Hmm interessant.
Wat ik heb geleerd is het volgende en ik ben benieuwd of dat te verenigen valt met wat deze man zegt:
1. De verspreiding van dit soort oude culturen (Kelten, Germanen, Slaven etc.) is bijna geheel linguïstisch, en nauwelijks genetisch. Eventuele elite van een inferieure cultuur kan (genetisch) vervangen worden door een superieure tijdens de verspreiding, maar het gros 99% neemt alleen de taal en de cultuur over.
2. De overname wordt voor het grootste deel veroorzaakt door een negatieve handelsbalans met de superieure cultuur. Vergelijkbaar is het hoe Nederlanders (e.a.) steeds meer hun taal verloederen ten voordele van het Engels simpelweg omdat wij Engels moeten kunnen spreken om onze producten te kunnen verhandelen.
3. Het andere deel is uiteraard militaire macht.
4. De Kelten uit Oostenrijk waarvan normaal geacht worden dat de Keltische cultuur daar begon waren goede smeden (is archeologisch bewijs voor) en konden zo zowel een militair voordeel (wapens) als wel een handelsvoordeel (sieraden) verwezenlijken.
Het lijkt me raar dat mensen uit het westen van Europa toentertijd een positieve handelsbalans konden waarmaken.
Maar ik zal de docu eens bekijken want het klinkt interessant!