Auteur Topic: Verschil tussen religie en mythologie (filmpje)  (gelezen 3442 keer)

bosding

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 497
  • Kudos: +15/-0
  • mede-deling, Dat klinkt nog best gezellig
    • Bekijk profiel
Verschil tussen religie en mythologie (filmpje)
« Gepost op: maart 02, 2017, 11:06:27 am »
Vandaag zag ik dat een youtubekanaal over voornamelijk etymologie een filmpje online had gezet over het verschil tussen religie en mythologie. Iets wat ik wel aardig vond om hier ook te plaatsen. Het leuke aan dit kanaal is dat het redelijk consistent de bronnen in de beschrijving zet.

https://youtu.be/Fm1JS2EvAiY

Zelf denk ik alleen dat mythologie niet zozeer de fundering is voor een religie, maar juist eruit voortkomt. Al snap ik dat het bij de Abrahamitische religies wel zo lijkt te werken. Maar ook daar passen ze hun mythologie aan op hun visie, de Jehova's getuigen hebben bijvoorbeeld een geheel eigen bijbelvertaling (al dan niet aanpassing?). Grote uitzondering lijken religieus extremisten te zijn. Al ben ik benieuwd hoe anderen hier over denken.

Vraag die ik hier graag bij zou willen stellen is: welke waarde hechten jullie aan mythologie binnen het heidendom?
Zelf haal ik er niet al te veel uit, maar ik merk dan ook steeds meer dat mijn heidendom universeler(primitiever?) wordt. Het germaanse (en zeker het noorse) verwdijnt steeds meer naar de achtergrond.

Metalen Mark ov Holland

  • Lid
  • *
  • Berichten: 509
  • Kudos: +24/-0
    • Bekijk profiel
Re: Verschil tussen religie en mythologie (filmpje)
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2017, 04:51:27 pm »
Leuke animatie, met een heldere uitleg.

Hetgeen jij bedoelt is, denk ik, dat mythen voortkomen uit de combinatie van geschiedenis, kennis en spirituele traditie van een groep mensen (volksstam of iets dergelijks); het lijkt erop dat als de afstammelingen van die groep (en zelfs anderen) de mythen in een later stadium gecultiveerd gaan aanhangen en vieren, we dan van een religie spreken.   

Het lijkt er sterk op (op basis van het bestuderen van de nodige mythen) dat de oervorm van de spiritualiteit betrekkelijk basic moet zijn geweest, afgaande op de rol van primordiale godheden in mythen. De primordialen stellen allerlei basisconcepten voor waar de wetenschap zich tot op de dag van vandaag nog het hoofd over breekt: tijd, ruimte, materie, leven (en dood), orde (versus chaoticiteit) en moraliteit.

Omdat ook de wetenschap geen pasklare antwoorden heeft op de existentie en perceptie van de genoemde concepten zullen die in zekere zin tot een soort universele abstracte godheden verworden op het moment dat deze het domein van de persoonlijke spiritualiteit raken. Ikzelf ken al een vrij aardige groep mensen die uit eigen beweging op persoonlijk vlak in feite een soort reconstructivistische versie van Perzisch Zurvanisme aan zijn gaan hangen waarin tijd als een soort algemene neutrale godheid wordt gezien (behoorlijk universeel in ieder geval). Op basis van de nodige wetenschappelijke publicaties heb ik een dergelijk idee over het universum ontwikkeld, zo nodig gekoppeld aan een hele trits oergoden die in feite precies hetzelfde voorstellen (ook behoorlijk universeel); dat laatste is ook de reden achter het feit dat ik wel belang hecht aan mythologie, omdat de rol die de abstracte concepten (casu quo godheden) vroeger speelden daarin uit de doeken wordt gedaan en bewaard wordt.

Het lijkt er sterk op dat iedereen afzonderlijk een bijdrage levert aan de totstandkoming van een  nieuw soort 'heidendom', dat zowel op basis van wetenschap als op basis van mythen tot stand aan het komen is.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2017, 04:52:08 pm door Metalen Mark ov Holland »
"Ordening baart kunde."