Auteur Topic: 4 gig aan artikelen en onderzoek  (gelezen 7859 keer)

Valora

  • Gast
4 gig aan artikelen en onderzoek
« Gepost op: oktober 19, 2015, 02:28:59 am »
Hoi allemaal, ik heb groen licht gekregen van een oude bekende van mij uit het Reconstructie-Asatru wereldje om zijn online boekenplank te delen.

Het betreft zo'n 4 gig aan artikelen en onderzoek over de gebruiken, cultuur, literatuur en religie van de voorchristelijke germanen.

Ik weet dat een aantal mensen hier heel erg blij mee zullen zijn  :laugh:

Linkje: https://app.box.com/s/btkqwyuuk3xiuj6m1qk5

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2015, 03:51:01 pm »
Ik weet dat een aantal mensen hier heel erg blij mee zullen zijn  :laugh:
Absoluut! Ik ben wel blij met de volledige online versie van "Northern Mythology" van Thorpe maar vooral onder post-modern scholarly staan behoorlijk wat interessante titels.
"Ordening baart kunde."

Valora

  • Gast
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2015, 11:37:36 am »
yep, staan hele interessante dingen tussen!

Villsvin

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 96
  • Kudos: +3/-0
  • Hebban olla vogala nestas hagunnan?
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2015, 09:10:12 am »
Ik ben hier zeer blij mee! Ik had zelf al een database opgezet van academische teksten over het heidendom om te kunnen gebruiken voor mijn eindscriptie Geschiedenis, maar die is bij lange na niet zo omvangrijk als deze. Echt geweldig!
Niet slechts iets groots
zij als gave gegeven;
ook met weinig verwerft men lof;
met een half brood
en een slok uit een beker
won ik een makker mij.

Havámal, Spreuk 51.

Valora

  • Gast
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2015, 01:12:15 pm »
Als je die gast mailt (zijn email staat in de readme) zijn er misschien artikelen die je erbij kan laten zetten

Zonnewolf

  • Lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Kudos: +8/-0
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2016, 03:31:44 am »
Woow! Ik lees dit nu pas! Super bedankt!
The brain is only connected to the spiral column, isn't it? So if we thought with brians, we would only be able to move the thought as far as our anus! - Shajian Wajai

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2016, 01:47:13 pm »
Kan ik deze ook delen met anderen?
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2016, 10:38:07 am »
Awesomekoekjes! :mrgreen:

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2017, 08:39:38 pm »
De toegang tot die database is dus tezamen met Valora zelf van het forum verdwenen, zonde.
Het is maar goed dat ik in ieder geval nog een paar teksten heb weten binnen te halen.

:pol
"Ordening baart kunde."

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2017, 04:07:13 pm »
Hij is geheel verwijderd ivm een dmca claim. De rest is toeval.
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #10 Gepost op: juni 17, 2017, 10:10:02 pm »
Hij is geheel verwijderd ivm een dmca claim.
Tja, gezien het steeds vaker het geval lijkt te zijn dat jan-en-alleman meteen geld wil zien bij iedere scheet die gelaten wordt, mogen we blij zijn met de toegang tot hetgeen wèl beschikbaar is.

Ergens begrijp ik het wel: men wil loon naar werk, anderzijds mag men zich terdege afvragen hoe relevant zaken worden als je ze achter slot en grendel blijft bewaren en de inhoud slechts sporadisch tegen betaling geraadpleegd zal worden. In principe zou je kunnen stellen dat de inhoud voor een aanzienlijk deel in de obscuriteit verdwijnt door het opwerpen van die betalingsbarrières.
Men is in het betaalde geval waarschijnlijk enkele dollartientjes rijker maar vrijwel niemand weet wat er geschreven is, bovendien leunt de inhoud van dergelijke databases veelal sterk op het verleden en zijn het met name erfgenamen en dergelijken die geld willen zien voor andermans werk (mensen als Benjamin Thorpe, Jan P.M.L. de Vries of H.R. Ellis Davidson gaan hier in ieder geval niet rijk meer van worden).

