Auteur Topic: Voor wie van heraldiek houdt.  (gelezen 3810 keer)

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Voor wie van heraldiek houdt.
« Gepost op: december 05, 2016, 07:56:47 pm »
Onlangs kwam ik een goede overzichtssite tegen over heraldiek, in feite kende ik de site al maar ben deze een tijd lang uit het oog verloren. Het aardige is wel dat de site tegenwoordig een stuk vollediger is dan vroeger: wapenschilden van allerlei Europese gebieden (en de bijbehorende bestuurders of adellijke geslachten).
De site biedt ook een overzicht van historisch heraldisch bronmateriaal zoals de Codex Manesse.

Hier staat een doorverwijzing naar de Wappenwiki.org internetsite. Je zult trouwens zien dat de wapenschilden zijn ingedeeld naar historische superregio en niet naar de huidige natiestaten.
Ik kwam overigens wel een aantal wapenschilden tegen die niet helemaal juist lijken, bijvoorbeeld het wapen van het Graafschap Zeeland zoals dat op Wappenwiki is weergegeven.
"Ordening baart kunde."

Braadvraat

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 218
  • Kudos: +14/-0
    • Bekijk profiel
Re: Voor wie van heraldiek houdt.
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2016, 08:15:59 am »
Interessant! Straks eens kijken op een PC.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Voor wie van heraldiek houdt.
« Reactie #2 Gepost op: december 14, 2016, 12:56:34 pm »
Hey, die ga ik later ook eens even bekijken!

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Voor wie van heraldiek houdt.
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2018, 07:12:37 pm »
Een tijdje geleden heb ik wat e-mailcontact gehad met de beheerder van de Wappenwiki-site, aangaande een onvolledigheid inzake een Frans burggraafschap en het wapenschild van het Graafschap Zeeland klopt nu ook. Volgens één van de knakkers waarmee ik contact had is die andere een variant op het familiewapen van het geslacht Van Voorne, waarvan enkele telgen burggraaf van Zeeland waren (en daarmee dus ouder dan het wapenschild dat wij kennen als het wapen van Zeeland). Aangaande dat laatste hadden ze overigens meer opmerkingen ontvangen.
Ze hebben trouwens ook de inhoud van hun online versie van het Gelders Wapenboek vervolledigd, dat is voor de meesten hier (voor zover het nog opportuun is) denk ik wel interessant.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2018, 07:14:54 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."