Auteur Topic: Internet Sacred Text Archive  (gelezen 4136 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Internet Sacred Text Archive
« Gepost op: augustus 30, 2016, 12:03:25 am »
Volgens mij heb ik deze internetsite nog nooit voorbij zien komen op één der Nederlandse heidendomfora; ik kom echter vaak verwijzingen tegen naar de Internet Sacred Text Archive (oftewel 'ISTA' voor intimi), bijvoorbeeld als externe verwijzing in Wikipedia artikelen. De ISTA levert een grote verzameling online bronteksten en artikelen die gecategoriseerd zijn naar religieuze of spirituele stroming of naar geografische origine, een verzameling waar ik zo nu en dan graag doorheen ploeg.

Eigenlijk staan bijna alle tekst-gebaseerde zaken waar eenieder het binnen de context van spiritualiteit en aangrenzende vlakken wel eens over heeft integraal op de site: van allerlei fantasie-grimoire flauwekul tot serieuze mythologie en klassieke teksten.
Helaas staat het meeste in ofwel hypertext of in gewone text-weergave en niet in pdf, waar ik meestal de voorkeur aan geef.
Bijna alles betekent dat bepaalde zaken kennelijk missen in deze leuke online verzameling: ze hebben een uitgebreide wish-list dus, indien dat mogelijk is, kun je bijdragen aan een vervollediging van de beschikbare informatie.

Klik hier voor een doorverwijzing naar de ISTA-pagina. Verdere doorverwijzingen naar de teksten staan in de kolom aan de linker kant, per categorie gerangschikt op alfabetische volgorde . 

Oh ja, nog even een aanvulling: ik was hiertoe gekomen doordat ik andermaal naar de ISTA-pagina werd verwezen, dit maal in het kader van de comparatieve mythologie (toch één van mijn voornaamste interesses). In dit boek, geschreven in 1909 door de Oostenrijkse psychoanalyticus Otto Rank en vertaald naar het Engels in 1914 door Robbins & Jeliffe, worden verschillende helden met elkaar vergeleken (van Sargon de Grote tot Lohengrin de Zwanenridder). Het doet soms wel wat te psychologisch aan maar dat kunnen we Rank niet echt aanrekenen (het was immers een maatje van Sigmund Freud).
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2016, 12:25:30 am door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Internet Sacred Text Archive
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2016, 07:09:11 am »
Dank voor het delen!

Roy

  • Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Kudos: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Internet Sacred Text Archive
« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2016, 08:35:02 am »
Ah ja, die website ken ik al jaren. Ik kom er vaak uit als ik citaten zoek.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Internet Sacred Text Archive
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2016, 08:01:24 pm »
Ah ja, die website ken ik al jaren. Ik kom er vaak uit als ik citaten zoek.
Dat heb ik dus ook regelmatig, of als ik op zoek ben naar online-tekstfragmenten bij wijze van originele bron. De ISTA-site is wat dat betreft echt goed doordat deze behoorlijk compleet is. Het is ook makkelijk om naar te verwijzen gedurende gesprekken omdat niet iedereen (incluis mijzelf) alle boeken in de kast heeft staan; laatst verwees ik in een gesprek dat ik had over Welshe mythologie (overigens naar aanleiding van een artikel op Wikipedia) naar de ISTA-weergave van de Pedair Cainc y Mabinogi, ikzelf heb nu eenmaal geen eigen exemplaar van Het Rode Boek van Hergest op de plank staan. 
"Ordening baart kunde."

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Internet Sacred Text Archive
« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2016, 09:19:44 pm »
 :mrgreen:  Dank aan Mark!