Auteur Topic: Beeldtenis dier valische Goden  (gelezen 4760 keer)

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
Beeldtenis dier valische Goden
« Gepost op: april 27, 2014, 02:39:26 pm »
Ik vond een kopie van een oud boek met zogenaamde afbeeldingen van valse goden.

Zon: staat voor sunnansdeag of zoadag. werd in Noordfehe landen godsdienstig vereerd.

Maan: staat voor Manusdeag of maandag.

Tuisco : Staat voor Tuiscosdeag of Dingsdag.

Wodan: Ook Irmaantuil of Hermanzuil genoemd. Staat voor Wodansdag of Woensdag.

Thor: staat voor Thornesdeag of Donderdag

Friga: Staat voor Frigedeag of Vrijdag

Seater: staat voor Seaterdeag of Saturdag

Nehalennia: in dit land vereerd steenen afbeeldingen van haar, opgedolven eiland Walcheren.

Goth: Gothen uit Noorwegen nu ook in ons land, Drenthe, Oostfriesland en Bentheim.

Markoman: Markomannen uit Oostenrijk, Vielen meermalen der Nederlanden aan. uit noorden afkomstig.

Gepider: De Gepiders van de Gothen afkomstig, woonden in Utrecht en Betuwe.

Kwade: De kwaden van den Donau tegen Romeinen oorlog voerende, woonden aan Rhijnkant.

Wandaal: De Wandalen van de Gothen afkomstig, in ons land gevestigd tevens Spanje en Frankenrijk.

Batavier: De Batavieren afkomstig van Katten, woonden ter Betuwe, het gene zij verlaten hebben.

Heruler: De herulers, afkomstig der Gothen. woonden op de eilanden van der Noordzee, pommeren en lijfland. Stichten Haarlem.

Sueef: De Sueven afkomstig ter Noorden, tegenwoordig Zweden, Polen, Finland.


opmerkingen - Dinsdag wordt toch naar Tyr vernoemd? Hier staat dus naar Tuisco. Dit vond ik over Tuisco: Tuïsto of Tuisco wordt door Tacitus in zijn Germania beschreven als oergod van de Germanen. Dit is tevens de enige vermelding uit de oudheid van deze god. In het eerste hoofdstuk van de Germania schrijft Tacitus:

Celebrant carminibus antiquis (quod unum apud illos memoriae et annalium genus est) Tuistonem, deum terra editum. ei filium Mannum, originem gentis conditoremque, Manno tres filios assignant, e quorum nominibus proximi Oceano Ingaevones, medii Herminones, ceteri Istaevones vocentur.

“Zij (dat wil zeggen de Germanen) verheerlijken in oude liederen (die bij hen de enige soort van historische jaarboeken zijn) de god Tuïsto, een door de aarde voortgebrachte god. Aan hem schrijven ze als zoon Mannus toe, stichter en oorsprong van hun volk, en Mannus wijzen ze drie zonen toe naar wier namen de het dichtst bij de Oceaan verblijvende Ingaevones, de in het binnenland verblijvende Herminones en de overige Istaevones genoemd zouden worden.”

En wie is Seater? Ik vind al snel dat Seater ook Sater of  Satyr genoemd wordt. Een satyr (Oudgrieks: σάτυρος, satyros) of sater is een figuur uit de Griekse mythologie. Het is een vrolijk en ondeugend boswezen, behorend tot het gevolg van de god Dionysos en heeft de taak van een vruchtbaarheidsgeest.

Bokkenstaart, -oren en soms ook -poten, en een ithyphallos (erecte penis) behoren tot zijn fysieke kenmerken. Satyrs zijn doorgaans sterk behaard en dragen een baard. Een veelvoorkomend attribuut is de fluit. Bekende satyrs zijn Marsyas en Aristaios. Ook de god Pan heeft veel kenmerken van een satyr.

De satyr staat bekend om zijn lust voor wijn en het verleiden van nimfen en efeben. De satyrs lieten instinct boven rede gaan, anarchie boven orde, extase boven ascese, overvloed boven matigheid. Zij symboliseren wellust en vervoering, net als de vrouwelijke volgelingen van Dionysos, de Mainaden of Bacchanten.

Nehalennia (ook Nehalenia, Nehalaenniae, Nehalaenia) was een inheemse beschermgodin die in het 2e en 3e eeuwse[1] Gallia Belgica door reizigers, vooral zeelui en handelaars, werd vereerd bij de monding van de Schelde.
Nehalennia is alleen bekend van grote hoeveelheden gevonden altaren bij Colijnsplaat en Domburg in wat nu Zeeland is. De votiefstenen stammen van twee, in steen gebouwde tempels die lagen aan de Oosterschelde. Dit was toen de hoofdmonding van de Schelde en vormde de grens tussen de civitates der Menapii en Frisiavones. Deze streek was toentertijd een belangrijke schakel in het Romeinse handelsverkeer tussen de Rijnstreek en Britannia. De vereerders van Nehalennia kwamen dan ook uit een groot gebied dat Gallia Belgica, Germania Inferior, Germania Superior en Britannia omvatte.

