Auteur Topic: Eerste huizen Amsterdam stonden in Noord  (gelezen 3992 keer)

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
Eerste huizen Amsterdam stonden in Noord
« Gepost op: januari 11, 2016, 02:10:23 pm »
De eerste huizen van Amsterdam stonden niet aan de Amstel, maar in Amsterdam Noord. Dat betoogt historicus Bas Kok in een nieuw boek over het gebied boven het IJ. 
Volgens Het Parool stelt Kok na onderzoek dat al rond het jaar 1000 ter hoogte van Durgerdam en Ransdorp huizen werden gebouwd.

Het IJ stond volgens Kok toen nog droog en zo bestond de scheiding tussen Amsterdam-Noord en het centrum nog niet. "Er liep één rivier door het gebied: de Die, die via wat nu Amsterdam-Noord is naar het stadscentrum liep", schrijft de historicus in zijn boek Oerknal aan 't IJ.

In de eeuw daarna trokken de bewoners vanuit het noordelijke gebied naar waar nu de Warmoesstraat en het Rokin liggen. Hier werden na 1100 de eerste contouren van het huidige Amsterdam zichtbaar. "Je zou dus kunnen zeggen dat Amsterdam een uitbreiding van Noord is, een onderdeel van Noord."

Volgens de meeste theorieën ontstond Amsterdam rond 1200 toen de dam, waar de stad zijn naam aan dankt in de Amstel werd gelegd. "Dat jaartal is bepaald op basis van onder meer koolstofonderzoek, maar uitslagen van dergelijke tests kunnen enorm variëren", stelt Kok.

http://www.parool.nl/parool/nl/4036/AMSTERDAM-NOORD/article/detail/4221777/2016/01/10/Amsterdam-ontstond-in-Noord-niet-aan-de-Amstel.dhtml
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Villsvin

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 96
  • Kudos: +3/-0
  • Hebban olla vogala nestas hagunnan?
    • Bekijk profiel
Re: Eerste huizen Amsterdam stonden in Noord
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2016, 08:25:40 am »
Ik heb Bas Koks boek 'Oerknal aan het IJ' nog niet gelezen, dus ik weet niet met welke argumenten komt om deze stelling te onderbouwen, maar ik ben nu al wat sceptisch. Heel het Amstelland was begin 11de eeuw een drassig en onbewoonbaar veenlandschap. Pas toen de eerste veenkolonies onstonden, zoals Ouderkerk, Diemen en Abcoude, werd het landschap geschikt gemaakt voor bewoning. Dit was in de tweede helft van de 11de eeuw. Het gebied rond de monding van de Amstelveen was zo onbegaanbaar dat deze pas na de Allerheiligenvloed van 1170 betrokken kon worden. Bovendien is er in de archieven van de eerder genoemde plaatsen geen bron te vinden die rept over bewoning in het gebied van de Amstelmonding in de 11de eeuw. Dat is vreemd want de archieven geven wel aan dat de andere plaatsen in het Amstelland bestaan. Ook archeologische opgravingen geven geen aanleiding tot ideeën dat de monding van de Amstel voor 1175 bewoond was. Daarentegen is het wel degelijk mogelijk dat de Allerheiligenvloed alle sporen van bewoning van voor 1170 heeft weggespoeld. Ik ben heel benieuwd wat andere historici van Bas Koks stelling vinden.
Niet slechts iets groots
zij als gave gegeven;
ook met weinig verwerft men lof;
met een half brood
en een slok uit een beker
won ik een makker mij.

Havámal, Spreuk 51.

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
Re: Eerste huizen Amsterdam stonden in Noord
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2016, 12:26:04 pm »
Dit is wat ik vond over Bas Kok:

Bas Kok (Amsterdam, 1966) is schrijver en psycholoog. Hij combineert zijn werk als psycholoog met activiteiten in diverse media. In opdracht van de Volkskrant publiceerde hij het boek Assessment doen, waarvan inmiddels bijna 40.000 exemplaren zijn verkocht. In 2007 verscheen de roman Het Lab, zijn prozadebuut. November 2010 kwam de novelle Kapampa uit.

Dit is wat ik vond over zijn boek:

Noord is booming, zeggen steeds meer mensen. The New York Times zette het stadsdeel hoog op het mondiale lijstje met hippe stadswijken. Wat maakt dat ’t lelijke eendje van de stad in korte tijd dermate populair werd? En waarom was het zo lang ongeliefd? Oerknal aan het IJ werpt een nieuw licht op Amsterdam-Noord. De eeuwenlang doorwerkende invloed van het galgenveld op het aanzien van Noord, de opkomst en ondergang van de scheepswerven, de rijzende ster van de cultuurpaleizen EYE en A’DAM Toren. Bovenal stuitte Bas Kok op een nog onbekend verhaal van Noord. Het zet de geschiedenis van het stadsdeel - en dat van de hele stad Amsterdam - op z’n kop. In boeken over Amsterdam komt Noord niet voor – en omgekeerd geldt hetzelfde. In Oerknal aan het IJ is Noord boven alles een Amsterdams fenomeen. Het kompas draait voor de gelegenheid 180 graden noordelijk. Maar op zoek naar de wording van het stadsdeel boven het IJ, belandt Bas Kok verrassend genoeg in de ontstaansgeschiedenis van het oude Amsterdam. Is de historie van de hoofdstad zoals we die kennen misschien een fantasierijk bedenksel? Met heldere, grappige voorbeelden legt Kok uit hoe de Amsterdamse koopmansgeest het verhaal van de stad naar z’n hand zette. Kromme rivieren werden rechte kanalen, terwijl een recht kanaal de belangrijkste stadsrivier werd. Tijd voor een nieuwe kijk op oude zaken. Bas Kok (Amsterdam, 1966) is auteur, blogger bij Ilovenoord en stadmaker. Hij groeide vanaf zijn tiende op in Noord, woonde enige tijd aan de stadskant van het IJ maar keerde in 2012 terug onder het motto: Oost, West, Noord best. Na een aantal jaren als freelance journalist, werkte Bas twintig jaar als organisatiepsycholoog. Eerder schreef hij de roman Het lab (2007), de novelle Kapampa (2010) en het managementboek Assessment doen (2004).

http://www.bol.com/nl/p/oerknal-aan-het-ij/9200000053419116/
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Villsvin

  • Vuurslag
  • Lid
  • **
  • Berichten: 96
  • Kudos: +3/-0
  • Hebban olla vogala nestas hagunnan?
    • Bekijk profiel
Re: Eerste huizen Amsterdam stonden in Noord
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2016, 02:15:49 pm »
Ik ben nu alleen maar sceptischer geworden :)
Niet slechts iets groots
zij als gave gegeven;
ook met weinig verwerft men lof;
met een half brood
en een slok uit een beker
won ik een makker mij.

Havámal, Spreuk 51.