Het doet me eigenlijk ook een beetje denken aan discussies die ik op de universiteit had, aangaande dergelijke zaken. Veel wetenschappers (en me dunkt kan dit ook voor publicisten in bredere zin gelden) overschatten a priori de relevantie van hun werk nogal doordat ze er zelf dag en nacht mee bezig zijn, een soort beroepsdeformatie. Die relevantie wordt overigens vaak uitgedrukt in de zogenoemde Impact factor en dergelijke maten, iets dat de relevantie vaak nòg rooskleuriger voor de dag doet komen. De "impact" telt eigenlijk pas ècht in brede zin als de citaten ook te vinden zijn in de Libelle, HP-De Tijd of de Panorama en niet alleen in het European Physics Journal en dergelijke niche-tijdschriften; men heeft het in de meeste gevallen met name over de "impact" op de eigen sociale groep (id est de collegae).

Op een gegeven moment krijgt men de resultaten gepubliceerd en komt het geheel in de afgeschermde databases van Elsevier, Wiley-Blackwell, Springer of Oxford University Press te staan. Voorts kan een particulier individu tegen betaling van een paar dollartientjes (afhankelijk van het artikel en de uitgever, zo rond de 30 dertig dollar) zo'n artikel downloaden, iets dat in de meeste gevallen vervolgens wel drie tot vijf keer gebeurt. De aantallen zijn zodanig, simpelweg doordat de algemene maatschappelijke interesse in bijvoorbeeld een zeldzame ondersoort van de Erica Scoparia nagenoeg nul is; terwijl daar toch jááááaaren intensieve onderzoeksarbeid in heeft gezeten. Dat laatste komt wellicht overdreven over maar gelooft u mij als ik zeg dat de werkelijkheid soms deerniswekkender is dan je redelijkerwijs zal of kunt vermoeden.
De publicisten in kwestie mogen blij zijn dat universiteiten en dergelijke instellingen op structurele basis die peperdure all access abonnementen bij hun uitgevers blijven afsluiten.

Met andere woorden: die dmca-claims zullen in veel gevallen het gevolg zijn van het zoeken van spreekwoordelijke spijkers op het evenzo spreekwoordelijke lage water.

« Laatst bewerkt op: juni 18, 2017, 08:41:16 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #11 Gepost op: juni 20, 2017, 03:20:02 pm »
Hij is geheel verwijderd ivm een dmca claim. De rest is toeval.



DMCA is voor veel zaken de nagel aan de spreekwoordelijke doodskist. Ik ben voorstander van het openbaren van informatie op een wijze gelijk aan die van Open Source software - het is in mijn optiek zoals Mark het reeds schetst; spijkers op laag water zoeken. Teren op andermans werk als familie of erfgenaam is al helemaal zo'n triest iets. Ik pleit dan ook voor open informatie op elk gebied.


Wat betreft beroepsdeformatie (of deformatie in het algemeen), dat laatste geldt voor veel publicisten in het algemeen. Veel schrijvers van o.a. vakliteratuur in mijn beroepsgroep hebben er ook last van, en een aantal "vooraanstaande" figuren al helemaal. Er lijkt een ongeschreven regel te zijn dat als 2 á 3 personen je werk ophemelen, je als (brood)schrijver al denkt dat de hemel opengaat en het goud regent.
Een uitnodiging voor een of ander belangwekkend gemaakt "bal" of iets dergelijks staaft hen vaak in het "belang" of "succes". Succes is in mijn optiek een grote oplage, een door de markt gegeven vraag naar herdrukken en een lading openbare lezingen op het gebied van je schrijfsel. Maar dat is een lange weg en niet voor iedereen weggelegd. Vaak zie je dan ook dat schrijvers het 'erbij' doen, want er van leven is slechts weinigen gegeven, helaas. Ik hoop dat een aantal aankomende schrijvers die ik ken dan ook succesvol worden.











Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #12 Gepost op: juni 22, 2017, 07:01:33 am »
Over die licentie, @Kezlar, bedoel je zoiets als de Creative Commons License?

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: 4 gig aan artikelen en onderzoek
« Reactie #13 Gepost op: juni 22, 2017, 07:43:02 am »
Ja, creative commons of GNU/Public.


Onder de eerstgenoemde kun je eigen werk publiceren en het  vrij laten aan anderen om aan te vullen, verbeteren enz.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2017, 08:05:54 am door Kezlar »