Er is voorlopig geen uitsluitsel of het om een Keltische of een Germaanse godin gaat, of dat zij uit oudere, inheemse traditie stamt. Ook in Keulen en zelfs in Tongeren zijn dergelijke altaren opgedoken. Haar cultus is vrijwel zeker ouder dan de periode waaruit de altaren stammen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gothen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Markomannen

http://books.google.nl/books?id=h_1WAAAAcAAJ&pg=PA949&lpg=PA949&dq=de+gepiders&source=bl&ots=MKUtId_OFA&sig=OduLvkPmVck0HJR99LJDCfNEuXE&hl=nl&sa=X&ei=ufhcU7PnJMaHOJnAgOAP&ved=0CDUQ6AEwAQ#v=onepage&q=de%20gepiders&f=false

http://books.google.nl/books?id=d0s-AAAAcAAJ&pg=PA79&lpg=PA79&dq=de+kwaden+volk&source=bl&ots=tMFMWPClqf&sig=ZPQ6l9saCoEzjS-US5OWAkAW4hk&hl=nl&sa=X&ei=IflcU4mDOsPKOdbdgMAF&ved=0CDsQ6AEwAQ#v=onepage&q=de%20kwaden%20volk&f=false

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vandalen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bataven

http://books.google.nl/books?id=VflRAAAAcAAJ&pg=PA1&lpg=PA1&dq=de+herulers&source=bl&ots=UWkkTXgtke&sig=poIq3o6qqXQi6-2U4qsAcgVNRBQ&hl=nl&sa=X&ei=5PlcU9n_M8qSOoODgNAN&ved=0CDsQ6AEwAw#v=onepage&q=de%20herulers&f=false

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_koningen_van_de_Sueven
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2014, 06:42:16 pm »
Kijk lekkere lange post. Kan hem op de telefoon alleen slecht lezen dus een goed antwoors hou je even toegoed van me ;)

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2014, 12:13:52 am »
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2014, 03:35:13 pm »
Gaaf! :D

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2014, 03:48:48 pm »
De Kwade, wie zijn dat?
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

Draak

  • Lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Kudos: +6/-0
    • Bekijk profiel
    • Bezield Landschap
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #5 Gepost op: april 28, 2014, 03:51:49 pm »

"Dinsdag wordt toch naar Tyr vernoemd? Hier staat dus naar Tuisco. Dit vond ik over Tuisco: Tuïsto of Tuisco wordt door Tacitus in zijn Germania beschreven als oergod van de Germanen. "

Er zijn mensen die op basis van de gelijkende namen wel stellen dat de Noordse god Týr zich uit de oudere Germaanse god Tuisto heeft ontwikkeld. Beide namen gaan in ieder geval waarschijnlijk terug op dezelfde Indo-Europese naam.

Kezlar

  • Technisch beheer
  • Lid
  • ***
  • Berichten: 1215
  • Kudos: +33/-0
  • Leaver dea as slaef
    • Bekijk profiel
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2014, 04:02:46 pm »
Dat zou heel goed kunnen, Draak. Blijft wel altijd een lastige zaak om exact te bepalen hoe dingen zijn vernoemd. Het heeft er echter wel de schijn van dat Týr (in welke spellingsvorm dan ook), in zijn vorm van god van het Ding, 'Dingsdag, dag van het Ding', de dag zijn naam heeft gegeven. Het is nog steeds een favoriete vergaderdag :)

richardb

  • Lid
  • *
  • Berichten: 93
  • Kudos: +5/-0
  • Bij Odin!
    • Bekijk profiel
    • Fotografie
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2014, 05:30:10 pm »
Hobbes ik had er een paar linken bij gezet 1 ervan ging over de kwade
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait.

Hobbes

  • Lid
  • *
  • Berichten: 997
  • Kudos: +1/-2
  • Lokinist
    • Bekijk profiel
    • De mede van Hobbes
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2014, 06:20:46 pm »
Je hebt helemaal gelijk, ik las er bijkans gewoon overheen. Dank Richard voor het aanstippen
Kaaskoekjes van Brunhilde zijn echt vies

bosding

  • Waakvlam
  • Lid
  • **
  • Berichten: 497
  • Kudos: +15/-0
  • mede-deling, Dat klinkt nog best gezellig
    • Bekijk profiel
Re: Beeldtenis dier valische Goden
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2014, 08:08:42 am »
heel gaaf, Richard!
zelf zou ik ook zeggen dat din van ding komt. Over zaterdag heb ik meerdere verklaringen gehoort. Ik ken het als afgeleiden van Surt, Loki of Saturnus. Als ik de afbeelding zo bekijk lijkt het in ieder geval niet op een Satyr te gaan. Al ben ik nu wel benieuwd naar welk goddelijk wezen op die afbeelding staat...