
Ik ben hem ook aan het invullen, maar dat is nog best lastig op zulke -in wezen- beperkte vragen. Of je in reïncarnatie gelooft hangt bijvoorbeeld compleet af van wat je idee van reïncarnatie is, wat afhangt van je complete geloof zo'n beetje. Ik ben bang dat mijn antwoorden er niet duidelijker op worden
Mee eens, ik liep tegen hetzelfde aan en heb daar ook opmerkingen over geplaatst. De definitie van 'geloven' op zichzelf is ook nogal afhankelijk van allerlei culturele contextaspecten: aannemen dat iets een waarheid is, is als 'geloven' te beschouwen maar als je überhaupt geen zaken hoeft aan te nemen doordat je ze nooit in twijfel hebt getrokken (en daarmee wellicht ietwat naïef bent) dan 'geloof' je ontologisch gesproken eigenlijk niet. Verder vond ik het gebruik van begrippen als ziel en geest ook wat te simpel, eigenlijk met eenzelfde soort reden. Allicht dat een overledene 'iets' mist ten opzichte van een levende! Hoe kijkt hij aan tegen iets als kennis in psychologische zin, is het superego ook als een soort zielssubstratum op te vatten binnen zijn definitiebereik?
Enfin: ik wens de weledelgeleerde heer Strmiska veel plezier met het ontcijferen van onze antwoorden   :yup:.
Ik hoop trouwens wel dat we op de één of andere manier van hem de resultaten kunnen vernemen.   

Edit: ik heb in één van mijn antwoorden op de vragen van Strmiska ook nog eventjes verwezen naar dat artikeltje van Dmitri Krioukov over netwerk kosmologie uit 2012, gepubliceerd in Nature  :mrgreen:.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2015, 11:55:58 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #7 Gepost op: oktober 08, 2015, 08:54:45 am »
En hij heeft zich bedacht.

-Hier- staat een Survey Money. Deze kan als multiple choice worden ingevuld, maar er is ook ruimte voor verhaaltjes. Degenen die het Google formulier hebben ingevuld hoeven het nieuwe formulier niet in te vullen, maar het mag wel.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2015, 01:21:46 pm door Roy »

Arjane

  • Gast
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #8 Gepost op: oktober 08, 2015, 09:33:45 am »
Ik heb de Survey Monkey-vragenlijst ingevuld :) inderdaad lastig om te antwoorden, aangezien iedereen anders denkt. Feitelijk is paganisme veel te breed om in een enquête te vangen

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #9 Gepost op: oktober 08, 2015, 09:37:13 am »
Michael doet al decennia lang onderzoek naar ons heidenen. Ik denk dat het hem er deels om gaat om te kijken of die verschillen inderdaad zo groot zijn. Ik heb het idee dat het in Amerika meer gelijk is voor verschillende groepen. Daar gaan we nog van horen.

Arjane

  • Gast
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2015, 09:39:14 am »
Ik snap het, ik ben erg benieuwd naar de resultaten!

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #11 Gepost op: oktober 08, 2015, 10:35:07 am »
Argh, hij is al weer aan het werken aan een nieuwe versie van de Monkey Survey ("haste makes waste"...). Verwijzing volgt.

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #12 Gepost op: oktober 08, 2015, 01:20:57 pm »
-Bij deze- "the FINAL version".

Gaby

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 226
  • Kudos: +13/-0
    • Bekijk profiel
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #13 Gepost op: oktober 08, 2015, 01:48:58 pm »
Heb 'de laatste versie' ingevuld

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Vragenlijst Michael Strmiska
« Reactie #14 Gepost op: oktober 08, 2015, 02:28:46 pm »
De gene die hem hebben ingevult hoeven hem dus niet nog een keer te doen?
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies